Direktlänk till inlägg 27 februari 2012
Vaknade, åt frukost och kollade på nyheter. Lokala stockholmsnyheter. Det var länge sen.
Sen packa ihop lite saker, ner i bilen och åka söderut.
Att ta E20 verkade smart, för E4 är så tråkig... men fördelen med E4 är att det är motorväg, vilket inte E20 är hela vägen. Inte ens 2+1. Och självklart hamnade man bakom en dåre som bromsade ner till 75 varje gång det kom en fartkamera på 90-vägen. Kom fram till min kalla husvagn i Falköping. Nån hade nämligen glömt att slå på huvudströmmen.
Så in med en byggfläkt i en Toyotapickup och sen skumpa över bangården och lasta in i husvagnen. Sen ner med stödben och så skumpa tillbaka å lasta in kläder i klädskåpet. Sen dricka kaffe å snacka skit. Sen ut på en liten rundtur bland spårbyteståg, rälsbussar, DESEC:ar, Scaniatrallor och annat i lokstallet och sen... mer kaffe. Blev inte så mycket gjort idag. Sen packade vi in oss i en V70 (som min fast med normal fjädring å ingen extra spegel :)) och så åkte vi och handlade lite.
När vi kom tillbaka visade de mig var toalett, kaffeautomat med mera fanns och så fyllde vi vatten i min husvagn och jag har nu installerat mig där.
I morgon vet jag inte vad som väntar men det blir säkert skoj.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.