bantekniker

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Växelbygge med mera

Av Bobjörk - 24 april 2012 20:18

Vaknade, tog min äggamacka och gick till baracken. Drack lite kaffe och sen körde vi vår bil till verkstaden och tog istället minibussen till stationen för att hämta lite verktyg och en runtomsvängare (grävmaskin). Vi åkte sen upp till Bergåsa där vi väntade länge. Sen stoppade vi trafiken medan grävaren körde från rälsen ut på vägen vid vägövergången. Sen till Gullberna där vi monterade några skarvjärn vi inte kunde montera igår eftersom det var för varmt i rälen så det var för tätt.

När vi gjort detta fick vi vänta lite eftersom vår grävare körde en växel på några trallor medan en Ameca förberedde iläggning av samma växel.

 


Sen åkte vi och åt frukost.

Efter frukost åkte vi till Gullberna igen. Vi åkte sen runt till andra sidan för att göra lite småfix innan växelbygget, som att knäppa loss sliprar som skulle avlägsnas. Jag åkte och hämtade två rullar med ritningar till de två växlarna man lagt i Gullberna, 511 och 502. Hade bara sett standardritningar innan men 502:s ritning var specifikt för just den växeln. Växeln är lite speciell också, då båda spåren efter BKS är lite krökta, därav att den kallas innerbågsväxel, även om det inte är helt korrekt då det bara är bakänden som är i båge.


Det blev lunch och efter lunch åkte vi för att bygga i växeln. Först åkte jag bort på hjullastaren för att visa honom vilka sliprar vi skulle ha. Självklart låg långsliprarna längst in och längst ner och övergångs- och kortsliprar låg huller om buller. Han körde bort några medan jag sorterade i hjärnan. Sen sorterade jag med hjälp av order till föraren och sen åkte vi bort till växeln där man redan börjat bygga lite. Kollade ritning och så, men här var det inga konstigheter.

 


Sen förflyttade vi oss bakåt och nu fick jag och den andra jag bygger ihop med (som inte gått nån kurs i växelbygge men byggt en del i Karlskrona) tänka till lite för växlarna skulle ligga snett och med olika mått. Inte 660 mm centrum centrum. Vi beslutade oss för att skriva ner måtten på respektive sliper för att underlätta.

Sen började vi lägga. Det visade sig att långsliprarna tog emot sliprarna på spåret intill så vi fick vrida lite på dessa för att få plats. Först hade vi dock massa ideer som vi diskuterade fram med en från Vectura, som är en ingenjörsfirma. Men vi beslutade oss alltså för att tillfälligt vrida sliprarna, eftersom vi ändå ska lägga om detta spår med träsliprar, som då lätt kan kapas om det behövs. Sen lade vi i kortsliprar och övergångssliprar och kapade lite räls. Sen gick jag och arbetsledare runt för att kolla att vi hade allt vi behövde till träväxeln, vilket vi inte hade. Men han fixade snabbt fram 16 plattor från Emmaboda. Dessa anländer i morgon.

Efter detta fixade vi med lite småfix och så åkte vi hemåt.

Jag och två kollegor satt och pratade lite om allt möjligt innan vi gick till våra husvagnar.


I morgon kommer det räls, isolpassräl och plattor så då kan vi bli klara med växel 501 också, så man kan komma in med spårriktaren på torsdag. Sen ska vi bygga bakparti på en till växel men där ska man inte köra med spårriktaren på torsdag morgon så den är inte lika viktig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards