bantekniker

Alla inlägg den 16 februari 2012

Av Bobjörk - 16 februari 2012 18:54

Vaknade å åt frukost precis som vanligt. Måste komma på nåt bättre sätt att börja bloggen...

Åkte till skolan. Utanför Saloon stod en elare och väntade på skjuts. de åker hemåt idag ja...


Parkerade och bytte om. Min grupp hade nu reducerats till två. För de två från igår var nu borta (ledig respektive sjuk) och den som varit sjuk hela veckan var nu åter. Han skulle dock få prova på att termita så jag var själv.

Jag anslöt mig till en grupp som höll på byta spikbefästning mot heybackdito.

Vi tog bort spikbefästningen och underläggsplattorna och pliggade. Sen högg vi bort det som stack upp av pliggen med en laftyxa. Jag ringde efter mer pligg till de två andra i gruppen som just lämnat med bil för att hämta nåt till sitt lilla projekt. Vi började lägga in nya plattor på de platser vi pliggat. Varför dröjer de så undrade vi. Visade sig sen att det var ju fika för längesen. Jag och en till gick bort och tog en snabbfika sen tillbaka och börja mäta, rikta, borra och skruva.


Lunch. Gick upp till hus A för att hämta matdosan som låg i min bil. Bestämde mig för att flytta bilen till stora parkeringen för att spara tid. Visade sig att det bara var tre personer (med mig) som hade dosa idag.

Vi satt och talade om mat, Per Morberg och Pitaburgare.


Sen ut och göra klart räl ett. Sen påbörjade vi räl två. Fast vi beslöt att vi inte skulle hinna hela längden med så få personer så vi avbefäste bara en del och tog bort plattor, pliggade och lade in nya. Sen kort fika.

Efter fikat var vi fulltaliga så det gick fort att plocka undan på arbetsplatsen och packa in verktyg i Opeln. Sen iväg med trallan för att slippa bära elaggregatet till Opeln. Dock lite svårkört med is i rännor över vägarna och gatuspår. Men det gick. Sen lastade vi in sakerna i lokstallet och medan de två bilburna åkte för att hämta mer grejer så anslöt vi en annan grupp och packade lite saker där med. Jag visade också hur man enklast kliver upp på flaket i en VW LT35. Dvs man kliver helt enkelt upp på det i ett kliv. Om man är vig alltså.


Sen till hus G (lokstallet) igen där jag tog en språngmarsch runt hörnet för att öppna portarna inifrån. Sen upp till svetshallen, packa in saker där, ta gruppbild och sen åka hem.


I morgon är vi lediga och nästa vecka är det studiebesök för hela slanten.


Pligg = Träbit som sätts ner i hål efter skruv eller spik för att fylla igen det.


Inga bilder idag då jag glömde mobilen i skolan. Får åka dit i morgon trots ledig dag.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards