bantekniker

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

En varm dag

Av Bobjörk - 21 maj 2012 19:46

Tror jag använt denna rubrik förut men i annan mening.


Hur som helst. Vaknade och gick upp. I samma ögonblick som jag klev ut genom dörren ångrade jag mitt yrkesval. Nästan. Klockan var bara 6:30 men det var redan runt 17 grader i luften.


Gick upp och gjorde kaffe. En ny "kollega" kom och presenterade sig. Han skulle vara med under neutraliseringen. Sen kom en av de jag jobbat med de senaste veckorna, tillsammans med arbetsledaren. En person var borta pga sjukdom. Ryggproblem.

Pga värmen kunde vi inte neutralisera idag  och vi har ännu inte tillstånd att jobba natt. Så dagen börjades med att montera en stoppbock. Sen frukost. Fyllde på vatten. Förmiddagen ägnades sedan åt att montera ännu en stoppbock och att byta felaktiga fjäderbrickor i två andra. Sen åkte vi för att äta. Vi åkte till gubben i vagnen (som han inte heter) och jag kom då på att han inte tar betalkort. Så efter att de andra handlat åkte jag och tog ut pengar och handlade sen. Valet stod mellan Grillkorv med mos eller Isterband med dillstuvad potatis och rödbetor. Valet var enkelt.


Efter Isterband åkte vi ut igen och eftermiddagen ägnades åt stoppbocksmontage och fjäderbricksbyte. Glassätning hann vi med också. Och vattendrickande i skuggan. Innan vi åkte hemåt städade vi ur vår buss.


På kvällen minglade jag runt lite bland husvagnarna och pratade.


I morgon vet jag inte vad som sker.

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se