bantekniker

Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Mätning, stoppning med mera

Av Bobjörk - 7 maj 2012 19:56

Vaknade, men valde att snooza då jag var väldigt trött efter helgens eskapader. Men sen gick jag upp efter att ha legat ett tag i sängen. Bytte om och drack kaffe tillsammans med två andra trötta kollegor.


Arbetsledaren delade upp oss i två gäng. Jag och en till skulle mäta slipersavstånd och besiktiga växlar. Men först behövde vi åka ner till Karlskrona C med de andra två som skulle stoppa stoppbocksspår. Stoppa stopp?  

När vi lämnat av dom och inväntat grävmaskinen åkte vi till Gullberna och gick ut på förbindelsespåret mellan växel 514-511. Vi mätte 10 slipers och skulle gå 50 meter till nästa när telefonen ringde. Det var fel slangkopplingar på stoppaggregatet så vi fick åka och hämta maskinföraren och jag körde honom till en verkstad där han kunde skaffa rätt kopplingar. Sen tillbaka till Karlskrona C och sen till Gullberna för att mäta klart. Och så till Karlskrona igen. Vi gick och mätte rälslängder på spår 4 och sen var det dags för frukost så vi åkte bort och hämtade de andra.


Vid frukosten tittade arbetsledaren in och berättade vad han ville att vi skulle göra denna vecka. Frågade om vi hade solapass. Det hade vi inte. (Svetsaren har åkt hem och de övriga behöver sina) Men han skulle skaffa fram ett.


Efter frukosten åkte vi till en närliggande uthyrningsfirma (som hyr ut ungefär alla redskap man behöver för att bygga nåt) och hyrde en planlaser med tillbehör. Sen ner till Karlskrona C där vi släppte av de övriga. Sen till "Holmen" för att börja mäta rälslängder på spår 5. När vi kommit in till stoppbocken summerade vi och pratade lite med de andra. De inväntade en maskin till för att få lyfthjälp då stoppbocksspåren behövde lyftas mycket. Vi gick tillbaka mot bilen. När vi nästan kommit fram såg vi att några elaka signalare just flyttade den då den stod ivägen. Vi hytte med näven emot dom men sen pratade jag lite med dom. De skulle byta ut ett driv som blivit skadat när man körde ner stoppaggregatet i det...


Sen till Karlskrona där vi hjälpte de andra lite och sen åkte vi för att äta. När jag ätit i husvagnen gick jag för att dricka kaffe. Då satt svetsaren som varit i Karlskrona sen jag började men åkte hem för två veckor sen där. Han var på rivningståget och drog spik med mera och de är nära så han åkte för att äta med oss. När arbetsledaren kom blev han förvånad. Vi satt och "snackade skit" om arbetsledare (med honom i rummet) och sen åkte vi till Karlskrona och stoppade spår. Jag hjälpte till lite när vi fick läckage på stoppmaskinen och fick spetta bort delar av redskapet för att kunna täta tillfälligt. Fick även stoppa lite makadam med spett (muskler!) och knacka i en heybackklämma som lossnat.


Sen åkte vi till baracken och bar in svetsportioner i därför avsedd container och sen tog jag en dusch och snackade lite skit med kollegor.


I morgon får vi kanske solapass. I övrigt ska det stoppas spår och städas undan lite.


 

Grävmaskin med stoppaggregat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards