bantekniker

Alla inlägg under mars 2012

Av Bobjörk - 12 mars 2012 20:11

Vaknade och gjorde mig i ordning. gick sen bort till baracken. Vi väntade på några nya killar och sen fick jag en hjälm och så åkte vi i en Passat till arbetsplatsen.


Vi kom fram och knatade ut i bädden. Den verkade väldigt ojämn. Är det en berg-och-dalbana vi ska bygga?

Vi började mäta var "kubben" (dvs slipersen) skulle ligga och spraya upp det.

 

Spårbädden. Vi håller på mäter.


Här ska spåren passera.


Vi pysslade med detta samtidigt som vi kolla området vi skulle bygga på. Det blev fikadags och vi åkte och fikade. Sen kom vi tillbaka och då höll entreprenören som skulle göra själva "bädden" (alltså det man lägger spåret på) på att göra detta... vilket innebar att vi inte kunde göra så mycket byggande. Vi hängde ett tag men så åkte jag och min handledare (dvs den andre växelbyggaren i gruppen) och tittade på övriga byggplatser, bland annat Verköspåret och Karlskrona C.

När vi stod vid Karlskrona C kom en man fram och frågade lite om vad som skulle göras och vi pratade ett tag om det.

Vi åkte tillbaka till arbetsplatsen igen och där stod vårat arbete stilla. Arbetsledaren var där och diskuterade med entreprenören. Det skulle ta cirka två timmar så vi åkte och åt och sen fikade vi... sen tillbaka. Nu hade man börjat lägga ut mer makadam för bädden var för låg... och inte skulle den vältas heller. Vilket skulle innebära att vi kör sönder bädden när vi lägger slipersen... så vi ringde till arbetsledaren igen och bad honom styra upp det hela.

Jag tog Passaten och åkte och hämtade honom eftersom han för tillfället saknar körkort. Vi hängde medan han styrde upp det hela. vi provlade också fyra sliprar för att testa slipersläggaren.

Han återkom och så fick vi ledigt resten av dagen för de skulle inte bli klara med bädden idag och skullde därmed få betala för vårt stillestånd. 2 växelbyggare, 5 bantekniker, en svetsare samt två maskiner med förare är inte gratis.


Vi åkte och... fikade :)

Sen gick jag till min vagn och bytte om och åkte ner och fotade lite vid Karlskrona C. Så jag kan få lite före-bilder. Alltså inte förebilder, utan bilder tagna före :)

Sen åkte jag och handlade och sitter nu i husvagnen.


I morgon har vi förhoppningsvis ett bra underlag att bygga på.


 

Maskinen vi ska lägga slipers med.

Av Bobjörk - 8 mars 2012 22:00

Vaknade och klädde på mig. Öppnade dörren. Snö. Jaha. På med halsduken och börja pulsa mot kaffet.

Vi var endast tre som jobbade idag (förutom cheferna) och de var upptagna. Jag skulle sortera in skyltar i skyltstället. Men först sortera skyltarna... men de var redan sorterade och de skyltarna vi lade i pall hittade jag inte. De var flyttade och det var ju snö. Pysslade lite men upptäckte att det var sorterat redan. Gick ner till baracken igen. Efter en kort diskussion tyckte min handledare, min chef samt en från verkstan att jag kunde gå och fråga den som bett mig att sortera vad som skulle sorteras. Gick in till verkstaden och hittade honom. Återkom utan att vara klokare. Chefen stod i telefon. När han var klar berättade han att jag skulle till Karlskrona i nästa vecka för att hjälpa till med att bygga spår där. Ringde till Karlskrona för att få mer detaljer och sen gick jag för att fixa ordning skyltarna lite och sen packa ihop och städa husvagnen. När det var klart åkte jag mot Stockholm.


Så nästa vecka blir det Blekinge.

Av Bobjörk - 5 mars 2012 19:34

Funderar på att ta en paus tills något av intresse finns att skriva.

I dag har jag sorterat saker i pallar, byggt ett pallställ och i morgon ska jag sortera baliser.

Blir förhoppningsvis bättre när jag får komma ut på projekt.


På återseende.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards