bantekniker

Direktlänk till inlägg 10 april 2012

En explosiv dag då vi fick mycket gjort

Av Bobjörk - 10 april 2012 20:45

Vaknade, trött trots att jag sovit länge. Kanske ska sova kort?

Nåväl, gick och åt frukost. Lite nytt folk idag, men också lite gammalt.

Volvon vi hade förra veckan var inte där för den skulle snart återlämnas till hyrfirman.

Så jag började dagen med att få dispens fram till 12:00 att inte använda hjälm. Eftersom hjälmen låg i den bilen.


Tog sen minibussen och åkte till stationen. Kapade två räls med en Infranordare som gick samma kurs som mig förra året. (2010-11).

Sen började vi lägga sliprar på spår 2. Det började tuta om en grävmaskin och sen lät det "Kabooom" och så hade man sprängt första salvan. Vi fortsatte dock bygga.

Det blev frukost och vi stannade kvar lite för att titta på när de sprängde salva nummer 2. Sen åkte vi och åt frukost.


Efter frukost fortsatte vi lägga sliprar. Vi fick avbryta för att de skulle smälla av salva nummer tre när vi skulle flytta räls förbi platsen.


 


När vi dragit fram rälsen fortsatte vi bygga. Ballastplog och spårriktare passerade. Mullrade och vibrerade men inte lika mycket som sprängningen som skedde när vi riktade sliprar. Salva nummer 4 för dagen.

Det blev lunch, som jag intog i husvagnen, sen hämtade jag min hjälm hos arbetsledaren.

Vi fortsatte lägga slipers. Till slut skulle vi lägga de sista men då stod tydligen maskinerna ivägen. Man skulle lägga på mattor. Sen sprängde man den sista salvan. En liten en.

Sen tog vi fram kapmaskinen och började kapa. Masstillverkning av kap. Dvs tillverkning av ingenting  

En kapskiva gick mitten sönder på så den slutade snurra eftersom den ej längre satt fast i kapmaskinen utan hängde bara i den... nytt intressant fel, även för svetsaren som kom senare och undrade: "Vad har hänt här?" när han såg skivan ligga slängd åt sidan. Vi lät grävaren bli spårgående och så lade han på rälsen och körde på den så vi kunde knäppa fast den.

Sista biten fick vi knacka Heyback eftersom det var stoppbocksdelen av spåret. När detta var klart var det slut för dagen för de flesta. Några skulle hjälpa en spårgående maskin med Fastclipknäppare att.. knäppa.

Jag och den nye Infranordaren åkte hem via ICA.

På kvällen kom arbetsledaren förbi husvagne för att berätta att i morgon är det sista dagen i Karlskrona för min del.


I morgon är det dags att bygga sista bakänden och sen blir det väl lite husvagnsstädning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards