bantekniker

Direktlänk till inlägg 25 april 2012

Växelbyggnad, baxning, strul och ösregn

Av Bobjörk - 25 april 2012 19:50

Vaknade och gick ut till baracken. Drack lite kaffe. Sen åkte vi till Gullberna för att börja med växeln. Men först behövde vi invänta plattor. Medan dessa anlände åkte jag till Karlskrona C för att leta slipersskruv. Hittade massa påsar som jag tog med mig.

Vi drog dock loss lite sliprar för att kunna stoppa in nya. Det blev fika ungefär när vi fått in träsliprar i FSK på Verköspåret och lagt dit plattorna. Vi saknar dock klämplatteskruv så dessa plattor är ej monterade.


Efter frukost, som intogs till doften av kreosot och kaffe (mums), började vi lägga långsliprar och betongsliprar på plats. Det började regna. Det öste ner medan vi försökte få rälsen på plats. Passbitarna med isoler som just anlänt visade sig passa precis. Ovanligt att slippa kapa. Men så såg vi... isolen hamnade mitt över en sliper och så skall det inte ligga. Och eftersom passbitarna var exakt 8 meter och mellanrummet mellan växlarna likaså, så kunde vi inte flytta de i sidled.

De två rälsbitarna som kom nerifrån Karlskrona och skulle läggas i rakan visade sig ha en brännsvets 1 meter från där vi skulle kapa in den. Men om vi använde den som en 10-meters passbit då? Det borde fungera.

Vi lade ut dom och förberedde. Sen tänkte vi kontrollmäta. Avståndet från kanten till svetsen var 4.8 meter. Minimumavstånd är 5 meter. Arbetsledningen tillkallades. Efter långt rådslag i regnet kom vi fram till att kapa upp räls som låg på emmabodabanan och medan de gjorde det kapade några andra svetsare upp rälen med brännsvetsen och la dit den tillfälligt i grenspåret (där isolerna skulle legat) så vi kan montera ihop det hela och bara kapa in isolen när den kommer. Det blev lunch. När vi stod vid bilen hördes ett brak och ljudet av pandrol e-clip som lossas. Det visade sig att grävmaskinen som kom körande med rälsen man kapat upp just spårat ur i en skevning som blivit eftersom man lyft upp spann och lagt tillbaka dom efter höjning. Spannen som lyfts dit lutade utåt i kurvan medan gamla spåret lutade inåt. Just i skarven passade det dock. Grävmaskinen kunde lyfta på sig själv och vi åkte på lunch (hindertavla sattes ut).

Under lunchen tilltog regnet. Vi fick nya handskar och jag satte på mig ett par medan jag lade de andra på tork.

Första aktiviteten blev att få tillbaka sliprarna som flyttats vid urspårningen. Medan man stoppade spåret fixade vi in rälerna på plats så man kunde svetsa (förutom de tillfälliga som vi bara satte på järn).

Sen gick vi för att rikta till sliprar. Eftersom man lagt om spåret lite stämde inte sliprarna riktigt. För stort avstånd och snea. Vi höll på hela eftermiddagen med att rikta detta och avslutade med lite städning.


 


Tog en dusch och åkte och handlade. När jag återkom och gick in i husvagnen var denna kall (endast 14 grader). Kylen lyste. Fast det förstås. Den lampan kan ju gå på 12V... och lampan för 230 lyste inte på kylen. Kollade panelen på väggen. 12V i batteriet. Hade 230 funnits skulle batteriet laddas och då skulle det visa 14V. Gick ut för att kolla säkringarna på utsidan av vagnen. Grannen kom och frågade om jag hade ström.

Sen gick vi gemensamt bort till vår "elcentral" och jag hittade huvudsäkringen som fallit. Fällde upp denna igen och så kunde vi återgå till normal kväll igen. Körde dock gasolvärmaren ett tag för att snabbare få upp värmen.


Bonus:

http://nordpilen.se/forum/showthread.php?tid=1489

Inlägg med bilder tagna denna eftermiddag.

 
 
Ingen bild

Freddan

25 april 2012 21:44

Satt och Googlade lite och hittade denna bloggen. Helt otroligt att du orkar skriva så detaljerat om varje dag! Även skoj att följa eftersom jag är på samma projekt, fast på el sidan. Såg att jag hamnat på en bild när vi va uppe och fixade lite från korgen i eftermiddags :)

keep up the good work!

Bobjörk

2 maj 2012 19:14

Man tackar :)
Jag skriver för att minnas vad jag gjort och för att jag vet att folk i min bekantskapskrets eller som känner mig vid mitt efternamn är intresserade.

Jaså, Erik fotade dig också. Såg aldrig honom men jag var inne i arbetet.
Syns dåligt vem du är på bilden men om du läser här så kan du ju höra av dig :)

 
Ingen bild

Freddan

3 maj 2012 14:37

Jag är snubben till höger upp i korgen på "Tbtn", på sidan som du länkade som "bonus". Vi hade inget speciellt att göra, så fick hjälpa killen på One att skruva upp ljusarmaturer.

Bobjörk

7 maj 2012 19:54

Ok. Får se om jag kommer på vem du är :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards