bantekniker

Alla inlägg under mars 2012

Av Bobjörk - 29 mars 2012 22:00

Vaknade och gick upp. Blev inget kaffe för ingen ville göra kaffe när vi inte hade bord och stolar (vi hade flyttat dessa till grillfesten men ingen hade flyttat tillbaka dom). Istället åkte vi till Karlskrona C för att mäta upp 48 meter räls som skulle kapas till (igår hade några råkat kapa 6 meter för kort). Men först behvde vi skälla lite på en grävamskinist som höll på förstöra vår räls genom att bända och hålla på med den. Arbetsledaren anlände precis då och påpekade också det olämpliga. "Men de ligger ju ivägen" var hans ursäkt. En annan bit hade de hällt grus över för den låg ivägen.

Vi har liksom 14 långräls som ligger på området, på enda stället vi får plats. Man flyttar inte dessa hur som helst och vi kan inte lägga ut rälerna så länge bädden är ofärdig. Nåväl, efter detta debacle kapade två svetsare rälen och sen fika. dagens första kopp kaffe. Sen tillbaka och börja mäta 146 meter räls som ska ligga mellan växel 429 och växel 417a. När vi mätt och man börjat kapa kom en gammal dam gående. Vi slutade kapa för att inte spruta glöd på henne (dumt att sätta eld på pensionörer). Hon stannade till. "Först svetsar ni ihop rälsen och sen kapar ni av den".

Ja du... det kan säkert verka lite konstigt det.

Sen började vi mäta upp 100-metersbitar eftersom man haft lite otur i planeringen så enda sättet att få ut de 8 rälerna på denna sida var att kapa upp den i mindre bitar så man kunde få den förbi växlarna vi lagt.

Trafikverket besiktigade våra växlar och hade en anmärkning. Fick låna en Volvo V70 för att hämta ritningen och sen kollade vi slipersavstånd på den växeln de tyckte såg fel ut. Sen bygde vi om den.

När man kapat klart rälsen började vi flytta ut den (vi hade publik också).


Sen runt 15 var det dags att sluta och jag åkte hemåt.

Ledig hel. På måndag skall vi bygga spår.

Av Bobjörk - 28 mars 2012 22:00

Vaknade och gick och åt frukost.

Sen åkte vi mot Karlskrona C där vi skulle bygga bakpartier i fyra växlar. Men först skulle vi rikta lite slipers och sånt som flyttats när man la ner växlarna med amecakranar.

Medan jag gör detta kommer ett lass slipers så jag börjar kolla vilka som kommit och sen börjar vi lägga. Kommer ett lass korta men så blir det fika så vi åker iväg dit. Så vi frågade arbetsledaren efter specifikationen för hur bakpartiet skulle byggas då det alltid finns nåt special, särskilt som tre av växlarna skall byggas ihop BKS mot FSK. Medan han hämtar det kollar en signalare på det driv vi tappade vid ett lyft för två veckor sen. Han bedömer att endast kåpan är skadad så de kan flytta över delarna till en annan kåpa tillhörande ett annat driv (som dock inte kan användas då det är fel typ). Sen får vi specen och åker tillbaka.

 

Specifikation. Vi byggde sliprarna BV-9-49 till BV-9-55 samt "Före FSK" och efter SLS1 och SLS2, övriga sliprar låg redan i själva växeln.


Jag visar hjullastarföraren, infödd Karlskronabo, vilka sliprar jag ska ha och går sen bort till växeln och visar hur de skall ligga. Dock har man missförstått nånting där och lagt undan sliprarna vid FSK så jag får åka dit bort hängande på utsidan av hjullastaren och visar vilka han ska ta och vilka som skall lämnas kvar. Vi lämnar en 1:120, en 1:60 och en 1:40 och tar med oss tre likadan plus två 2300 (så kallade "nollsliprar"). Har aldrig åkt tåg över denna bro (och kommer aldrig göra då den inte skall få nua spår) men nu har jag åkt hjullastare över den. Instruerar även växelbyggaren i vilken ordning sliprarna skall vara (på hans initativ, som om han inte visste   ) och går sen och kollar vilket som blir nästa hög för hjullastaren att ta.

Sådär håller vi på fram till lunch. Till slut kunde de som riktade sliprar sköta det själva för alla bakpartier var likadana utom den tredje som hade två andra sliprar plus tre extra.


Lunch, äter lite i husvagnen och sen kaffe med de andra.

Tillbaka till bygget, dock via Gullberna för att lasta en halvpall med fläsk (alltså isolatorer till pandrol E-clip) i Passaten och köra detta till bygget vid holmen. Sen bygga vidare.


 

Bygge av tredje bakpartiet pågår. Växel 429 närmast i bild.


Medan de byggde långsliprarna till denna, som var likadan som de övriga just med långsliprarna, fixade jag en bra plats för hjullastarföraren att lägga sliprarna till växel 417a. Sen till grävmaskinisten som hjälpt oss lägga sliprar och visa vilka han skulle ha i bakänden. Som alla andra gånger ligger de underst :)


Sen byggde vi på 417a. Den väldigt udda växeln. Betongslipers och växelklot är inte så vanligt.

Även här låg sliprarna underst. "Måste du ta de undre sliprarna, kan du inte göra om ritningen?" undrade maskinföraren med glimten i ögat.

Visade sig också att specifikationen angav att FSK endast skulle innehålla en BV-2500-sliper men så kan man inte bygga och därför meddelade vi arbetsledningen att vi saknade sliprar då vi tänkte bygga enligt ritning då det är fel på specen (vilket är helt normalt, man bygger enligt ritning och kan utöver det få specialsliprar, men man kan inte ta bort övergångssliprar hur som helst). Sen byggde vi klart den och bestämde att nu var arbetsdagen till ända.


Dagen avslutades med en grillfest med 4 kg korv, 8 kg välsmakande kött och 8 kg potatissallad.

Sen sova.


I morgon är det kapning av räler som står på schemat.


Av Bobjörk - 27 mars 2012 20:48

Vaknade, fixade lite mackor, och gick och drack kaffe med de andra.

Min uppgift för dagen var att kapa och att hjälpa till att bygga övergång till FSK (Främre StödrälsSkarv dvs där växeln börjar). Jag kollade lite vilka sliprar vi skulle ha medan de andra fixade med annat. Hjälpte sen de andra med att rikta slipers i kurvan så vi kunde lägga i rälen. Den ville dock inte ligga som vi ville. Arbetsledaren hade ett förslag på en lösning som han dock inte fick de andra att förstå. Han tog då helt enkelt sonika med mig åt sidan och visade vad han menade. Det innefattade att kapa rälsen. Vi markerade hur vi skulle kapa och sen tog vi rast. Åt lite mackor och drack kaffe, sen tog jag kapmaskinen från svetsaren som tyckte att jag gärna fick ta med den. Åkte bort till bygget igen. Kapade lite räls. Första gick bra, nöp dock bra. Blev varmt om foten. Visade sig vara mitt högra skosnöre som brann bara. bytte sen till andra rälen och började kapa.

Blev plötsligt vääääldigt varmt om mitt högra knä. Visade sig att mina flamsäkra byxor just brunnit... bytte ställning så sprutet skulle hamna på annat ställe. Forsatte kapa.

  Arbetsledaren kom gående med några som gick råd och skydd för att få arbeta i spår. Plötsligt small det till i rälen. Vad i he... tänkte jag. Visade sig att jag då jag slutade upp med att brinna glömde vad jag höll på med och inte kapat igenom hela huvudet. Så nu hade rälen smällt av och brutit av det jag inte kapat.

Tur jag bara grovkapade nu.

Medan jag hjälpte de andra rikta sliprar bar (alltså med maskin inte för hand) maskinförarna fram och sorterade upp sliprarna till ingången till FSK efter hur jag märkt dom med min krita. Sen hjälpte jag till och lägga ut dom. Först en Fastclip med 1:40-lutning, sen en med 1:60 och sen en 1:120. Och sen en 2500 utan lutning... men... det där ser inte rätt ut... *bläddra i ritning* Kollar sen på slipersen. Det där är ju en 2300 som ska ligga i BKS... bara att ta bort den igen. Sen hjälpte jag de andra med att rikta slipers och så. Sen blev det lunch.


Åt lite mat i vagnen min, bytte byxor och gick sen och drack kaffe med de andra. Arbetsledare kom med en lapp om vilka sliprar som skulle ha 2500-slipers och inte.

Efter lunchen åkte jag för att fixa nya skosnören för skorna satt inte på bra med uppbrända sådana. Sen letade jag efter slipers men hittade inga men jag skulle skita i dom och kapa in rälsen istället, nya var beställda.


Men först ville vi få upp rälsen så vi jobbade med det istället. Svetsarbilen bromsar in uppe på vägen. Växelbyggaren hoppar ut. Han behöver låna kapmaskinen för att kapa lite vid Verköspåret.  Jag går bort och hämtar den och hivar den över staket. En gubbe på cykel studerade spektaklet. Han står där varje dag. Bilen drog iväg och 10 minuter senare behöver vi kapmaskinen igen. Så vi tar lite paus och sen åker jag och hämtar kapmaskinen igen. Kapar in rälen galant. De andra byxorna var ju värdelösa, inte flamsäkra alls så de är också kassa nu. Vädringshål.

Åkte iväg och lämnade kapmaskinen vid Verköspåret igen. Återkom och då visade det sig att ena rälen nu var för lång för att baxa in... nåväl, i morgon bitti är det kallare tänkte vi och då passar rälen. Vi planerar för hur vi ska få in räls med mera till spår 41 som vi börjat bygga på. Arbetsledaren ringer. Maskinen som ska knäppa fast befästningen kommer ikväll så vi måste få rälen på plats.

Snabbt skickades en man att hämta en kapmaskin vid gråcontainern vid stationen. Han ringde dock och meddelade att den maskinen gått ur tiden så jag fick återigen fara iväg i min Passat och hämta kapmaskin. denna gång blev det en annan maskin som svetsarhantlangaren gick å bar på. Iväg och sen koppla fast fort som bara den och kapa enligt instruktionerna man fått på skolan.. eller ja... man förenklar lite... sen kapade jag bort två gaskap på spår 42 så att den spårgående grävmaskinen kan lyfta in rälen när han ändå är där, för våra hjul- och bandgående kommer inte fram nu när spår 42 är klart. Sen hem till baracken där jag satt i två timmar och talade med en signalare.


I morgon vet jag inte vad vi ska göra men det finns massa spår att bygga och BKS:er som skall byggas ihop med andra BKS:er, BKS:er som skall byggas ihop med FSK:er så vi lär inte gå sysslolösa.


BKS: Bakre korsningsskarv dvs växelns bakre del.

Kap

Av Bobjörk - 26 mars 2012 19:47

Nu är bloggen tillbaka igen! Hoppas jag inte förlorat så många läsare (om jag hade några innan...)


Dagen började med att jag och växelbyggaren/handledaren åkte till Gullberna och knatade ut till Emmabodaspåret.

    

Där letade vi upp två räler att kapa ut 67 meter ur. Vi mätte ut 67 meter och jag kapade ena rälen (eftersom svetsaren skaffat fram ett par skyddsglasögon till mig)

- Nu har du kapat i verkligheten också. Det brann bara lite där (pekar på den plats jag hade mina fötter innan jag flyttade dessa för att byta ställning... jaha...

Sen väntade vi på en runtomsvängande som skulle lyfta fram den andra rälen så den också kunde kapas. Dock kunde han inte göra detta förrän efter fikat så vi åkte å fikade.  Sen tillbaka och så fick vi rälsen framdragna och kapade, även nu med en liten brasa. Under tiden packade vi ur svetsargrejor ur svetsarnas bil då de just få sin aluminiumtralla levererad.

 

Vi packade upp fyra portioner Thermit, fyra lådor med formar och sand, elverk, kabel, hydraulisk termitklipp med mera och åkte ner mot skyddsväxeln. Arbetsledaren stod där och berättade vad som skulle göra.

När han gått svor svetsaren lite över att hans kollegor kapat in passrälen så att skarven hamnade för nära en slipers (så för att svetsa skulle de behöva montera bort en växelsliper). De gick iväg för att hämta linjal (inte för att mäta utan för att rikta) och jag och växelbyggaren gick bort och fixade lite redskap för att flytta rälsen.


Sen stod jag och maskinförarna länge och diskuterade hur vi skulle dra rälsen. Vi fick hjälp av en runtomsvängare att lyfta ur rälsen och drog den sen i en s-kurva till den plats den skulle.

Lunchdax. Åt lite våffelrester och så i min husvagn. När jag kom för att dricka kaffe hade de möte. PEAB behövde ha räls kapade vid stationen. Skrotkapning alltså. Rälsen skulle de använda för att lasta saker på. Så jag återvände till min husvagn, tog fram svetständaren och bytte till mina redan inbrända å mysiga svetsbyxor och återvände.

Efter kaffet började jag Jag och Linkan, svetsarhantlangaren, lyfta in vårt sprillans nya elverk i bilen och började tanka från jeepdunken i bilen. Svetsaren kommer. Tittar. Och säger sen "Är det inte diesel i den där"

"Nej, det luktar ju bensin" säger vi i kör. "Ja, vi tankade bensin i den men tankade fel så vi tankade den med diesel sen"

Ingen fara på taket dock, vi vände bara elverket upp och ned och tömde ut dieseln i dunken igen (och lite kom på mig och mina byxor). Tvättade mig och satte mig i Passaten och drog mot Karlskrona C helt själv.

Ägnade massa tid åt att leta efter den traktorgrävare som skulle hjälpa mig lyfta fram rälsen men fann den sen längre norrut arbetande med ett fundament. Men sen kunde vi börja lyfta fram gasflaskorna. Monterade på klockorna och fick sen montera bort den igen för den läckte (säkerhetsventilen löste ut) men sen kunde jag tända, men fick fixa lite med brännaren för det brann överallt utom i munstycket  .

Sen tände jag. Och det slocknade. Sen tände jag. Och det slocknade. Efter lite fina ord så lyckades jag tända. Aha, det är sååå man tänder när det blåser (som det alltid gör i Karlskrona). Traktorgrävaren lyfte fram räls, jag kapade, han lyfte fram räls, jag kapade. När det var klart fick vi tillbaka grejerna i containern och jag pratade lite med en elare på One som jag träffade på skolan. Sen mot Gullberna där man just svetsat klart. Vi satt lite å väntade eftersom svetsaren också var TSM för de som byggde spår (man måste ha en TSM för A-skydd på det spår man ännu inte byggt tydligen...) men sen packade vi ihop.

 

Verköspårets tillfälliga förlängning.


I morgon blir det säkerligen lite växelbygge vid Karlskrona C.

Av Bobjörk - 23 mars 2012 12:04

Pga strul med internet blev det inget bloggande denna vecka. Kanske skrivern en sammanfattning under helgen, men annars återkommer bloggen nästa vecka.

Av Bobjörk - 15 mars 2012 20:31

Vaknade, gjorde en macka och åt denna. Gick sedan till baracken. Tog min växelritning och efter en kopp kaffe åkte vi till Gullberna där vi skulle bygga spår och växel. Under natten hade jag vaknat och kommit att tänka på plattorna som ska ligga på sliprarna innan växeln. Hade vi såna? Letade men fann inga. Nåväl, vi väntade på maskin och driv till växeln samtidigt som vi planerade våra nästa drag.

Maskinerna kom och vi väntade nu på att utsättarna skulle berätta hur lång bit räls som skulle byggas så vi kunde kapa upp det. Det blev fika och drivet skulle inte komma under fikat så vi åkte och drack kaffe.

Tillbaka och så börja demontera sådant som inte skulle sitta på drivsliprarna, som gammalt driv, avkapade tunghalvor och sådant.

När detta var klart monterade vi på drivsliprarna på växeln. Först höll vi på sätta de åt fel håll men så kollade jag mina anteckningar. "Högerdriv". Så jag stoppade oss och så gjorde vi rätt :)

Medan de andra kapade räls och drog fram dessa så försökte jag skruva ihop det som var kvar att skruva på växeln men det var inte så lätt när det bara var gamla grejer. Vi åkte och åt och sen tänkte vi montera de sista sliprarna men de ville inte och eftersom växeln ändå inte kommer bli lagd idag då vi inte byggt färdigt spåret som skall ansluta då växeln skulle ligga ivägen för maskinerna och vi inte hade alla delar, så tröttnade vi och började hjälpa till de andra med att rätta till ett spårspann man lagt i förra veckan.


 

Tillrättning av spårspann (bild tagen medan jag hämtade gummiplattor)


Vi baxade spår och slipers, bytte en del underläggsgummi och sen packade vi ihop då vi en del hade flyg att passa.

Jag packade lite saker och gick till bilen. Åkte norrut. Stannade i Rödeby och fikade hos en väninna till min mor, som jag inte träffat sen jag var typ... sex år. Alltså morsan har jag träffat sen dess, men inte väninnan :)

Åkte sen vidare och sitter nu och eldar i Virserum.


Av Bobjörk - 14 mars 2012 19:20

Vaknade, åt lite frukost, och gick sen till baracken och drack kaffe. Sen åkte vi ut å byggde vidare på vårt spår. Vi lade in räls, monterade skarvjärn och fikade. Sen åkte vi ut igen och fortsatte. Arbetsledaren kom för att studera. Vi försökte få in rälen som inte ville ligga rätt. Fastclip har dessutom ingen marginal utan allt måste ligga bra för att man ska få in det.

Jag stod och försökte dra in clipsen med därför avsett verktyg. Plötsligt lossnade verktyget och jag föll handlöst. Ryckte till i axel, som gått ur led en gång. Skyddsombud, svetsare och arbetsledare var snabbt på plats, men jag sa att det inte var nån fara men tog det lite lugnt ett tag.

Alla var överrens om att Fastclip var en jävla befästning att dra för hand.

Vi fortsatte baxa och dra, och kapa. Kunde fått kapa om jag bara haft skyddsglasögonen. Den enda som gått kap och slip förutom jag hade skyddsglasögon i hjälmen och kunde inte låna ut dessa (jobbigt att demontera från hjälmen). Vi tog lunch, som jag lagade i min vagn och åt, sen kaffe i baracken. Efter lunch drog växelbyggaren hem då han är ledig resten av veckan. Jag fick en genomgång och en växelritning för växeln i Gullberna.

Vi åkte åter mot Karlskrona C och byggde vidare. Rikta, baxa, sätta skarv med C-tving, rikta, baxa.

 

Skarvjärn med C-tving. Eftersom skarven ska svetsas vill man inte göra hål för att montera skarvjärn. Då har man hål kvar i onödan. Därför monterar man det såhär, så man kan köra med mindre spårgående maskiner på det.


Arbetsledaren kom och vi fick mer eller mindre beting: "Bygg klart detta så är ni fria sen".

Vi hade lagt ut sliprar så vi baxade upp spåren på snabbare sätt än tidigare (med hjälp av runtomsvängande, som tidigare varit upptagen med att lägga slipers) och tog hjälp av samma maskin för att lyfta ("liva") slipers så vi kunde befästa.

 

Klart.


Sen åkte vi till Gullberna för att se vad som skulle göras i morgon. Efter mycket diskussion om var växeln skulle ligga (gissa är dumt) hittade jag texten "BKS" och "FSK" skrivet i makadambädden. Sen kollade vi på växeln och vad som måste göras.

Sen till baracken där vi studerade ritning över spåret vi ska bygga i Gullberna. Lite svårare än det vi byggt hittils eftersom det är kurva och växel som ska dit så därför behövde vi studera lite.

Sen fick vi ledig och jag gick till husvagnen


I morgon bygger vi spår (Pandrol E-clip) och monterar färdigt en växel.

Av Bobjörk - 13 mars 2012 19:03

Vaknade, klädde på mig och gick till baracken. Vi pratade om vad som skulle ske idag och sen åkte vi till arbetsplatsen.

Medan mätarna markerade var sliprarna skulle ligga så åkte jag och min växelbyggarkollega och letade skarvjärn och "C-tving". Vi skumpade runt i vår Passat V5 på den upprivna bangården men hittade bara C-tving men inga järn. Mot Gullberna, via mack för att tanka. I Gullberna hittade vi sex skarvjärn vid 1:15-växeln man byggt där. Sen mot arbetsplatsen och lasta av allt och mot barackerna för att tala med arbetsledaren att vi behöver mer skarvjärn. Dessa fanns. I Emmaboda. Så transport skulle ordnas. När vi ändå var där satte vi på kaffe då de andra skulle anlända snart.


Efter fikat for vi ut igen. Vi hjälpte hjullastaren och slipersläggaren med att lägga ut och ta bort strögen under/mellan sliprarna. Sen fixade vi med att lyfta ut RIL:en (Rälsiläggaren) på spåret den skulle bygga.


 

RIL:en. De står alltså inte å latar sig utan funderar över hur vi enklast ska baxa upp spåret.


Vi började baxa med maskinen så snart vi fått ut den på rälerna som skulle läggas i. En person passerade med kamera och tog lite bilder. Då vi skulle på lunch stannade jag och pratade. Han kände igen mig från järnvägsforumet Nordpilen. Han tog en bild på mig och sen åkte vi och åt. Lagade lite mat i husvagnen. Tände gasolspisen med svetständaren. Funkade hyfsat   


Efter mat och kaffe så återvände vi. Vi lade i rälerna, kapade och så fick vi baxa i längsled för att få mindre skarv mellan högerrälerna. Sen fick vi baxa upp vänstersidan för att få den att passa med det nya spåret.

Rälsiläggaren gick sönder och vi fick laga den för att kunna fortsätta. Vi fick i rälen tillräckligt i början för att kunna befästa några clips. Till fastclip finns ett särskilt verktyg för att liva slipersen. Dock är inte detta kompatibelt med verktyget för att befästa fastclip vilket gör det hela väldigt komplicerat... vanligt hederligt trubbigt våld med hammare löste detta. Vi började baxa nästa räl men nu var klockan snart 18 så då åkte vi hem.


I morgon fortsätter vi baxa in rälsen.

  

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards