bantekniker

Direktlänk till inlägg 3 april 2012

Spårbygge och lite kapning

Av Bobjörk - 3 april 2012 20:31

Vaknade, var trött, och gick och bytte om och drack kaffe. Sen åkte vi mot Karlskrona C.

Vi började bygga på spår 2. Hjullastaren lade ut slipershögar med jämna mellanrum, runtomsvängaren lade ut sliprarna med slipersläggaren och vi mätte in dom och spettade dom rätt. Vi tog fika och fortsatte sedan. Vi tog hjälp av en Lännen traktorgrävare med att lyfta upp rälsen. Vi tog fram en växelvev så vi kunde lägga växlarna rätt.

 


Jag åkte med minibussgänget och åt mat i husvagnen, tog sen en kopp kaffe hos signalarna. Ut och bygga igen.

Vi körde fram minibussen till Lidl:s parkering för att slippa bära kapmaskinen så långt, sen kapade jag in skenorna utan att sätta eld på nåt. Men så har nog dieseln försvunnit ur skorna nu. Sen lade vi in rälen och började knäppa Fastclipen. vi tog hjälp av vår Lännen igen. Den lyfte in rälerna och ruskade om allt så det gick lätt att knäppa. Samtidigt provkörde den ju vårt bygge med sina spårföljare.

Efter detta var man inte klar med bädden då man byggt om en plattform och medan man fixade med denna så gjorde vi svetsaren sällskap då han svetsade/gjöt med termit. På så sätt kunde vi värma oss också.

 Vi ville fika och för att slippa åka ända till Gullberna så hade svetsarhantlangaren satt på kaffe i Infranords lilla skyffe på bangården och vi drack vårt kaffe där. Efter kaffet var man inte klar med bädden (tar lite tid sånt här) så vi fick roa oss bäst vi ville. Mätarna mätte i alla fall in var sliperskanten skulle vara på de delar som var klara (inne vid plattform). Sen städade vi lite skruv från spårspannsrivningen några pysslat med. Sen bestämde vi att vi lika gärna kunde åka hem då bädden inte skulle vara klar innan 18.

Åkte och handlade och tog samtidigt en bild på en ballastplog och en spårriktare.

 

Ballastplog och spårriktare på spår 42.


I morgon bygger vi vidare på spår 2 och börjar med spår 3 samt stoppbockar. Vi lär även få se ett makadamtåg samt en ballastplog och en spårriktare i arbete.


   

Spår 5 ska gå till höger    Bygge av spår 2.

 
 
Ingen bild

Ewa

3 april 2012 21:34

Otroligt vad många olika sorts maskiner och redskap det behövs till järnvägsbygge! Fint blir det i alla fall!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards