Direktlänk till inlägg 28 mars 2012
Vaknade och gick och åt frukost.
Sen åkte vi mot Karlskrona C där vi skulle bygga bakpartier i fyra växlar. Men först skulle vi rikta lite slipers och sånt som flyttats när man la ner växlarna med amecakranar.
Medan jag gör detta kommer ett lass slipers så jag börjar kolla vilka som kommit och sen börjar vi lägga. Kommer ett lass korta men så blir det fika så vi åker iväg dit. Så vi frågade arbetsledaren efter specifikationen för hur bakpartiet skulle byggas då det alltid finns nåt special, särskilt som tre av växlarna skall byggas ihop BKS mot FSK. Medan han hämtar det kollar en signalare på det driv vi tappade vid ett lyft för två veckor sen. Han bedömer att endast kåpan är skadad så de kan flytta över delarna till en annan kåpa tillhörande ett annat driv (som dock inte kan användas då det är fel typ). Sen får vi specen och åker tillbaka.
Specifikation. Vi byggde sliprarna BV-9-49 till BV-9-55 samt "Före FSK" och efter SLS1 och SLS2, övriga sliprar låg redan i själva växeln.
Jag visar hjullastarföraren, infödd Karlskronabo, vilka sliprar jag ska ha och går sen bort till växeln och visar hur de skall ligga. Dock har man missförstått nånting där och lagt undan sliprarna vid FSK så jag får åka dit bort hängande på utsidan av hjullastaren och visar vilka han ska ta och vilka som skall lämnas kvar. Vi lämnar en 1:120, en 1:60 och en 1:40 och tar med oss tre likadan plus två 2300 (så kallade "nollsliprar"). Har aldrig åkt tåg över denna bro (och kommer aldrig göra då den inte skall få nua spår) men nu har jag åkt hjullastare över den. Instruerar även växelbyggaren i vilken ordning sliprarna skall vara (på hans initativ, som om han inte visste ) och går sen och kollar vilket som blir nästa hög för hjullastaren att ta.
Sådär håller vi på fram till lunch. Till slut kunde de som riktade sliprar sköta det själva för alla bakpartier var likadana utom den tredje som hade två andra sliprar plus tre extra.
Lunch, äter lite i husvagnen och sen kaffe med de andra.
Tillbaka till bygget, dock via Gullberna för att lasta en halvpall med fläsk (alltså isolatorer till pandrol E-clip) i Passaten och köra detta till bygget vid holmen. Sen bygga vidare.
Bygge av tredje bakpartiet pågår. Växel 429 närmast i bild.
Medan de byggde långsliprarna till denna, som var likadan som de övriga just med långsliprarna, fixade jag en bra plats för hjullastarföraren att lägga sliprarna till växel 417a. Sen till grävmaskinisten som hjälpt oss lägga sliprar och visa vilka han skulle ha i bakänden. Som alla andra gånger ligger de underst :)
Sen byggde vi på 417a. Den väldigt udda växeln. Betongslipers och växelklot är inte så vanligt.
Även här låg sliprarna underst. "Måste du ta de undre sliprarna, kan du inte göra om ritningen?" undrade maskinföraren med glimten i ögat.
Visade sig också att specifikationen angav att FSK endast skulle innehålla en BV-2500-sliper men så kan man inte bygga och därför meddelade vi arbetsledningen att vi saknade sliprar då vi tänkte bygga enligt ritning då det är fel på specen (vilket är helt normalt, man bygger enligt ritning och kan utöver det få specialsliprar, men man kan inte ta bort övergångssliprar hur som helst). Sen byggde vi klart den och bestämde att nu var arbetsdagen till ända.
Dagen avslutades med en grillfest med 4 kg korv, 8 kg välsmakande kött och 8 kg potatissallad.
Sen sova.
I morgon är det kapning av räler som står på schemat.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.