Direktlänk till inlägg 10 maj 2012
Vaknade och gick upp. Gjorde en äggmacka. Precis när jag skulle gå ut började ett billarm ljuda. öppnade dörren. Det var grannens V70 diesel, inte min V70P, som larmade av okänd anledning. Gick och bytte om och drack kaffe.
Sen åkte vi ner till stationen och började förbereda. Vi stoppade spår 5 och åkte för att fika. Efter fikat fettade vi in spår 5 och monterade stoppbocken som här skulle vara av glidtyp. Begagnad stoppbock så här uppförde sig inte fjäderringarna skumt. Medan vi monterade den stoppade de andra två spåret bredvid. Vi hade publik i form av en pappa med två barn som intresserat tittade på grävmaskinen som riktade spår med skopan. Vi fick sen vänta på att de skulle stoppa klart spåret. Vi monterade bromselementen på spår 4 medan maskinen "hoppade av" spåret. Precis innan det blev lunch så ställde vi på stoppbocken och åkte sen iväg. Bilen var nu full då svetsarna följde med. Inte deras praktikant (KY-elev från skola) dock. Och jag åkte inte och åt med dom utan åt istället på "förläggningen".
På väg tillbaka till stationen ringde arbetsledaren och berättade att det var tillverkningsfel på fjäderringarna. De två kvarvarande stoppbockarna skulle därför inte skruvas ihop, utan bara ställas dit. Vi väntade på svetsarna som skulle svetsa klart innan vi kunde stoppa och ställa på.
När vi började förbereda fick vi reda på att vi skulle strunta i spår 1 och åka hem. Eftersom ingen arbetsuppgift finns nästa vecka fick vi åka hem. Vi återkommer veckan efter. Bloggen återkommer då.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.