bantekniker

Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

Bygget fortskrider

Av Bobjörk - 14 mars 2012 19:20

Vaknade, åt lite frukost, och gick sen till baracken och drack kaffe. Sen åkte vi ut å byggde vidare på vårt spår. Vi lade in räls, monterade skarvjärn och fikade. Sen åkte vi ut igen och fortsatte. Arbetsledaren kom för att studera. Vi försökte få in rälen som inte ville ligga rätt. Fastclip har dessutom ingen marginal utan allt måste ligga bra för att man ska få in det.

Jag stod och försökte dra in clipsen med därför avsett verktyg. Plötsligt lossnade verktyget och jag föll handlöst. Ryckte till i axel, som gått ur led en gång. Skyddsombud, svetsare och arbetsledare var snabbt på plats, men jag sa att det inte var nån fara men tog det lite lugnt ett tag.

Alla var överrens om att Fastclip var en jävla befästning att dra för hand.

Vi fortsatte baxa och dra, och kapa. Kunde fått kapa om jag bara haft skyddsglasögonen. Den enda som gått kap och slip förutom jag hade skyddsglasögon i hjälmen och kunde inte låna ut dessa (jobbigt att demontera från hjälmen). Vi tog lunch, som jag lagade i min vagn och åt, sen kaffe i baracken. Efter lunch drog växelbyggaren hem då han är ledig resten av veckan. Jag fick en genomgång och en växelritning för växeln i Gullberna.

Vi åkte åter mot Karlskrona C och byggde vidare. Rikta, baxa, sätta skarv med C-tving, rikta, baxa.

 

Skarvjärn med C-tving. Eftersom skarven ska svetsas vill man inte göra hål för att montera skarvjärn. Då har man hål kvar i onödan. Därför monterar man det såhär, så man kan köra med mindre spårgående maskiner på det.


Arbetsledaren kom och vi fick mer eller mindre beting: "Bygg klart detta så är ni fria sen".

Vi hade lagt ut sliprar så vi baxade upp spåren på snabbare sätt än tidigare (med hjälp av runtomsvängande, som tidigare varit upptagen med att lägga slipers) och tog hjälp av samma maskin för att lyfta ("liva") slipers så vi kunde befästa.

 

Klart.


Sen åkte vi till Gullberna för att se vad som skulle göras i morgon. Efter mycket diskussion om var växeln skulle ligga (gissa är dumt) hittade jag texten "BKS" och "FSK" skrivet i makadambädden. Sen kollade vi på växeln och vad som måste göras.

Sen till baracken där vi studerade ritning över spåret vi ska bygga i Gullberna. Lite svårare än det vi byggt hittils eftersom det är kurva och växel som ska dit så därför behövde vi studera lite.

Sen fick vi ledig och jag gick till husvagnen


I morgon bygger vi spår (Pandrol E-clip) och monterar färdigt en växel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards