Direktlänk till inlägg 9 maj 2012
Vaknade, gjorde en äggmacka och gick till baracken och bytte om. Drack kaffe och sen åkte vi ut till Karlskrona. Medan vi väntade på maskin som behövde lagas då stoppaggregaten gick sönder monterade vi stoppbock.
Först ställer man den på plats. sen lossar man två bultar på varje sida (totalt 4). Då rasar stoppbocken på plats. Sen är det bara att börja montera. enligt instruktio skulle rälsen fettas in. Vi tyckte dock det var skumt när det inte var en glidbar stoppbock. Men vi gjorde så. Strax innan frukost kom en maskin till undsättning och drog stoppbocken på plats (satt 10 cm för långt bak). Även arbetsledaren kom och tyckte det var skumt med infettning. Han skulle kolla upp det.
Under tiden åkte vi och åt frukost. Underligt att VW Caravellen går fortare hemåt än ut på arbete...
Efter frukost kollade vi lite snabbt på spårbyteståget som nått Gullberna. Vi åkte sen mot stationen. Vi fick vänta på att sliperståget skulle passera. I Karlskrona fortsatte vi montera medan maskinen hjälpte svetsarna svetsa på spår 4 och 5. Stoppbockarna skulle inte fettas in, däremot bultarna. Så vi fettade in dom.
Vi drog bultarna med mutterpurra. Jag höll emot med skiftnyckel modell stor på insidan. Sen skulle vi dra med momentnyckel. Vi drog och drog och fjäderbrickorna blev nästan planbrickor innan vi nådde föreskrivna 850Nm.
Efter diskussion med arbetsledare bestämde vi oss för att vi bygger med de grejerna man skickat med så då är det i så fall fel på materialet. Bara dra vidare. Vissa fjäderbrickor klarade sig faktiskt. Efter att vi dragit halva sidan tyckte vi det blev för jobbigt. Vi provade att dra en med mutterpurran. Och faktiskt blev det cirka 850Nm. Så vi körde den taktiken istället. Vi fick sen sitta i två timmar eftersom maskinen inte kunde byta spår då alla spårgående fordon var på Karlskrona C samtidigt. Det blev dags för lunch.
Lunch intogs. Vi ombads sedan att bygga färdigt växeln i Gullberna. Men det gjorde vi igår vilket fick arbetsledaren att förvånat säga: "Ni kan ju inte göra saker utan att jag ber er". På skoj då, förstås :)
Vi åkte och fortsatte montera stoppbockar medan två andra fixade med en växel som inte befästs i skarvarna i Gullberna.
Grävmaskinisten bjöd på fika och vi åt. Sen stoppade vi spår, monterade stoppbockar, och eftersom vi bestämt oss för att jobba övertid så tog vi oss varsin macka framåt fem. De är billiga då, i kiosken på station. 1 krona för en framma och 5 för en baguette. Jag tog en baguette med tonfisk och ägg och grejer. Medan vi åt kom en lokal alkis (det sitter ett gäng i stationshuset om dagarna) och pratade lite. Han hade blivit osams med sin polare där inne. Han berättade också att han rökt hasch och nu druckit sprit. Efter att ha talat lite med honom om himmel och jord och lovat att tåget inte skulle spåra ur nästa gång han åkte från emmaboda, gick jag och en till bort och monterade bromselement på spår 2 och 3.
Efter det riktade vi spår 1 som de andra stoppat. När det var klart kom arbetsledaren och var nöjd. I stationshuset hade man nu fest. Tomma vinboxar slängdes i papperskorgen på plattformen. Man kan ju inte skräpa ner i väntsalen ju. Vi var dock inte bjudna så trötta åkte vi hem. Klockan var ju 8. snart dags för hockey alltså. Helt omöjligt att arbeta då :)
I morgon monterar vi de sista stoppbockarna, efter att ha riktat spåren de sitter på. Sen hemresa då vi arbetat in fredan som vi skulle arbetat för att jobba in nästa veckas torsdag och fredag.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.