Direktlänk till inlägg 19 april 2012
Vaknade, gjorde äggmacka och drack sen kaffe i baracken.
Sen åkte vi ner till stationen för de andra skulle köpa macka. Sen åkte vi till Gullberna. De andra snackade som vanligt och jag stängde av eftersom det mest är massa "gnäll" (på ett snällt sätt alltså) om hur jag kör. När jag tänker svänga in till Gullberna säger dom:
- Vi ska till containern först
- Vilken container, undrar jag.
- Den på centralen
Så vi åkte tillbaka dit och hämtade tre så kallade "koben" och åkte mot Gullberna. Efter lite letande hittade vi fyra spårspann som vi skulle riva. Precis när vi parkerade spelades låten Michel Teló - Ai Se Eu Te Pego.
- Varför sjunger han om mossa? Har han problem med mossa i gräsmattan, undrade han i baksätet.
Detta ledde till att vi sjöng "Mossa, mossa, jag har problem med mossa" medan vi drog spik. När vi var halvklara så åkte vi och åt frukost.
Efter frukost åkte vi och hämtade slägga åt de som kör Amecakranar eftersom de behövde slå lite för att lossa en kolv och laga läcka. Sen fortsatte vi riva.
När vi var klara åt vi mat på en närliggande pizzeria och åkte sen till baracken.
Eftermiddagens syssla kunde inte genomföras då mätarna inte märkt ut var tionde meter och vi inte har nåt mäthjul. Därför fick vi åka hemåt. Jag fixade i ordning lite och åkte sen mot Stockholm.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 | 11 | 12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.