Direktlänk till inlägg 12 mars 2012
Vaknade och gjorde mig i ordning. gick sen bort till baracken. Vi väntade på några nya killar och sen fick jag en hjälm och så åkte vi i en Passat till arbetsplatsen.
Vi kom fram och knatade ut i bädden. Den verkade väldigt ojämn. Är det en berg-och-dalbana vi ska bygga?
Vi började mäta var "kubben" (dvs slipersen) skulle ligga och spraya upp det.
Spårbädden. Vi håller på mäter.
Här ska spåren passera.
Vi pysslade med detta samtidigt som vi kolla området vi skulle bygga på. Det blev fikadags och vi åkte och fikade. Sen kom vi tillbaka och då höll entreprenören som skulle göra själva "bädden" (alltså det man lägger spåret på) på att göra detta... vilket innebar att vi inte kunde göra så mycket byggande. Vi hängde ett tag men så åkte jag och min handledare (dvs den andre växelbyggaren i gruppen) och tittade på övriga byggplatser, bland annat Verköspåret och Karlskrona C.
När vi stod vid Karlskrona C kom en man fram och frågade lite om vad som skulle göras och vi pratade ett tag om det.
Vi åkte tillbaka till arbetsplatsen igen och där stod vårat arbete stilla. Arbetsledaren var där och diskuterade med entreprenören. Det skulle ta cirka två timmar så vi åkte och åt och sen fikade vi... sen tillbaka. Nu hade man börjat lägga ut mer makadam för bädden var för låg... och inte skulle den vältas heller. Vilket skulle innebära att vi kör sönder bädden när vi lägger slipersen... så vi ringde till arbetsledaren igen och bad honom styra upp det hela.
Jag tog Passaten och åkte och hämtade honom eftersom han för tillfället saknar körkort. Vi hängde medan han styrde upp det hela. vi provlade också fyra sliprar för att testa slipersläggaren.
Han återkom och så fick vi ledigt resten av dagen för de skulle inte bli klara med bädden idag och skullde därmed få betala för vårt stillestånd. 2 växelbyggare, 5 bantekniker, en svetsare samt två maskiner med förare är inte gratis.
Vi åkte och... fikade :)
Sen gick jag till min vagn och bytte om och åkte ner och fotade lite vid Karlskrona C. Så jag kan få lite före-bilder. Alltså inte förebilder, utan bilder tagna före :)
Sen åkte jag och handlade och sitter nu i husvagnen.
I morgon har vi förhoppningsvis ett bra underlag att bygga på.
Maskinen vi ska lägga slipers med.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.