bantekniker

Direktlänk till inlägg 11 april 2012

Ett tråkigt besked samt spårarbete

Av Bobjörk - 11 april 2012 19:09

Vaknade, gjorde några mackor som jag tog med mig till baracken. Stoppade in dom i kylen. Sen drack jag lite kaffe och så kom arbetsledaren och berättade vad vi skulle göra. Försökte också fråga honom när jag skulle åka hem och när jag skulle ha tid att packa och åka eftersom jag fick beskedet att jag inte skulle vara kvar i Karlskrona. Fick inte ut mycket.

Sen körde jag med en person till i minibussen ner till Karlskrona C. Vi tog fram mutterpurra och lite verktyg för att dra fastclip och så och lade i en skopa så de kunde transporteras till slutet av spår 1.

Vi höll på med saker jag inte minns för jag tänkte på hur jag skulle hinna med allt och framförallt om jag skulle tillbaka till Falköping och sortera saker igen. Vi fixade i alla fall lite med bygget av stoppbocksdelen av spår 6 och 1.

Åkte sen och åt frukost. Funderade fortfarande över när jag skulle hinna. Telefonen ringde. Det var från skolan.

Arbetsgivaren jag praktiserar hos hade ringt dom och sagt att praktiken inte fungerade bra. Att jag inte var engagerad.

Sa att jag inte hade nån aning om vad de menade och att jag inte hört något om det från arbetsledningen här. Vi kom fram till att han skulle rodda lite i eventuell ny praktikplats och även försöka få till ett möte mellan mig och min "chef" i Falköping. Diskuterade detta med mina kollegor och de tyckte det var dålig stil att inte prata med mig utan ringa skolan. De ville dessutom gärna veta om jag skulle jobba eller packa så jag gick upp till övervåningen där min arbetsledare satt. Han tittade upp men hälsade inte utan tittade bort.

- Jag har just fått ett samtal från skolan. de säger att jag ska hitta en ny praktikplats för jag är inte tillräckligt engagerad, sade jag.

Arbetsledaren verkade besvärad men sa sen "Kom med här"  och så gick vi till hans kontor.

Tydligen har de jag arbetat med sagt att jag inte tar initativ. Frågade vad de menade med det.

Tydligen skulle jag till exempel ha börjat skruva heybackplattor igår när jag var sysslolös. Att det inte fanns maskiner som kunde lyfta fram sliprarna hörde inte till saken. Men det är klart, är man praktikant ska man lyfta fram 30 sliprar själv, skruva fast heybackplattor på dom och sen bygga stoppbock, själv. Eller nåt sånt menade han väl. Kunde också, enligt arbetsledaren, ha ryckt tag i nån och sagt att vi skulle göra slipersprotokoll. Sa att jag inte ens kände till att man gjorde det, eller hur man gjorde det. Dessutom kan jag tycka att jag kanske inte ska vara arbetsledare när jag är praktikant.

- Jag har redan gubbar som står och glor, jag behöver inte en till, sa han.

Det gjorde mig upprörd men jag sa inget. Framförde i alla fall min kritik om att han kanske skulle säga till mig vad de andra sade om mig och inte gå omvägen via Falköping och skolan.

Han gav med sig och jag fick en chans till. En väldigt kort sådan eftersom jag bara har två dagar på mig att visa framfötterna. Fick också med mig en växelvev som maskinisten behöver.


Efter frukosten gick jag ut till de andra som skulle åka med mig och så körde vi till Karlskrona C. Parkerade närmare stoppbocken denna gång. Vi började bära fram skruv med mera och plattor. Sen började vi skruva med mutterpurra och maskinen som lade betongsliprar lyfte då och då fram nya sliprar. Till slut hade vi skruvat 30 sliprar, alltså totalt 4 x 30 skruvar. De hade under tiden byggt spår 6 klart och började flytta om maskinen. Medan jag lade på gummiplattor kom han åkande och körde ihop sliprarna vi skruvat klart så jag åkte med några meter (var beredd på det så jag lade ut gummiplattorna samtidigt). Han lyfte sen undan sliprarna så han skulle kunna lägga betongslipers.


Lunchdags. Åkte och åt och ringde sen skolan igen. De hade sagt ungefär samma sak som jag angående att prata med mig och inte dom. Sen åkte vi ut igen.

Maskinen blev snabbt upptagen med att börja dra räls så vi stod sysslolösa. Svårt att ta initativ. Till slut bestämde vi oss för att försöka bygga på gammalt hederligt vis så vi drog fram sliprarna med sliperssax och använde domkrafter för att lyfta rälsen.

Svetsaren, tillika tillsyningsman för vårt A-skydd, kom gående och berättade att man skulle in med makadamtåg så vi kunde avbryta.

"Jaha, ni bygger på gammalt vis, ja det går väl bra" sade han.

Blev sen ivägskickad för att ta emot sliprar till växlar och visa hjullastarföraren vilka han skulle lasta  ombord på lastbilen igen, efterosm han skulle hämta de som vi beställt fel. Snackade lite med lastbilsföraren och åkte tillbaka igen. Vi lade under sliprarna men kunde inte befästa dom eftersom de behövde livas och rälsen lyftas. dessutom lägger man inte gärna betongsliprar för hand. De väger 350 kg styck.

Sen fick vi reda på att makadamtåget skulle parkeras på spår 1 så vi fick avbryta. Gick då bort till den andra gruppen som lade sliprar. Tog ett spett och spettade sliprar. Kan ju inte beskyllas för att stå sysslolös då. Men jag har redan spettat massa sliprar dock. Sen åkte vi hem eftersom dagen var slut.


I morgon ska vi bygga stoppbocksspår, bygga spår 3 och 4 samt även, äntligen, lägga långsliprar mellan växlarna 438 och 441.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards