bantekniker

Direktlänk till inlägg 23 februari 2012

Smalspår och Hallandssås

Av Bobjörk - 23 februari 2012 19:15

Vaknade, åt frukost och tog det lugnt. Vid 11 drog jag mot skolan. På banskolevägen körde jag om en person som liknade en från smalspåret. Men det kan det ju inte vara tänkte jag så jag åkte vidare. Skulle möta upp en annan smalspårsmänniska. Parkerade och gick upp för att hitta honom. Han kom ut från modelljärnvägen där han felsökt Ställverk 65 på sin Ställverk 59-kurs...

Vi åt mat. Under maten kom Patrik gående med en matvagn som dunkade i golvet. Det var oerhört roligt tyckte vi eftersom det var precis vad som var aktuellt i gårdagens "Kniven mot strupen". En restaurang vars servitör körde ut maten på en sådan "Sjukhusvagn"  . Sen gick vi upp till modellbanan och... ja, lekte med ställverk (jag hittade även en del rälsbrott). Stötte på läraren som för några veckor sedan visade runt oss bland ställverken. "Så du har hittat en själsfrände" utbrast han när han såg vem jag sällskapade med. Nu skulle signalaren felsöka ställverk 59 så jag och den andre smalspåristen gick ut och studerade omgivningarna. Den lilla leksaksbanan studerades, särskilt slipersbeståndet och hur man byggt växeln. Sen knatade vi upp till vändskivan och sen till vägskyddet. Sen var det dags för mig att gå till de andra. 45 sekunder för tidig :)

Läraren gick igenom besiktningsanmärkningarna från arbetena förra veckan. Det var mycket bra, men det fanns brister. Men han var stolt över oss, att vi lyckats så bra.

Sen bordade vi de två minibussarna och åkte mot Hallandsåsen där det ligger tusentals betongelement och skräpar. Sen såg vi en film om tunneln och fick en liten redovisning av den. Den är ändå inte så dyr, fast den blivit 10 gånger dyrare än planerat. Östra röret är färdigborrat och nu har man nästan kommit halvvägs på andra röret. årskiftet 2012/2013 beräknas man bli klar med detta och kan då börja bygga banunder- och överbyggnad. Sen 2015 kommer man kunna åka igenom en 8,7 km lång tunnel byggd med tre olika metoder.


Efter detta tillbaka till skolan där vi plötsligt skulle lämna tillbaka våra nycklar så alla fick brott att tömma sina skåp. Sen hem och börja packa och städa.


I morgon är det bara packning och städning som gäller.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards