bantekniker

Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Jag hamrar och spikar jag bygger ett spår

Av Bobjörk - 17 april 2012 20:00

Vaknade och gick och drack kaffe i baracken som vanligt.

Vi fick våra arbetsuppgifter och gick ut till bilen vars rutor tinat under den halvtimme vi åt frukost.

Vi åkte mot Karlskrona C där de två andra köpte en varsin macka. Jag väntade med min frukost till senare.

Sen till containern för att packa in verktyg med mera i bilen. Sen in på plattformen med bilen och börja skruva loss en stoppbock. Vi var inte ensamma för elgänget höll på lyfta bryggor och ha sig. Vi tog frukost så snart vi fått bort stoppbocken.


 

Efter frukosten bytte vi fem sliprar (en knäckt och fyra gamla som man inte bytte när man byggde om spårspannet då stoppbocken stod ivägen). Medan maskinen livade med sin klo så skruvade jag fast plattorna, som fortfarande satt fast i rälen, i slipern.

Sen kapade vi bort en isol som inte skulle vara där (på andra ställen kapar man in isolerna men här gör vi tvärtom eftersom spår 5 är ett sidospår och inte har spårledning) och lade in en passbit. När vi skulle slå fast Heybacken i sista slipern gick det inte att få in rälen. Maskinen drog och slet och vi bankade och använde alla typer av våld. Till slut såg jag att de som monterat plattorna när man byggde spannet för några veckor sen, monterat denna platta åt fel håll så den lutade åt motsatt håll och en räl går inte att böja från 1:30 till 1:30 åt andra hållet på mindre än 60 cm... så vi fick skruva bort plattan och vända den. Sen tog vi lunch som jag intog i min husvagn och sen kaffe i baracken.


Efter lunch åkte vi åter till stationen och började spika fast urspårningsrälen. Först spikade de andra men sen fick jag ta över. I början gick det dåligt. Men sen träffade jag varje gång.

- Vad hände nu, frågade en maskinförare

- Han blundar, svarade den som stod bredvid mig. Sen skrattade de för det var ju lite komiskt att jag träffade när jag blundade med ett öga.

Jag spikade. Och spikade. Sen spikade jag mer. Sen gick släggskaftet sönder. De hämtade en ny slägga och jag spikade vidare.

När det vara fyra spik kvar sade de två andra att om jag får i dom på 25 slag så bjuder de på kaffe.

Jag spikade. Och svängde släggan. Och spikade. Sista spiken gick i på slag 25. Inte rekord men det blev ju en kaffe och en bulle helt gratis :).


Vi började lägga rälen på plats för att bygga på samma sätt på spår 1. Detta gjorde vi genom att lyfta den, stående grensle över den, och kasta den framåt. När vi skulle börja spika på den så "kidnappade" den andra gruppen mig eftersom det skulle byggas lite i en växel i Gullberna (visserligen var det en till växelbyggare där men ändå :)). Men först åkte vi mot "Holmen" och spår 42 för att vända en sliper rätt. Men först behövde vi vänta på att några skulle gräva klart. När de gjort det tog de paus och vi snackade lite.

Plötsligt ropar en av dom efter en cyklist.

- Öh, du tappade nåt

Cyklisten saktade ner och tittade.

- Va?

- Du tappade nåt.

Cyklisten saktade ner ytterligare och tittade bakåt.

- FARTEN!

Cyklisten skrattade, skakade på huvudet och cyklade iväg från de skrattande rallarna/maskinförarna.


Sen grävde vi bort lite makadam, vred slipern rätt och fäste den. Sen skyfflade vi tillbaka makadamen och nu syntes det knappt att vi varit där. Sen mot Gullberna där vi började dra Pandrol i en växels bakparti.


I morgon slänger vi in fyra sliprar i FSK i växeln, sen vet jag inte vad vi gör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards