Direktlänk till inlägg 22 februari 2012
Gick upp, kollade på nyheterna och åt frukost.
Sen bilen till skolan där vi återigen bordade de två minibussarna. Vi åkte först till Landskrona och hämtade upp en person och sen åkte vi mot Stehag. Väl i Stehag hämtade vi upp Lundabo som tagit pågatåg till Stehag. Sen till byggbaracken där vi mötte en KY-elev (Kontaktledning) som gjorde sin praktik här.
Sen klafsade vi ut i leran till det blivande spår 1 i Stehag och tittade. Där höll nån signalare eller liknande på att skruva på en signal, sittandes i en Bobcat-skopa.
"Får man göra sådär" undrade någon, och sen gick vi och frågade. Sen tittade vi på en svetstralla som stod uppställd på spåret. Två-tre meter ifrån oss passerade tåg i 160: Pågatåg bland annat. Vi kunde också studera en sliten växel som vibrerade mycket när ett godståg draget av en 185:a från DB passerade.
Förlängning av spår 1 i Stehag. I bakgrunden en svetstralla.
Sen klafsade vi bort och tittade på en uppriven träväxel och lite räls som jag bedömde var 27,5 kg dvs rena smalspårsrälsen och sen gick vi mot ett nytt teknikhus. Ett barn på promenad med sin mamma tittade med stora ögon på gruppen med orange västar och hjälmar som gick på gatan. Gruppen gick alltså, inte hjälmarna...
Tittade på lite kabeldragning, ett teknikhus som sagt och sen mot ny plattform. Godslok med multade 241 från Hector i fronten passerade.
Kabeldragning och annat i Stehag.
Kul att få se hur en arbetsplats kan se ut. Lerig å jävlig var denna.
Vi talade lite om stressen i att lägga in två växlar på 10 timmar och om ingenjörer som planerar fel så man får riva gångväg och trappor. Sen tittade vi lite på några prylar vid deras husvagnar och sen åkte vi mot metropolen Eslöv vars torg var vädligt likt Ängelholms. Där åt några på en pizzeria medan jag och några till följde med två lärare och åt kinabuffé. Sen köpte jag en semla och så åkte vi hemåt. Semlan åts hemma, snart dags för mat och Sveriges Mästerkock.
I morgon blir det packning och sen ska vi ha kort genomgång av arbetena vi gjorde förra veckan, sen ska vi besöka Hallandsåstunneln.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.