bantekniker

Alla inlägg den 2 april 2012

Av Bobjörk - 2 april 2012 19:58

Vaknade, gick och drack kaffe och sen åkte vi ner till stationen. Efter ett tag kom arbetsledaren och berättade vad vi skulle göra. Jag, två bantekniker och två maskinförare skulle bygga ihop växel 441 med 438, BKS mot BKS. Så först åkte jag och hämtade ritning (var inte beredd på växelbygge och dessutom har jag ingen bil att lägga dom i nu när andre växelbyggaren tog sin husvagn och körde hem förra veckan). Sen tillbaka och parkera. Kollade högen med anlända kortsliprar. Ja, BV-2000, rätt antal. Rätt antal 2200, och övergångssliprar. Långsliprarna då? Går mot byggplatsen. Där ligger dom ju. Banteknikerna monterar isär skarven så vi ska kunna lyfta rälsen lite. Kollar sliprarna. 249V, 250V, 351V. Vänta... tänker jag. Och kollar på växlarna vi ska bygga. Det är högerväxlar... stoppar arbetet och ringer arbetsledaren. Han blir helt tyst. "Jag kommer" säger han och lägger på. Efter ett tag kommer han lunkande längs spåret. Han kollar på klockan. "Frukost" och sen åker vi och tar frukost medan  han ringer lite samtal.

Efter frukost börjar vi istället lägga in fyra stycken 2500-växlar i fyra växlar. Sen började vi kapa in räls och lägga på de sliprar vi byggde i andra växlarna förra veckan. Svetsaren är kungen av baxning så vi baxade även FSK på en växel några centimeter i sidled så rälerna skulle passa. Vi pysslade med detta och så blev det lunch. De andra skulle åka och äta Dagens men jag är inte riktigt stadd vid kassa så jag tog svetsarbussen och åkte och åt mat i husvagnen. Sen tillbaka. Fortsatte med att kapa in räler mellan BKS och FSK och sen började vi befästa. Dra krok och så.

 

"Efter BKS" stamspår förberett för långräl så snart sliprar för 100 meter lagts ut. Grenspåret har fått räl.


Sen började vi flytta räler och då blir man rätt sysslolös. Det blåste kallt från alla håll idag så efter ett tag tröttnade jag och banteknikern på att stå sysslolösa så vi gick bort och hjälpte de andra att riva och bygga Heybackspann för stoppbockarna. När vi var klara med det var dagen slut.

 

Rivet spårspann. Plattorna skall användas till nytt spann.


I morgon börjar vi bygga spår 2. Under helgen byggdes spår 6 och 1.

 

Har skall spår 2 byggas. Spår 1 (som förgernar sig i spår 1 och 6 längre bort) till höger.


PS.

Vet för övrigt vad de skulle ha rälsen jag kapade med gas till. Den användes för att påla marken vid kontaktledningsfundamenten vid blivande spårsluten.

 

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards