bantekniker

Direktlänk till inlägg 3 maj 2012

Baxning, planering och lite mätning

Av Bobjörk - 3 maj 2012 23:00

Vaknade och gick till de andra. Sen åkte vi till vår växel. Grävmaskinen klättrade av spåret och vi baxade bakpartiet så det gick att köra där med diverse tåg. Bland annat ska rivningståget passera över (men inte riva just där).

Sen "hoppade" han på igen. Frukostdags. Vid frukost kom arbetsledaren med några C-tvingar som han lånat från en annan del av projektet. Vi gick igenom nästa veckas göromål (för övrigt en femdagarsvecka) och åkte sen och skruvade skarvjärn och stoppade spåren lite med hjälp av grävmaskinen. Samtidigt höll man på med så kallad "trädsäkring" dvs man fällde träd som vid en storm riskerar välta över spår och kontaktledning.

 


Sen åkte vi till Lyckeby och åt på en pizzeria och sen till "förläggningen" för att dricka kaffe.

När vi sen lämnade förläggningen stod en röd fint polerad 760 med en snygg blondin i. Rutan var nere och hon satt och glassade. Vi körde upp jämnsides och varvade vår VW Caravelle lite och körde sen vidare. Hon bara garvade :)


Vi städade lite kring växel, skruvade ihop en skarv och åkte till Karlskrona C. Vi tog en glass och gick sen och markerade var grävmaskinsföraren skulle lägga ut isoler samt mätte slipersavstånd. Sen åkte vi och bytte om.

Och jag drog hemåt. På E22 var det asfalteringsarbete så vi fick invänta en följebil.

 


Mitt på arbetet fanns en tvåfilig del (endast norrgående körfältet på 2+1-vägen användes) och denna användes som ett mötesspår på en järnväg. Kom hem runt 22 på kvällen och gick och lade mig efter nån timma.


Nästa vecka ska vi stoppa lite spår, montera stoppbockar och spårspärrar samt neutralisera.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards