bantekniker

Direktlänk till inlägg 16 april 2012

Transversal

Av Bobjörk - 16 april 2012 19:59

Vaknade, fixade lite frukost och tog med mig till baracken. Lade in i kylen. Sen drack jag kaffe med de andra.

Arbetsledaren kom in och berättade vad vi skulle göra.


Vi tog vår minibuss och körde mot det vi kallar "Holmen" och parkerade. Vi kollade vad som behövde göras för att kunna bygga den så kallade transversalen, alltså sliprarna mellan de båda växlarna. Så vi åkte till Karlskrona C för att hämta verktyg. Medan jag var där bar hjullastaren Sen demonterade vi skarvjärn och avbefäste. På nåt sätt jag inte minns blev det dags för frukost så vi åkte och åt.


Efter frukost började vi förbereda för att ta ur sliprar och lägga in nya. Vi stod och talade med arbetsledaren om var vi skulle lägga in isolpassrälerna när en lifträlsbuss kom åkande. Vi viftade stopp eftersom vi hade en knäck på spåret som gjorde att skarven inte passade in när vi tagit bort skarvjärnen, något vi skulle åtgärda med två passräler. Rälsbussen stannade och arbetsledaren sa att de kunde passera när vi satt tillbaka skarvjärnen. Vi fick dit dom ganska bra (svårt när de knäckt sig) och de smög över. Sen satte vi kapen i rälerna och lyfte bort dessa och sen sliprarna. Nu var alla spår avstängda förbi platsen. Vi lade in långsliprarna (249H, 250H, 351H) och en 2200 samt en 2300 sen övergångssliprarna.

 

När vi gjort detta var klockan lunch men vi tänkte att vi skulle åtminstonde få rälsen på plats på det första spåret så maskinen kan stå på dessa när vi bygger det andra spåret. När vi var klara med detta åkte vi och handlade mat (eller en handlade och vi andra satt i bilen) och sen åkte vi och åt.

Efter maten åkte vi tillbaka och medan de andra fäste rälsen försökte jag hitta mer kapskivor, med misslyckat resultat.

Vi fortsatte bygga vår transversal och fick som vanligt improvisera. Man kan inte bygga enligt ritningen alltid när man ska få ihop två växlar utan man får lägga så det ser bra ut och inom toleranserna, så får man ihop det.

När vi hade tre sliprar kvar, trenne 2000 och endast ett hål i mitten kvar, berättade vi för maskinföraren att "De där ska ligga där"
- Nähä, menar ni verkligen det, blev hans svar  


Vi lade dit två. Den sista stod vi och gestikulerade. "Den, dit" med stora yviga gester så han verkligen inte skulle missa var han skulle lägga den sista slipern.

 

Det nästan färdiga resultatet.


Sen spettade vi dom rätt och så kapade vi isoler. Fick låna ett par skyddsglasögon eftersom mina låg i jackan som jag tagit av mig denna fina soliga vårdag. Sen vräkte vi på makadamen som vi vräkt åt sidan med skopa, och stoppade det lite med spett så det inte skulle bli för stor svacka.

Sen åkte vi bort till växeln mot spår 42 för att hitta en växel som "vält" vid spårriktningen.


 

Efter lite letande fann vi den.

Men vi hade ingen maskin som kunde hjälpa oss så efter lite väntande så åkte vi och tankade och gjorde kväller. Hjälpte en kollega med att skriva ut ett dokument på datorn och gick till husvagnen.


I morgon ska vi troligen bygga lite på växel i Gullberna.


Bonusbilder:

 

Såhär fint blev spår 42.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards