Direktlänk till inlägg 20 februari 2012
Vaknade, yrade runt och frös, drog upp elementet och åt frukost.
Gick och skrapade av bilen och åkte till skolan. Där möttes vi utanför och talade om helgens klassfest. Sen bordade vi de två minibussarna för resa söderut. Telefonen ringde. Vet var Infranord som ville kontrollera om det var på måndag jag skulle komma vilket stämde.
Vi stannade utanför Landskrona för att ta lite kaffe och plocka upp en till resenär.
Sen fortsatte vi vår resa mot Ystad. Väl där var vi tidigare så den som skulle anlända med Pågatåg hade inte kommit ännu. Så vi svängde in till Infranord/Green Cargo och nyttjade deras faciliteter. Ringde Infranord för att få kontaktperson som jag sen mailade till skolan. Nån växlare kom ut och gnällde om att nån stod på spåret och kunde bli överkörd, fast han varken stod på spåret eller kunde bli överkörd. I alla fall inte av växlingsrörelse, såvida den inte spårade ur. Nåväl, vi åkte och plockade upp vid stationen och åkte till Vossloh där vi fick se på deras växeltillverkning. Bland annat deras 35-miljonersfräsmaskin som man fräste växeltungämnen med. Även en massa korsningar och växlar till bland annat Storstockholms Lokaltrafik och Köpenhamns Metro. Efter detta åkte vi och åt på en restaurang. Panerad spätta med potatis och en sjö ett hav med remouladsås. Sen åkte vi till stationen för att släppa av Lundabon som skulle åka hem med tåg. Inne på stationen stod X61 029 "Kurt Wallander". Så fick man se honom också, i rätt stad och allt :)
Vi stannade till i Landskrona och släppte av den vi släppt på och åkte sen till skolan där vi fick lite kläder för praktiken. Sen sade jag adjö till dalmasen som åker hem idag och åkte sen hemåt.
I morgon ska vi till Göteborg.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.