bantekniker

Alla inlägg den 22 maj 2012

Av Bobjörk - 22 maj 2012 23:15

Vaknade av datorn som startade musik då jag glömt mobilen i mitt skåp och därför programmerat datorn till att köra en mp3-fil aktuell väckningstid. Gick upp och gjorde kaffe och gick sen och gjorde mackor i husvagnen.

När de andra kommit och arbetsledaren berättat om vad vi skulle göra så åkte vi med honom så han kunde visa tydligare vad som skulle göras. Först skulle vi lägga in fyra brosliprar där spårspärrar skall monteras. När vi förberett och planerat vilken utrustning som behövdes. Så åkte vi och hyrde motorsåg och vattenspruta på Cramo. Inte för att det behövs när man ska lägga i sliprar, utan för det som skulle göras efter det.

Sen åkte vi och åt frukost.

Efter frukost for vi till Karlskrona C för att avbefästa två betongsliprar på spår 6. Sen fick vi vänta lite på maskinen så vi tog bort en jordkabel från en av sliprarna som skulle bort.


 

De två sliprarna markerade med pilar skulle bytas ut.


När maskinen kom så grävdes makadamen undan och betongsliprarna avlägsnades. Sen stoppades 4,5m långa brosliprar in i stället. Här skall man senare montera spårspärr.


 

Snyggare än såhär kunde vi inte göra eftersom sliprarna inte kan stoppas förrän man monterad spårspärrar eller åtminstonde plattorna.


Sen förflyttade vi oss till spår 5 och gjorde samma sak och åkte och åt. Jag åt i husvagnen eftersom jag skulle söka på en annons då jag inte hört nåt från dom jag gör praktik hos om eventuellt jobb.


Efter lunch åkte vi till Karlskrona C och lämnade av maskinisten som skulle lägga isoler åt svetsarna.

Själv åkte vi till den plats där vi ska riva spår för att såga ner den skog av björkar och annat som växte i spåren.

Vi sågade oss fram genom slyn. Fann till min förvåning att de båda växlarna i skogen var byggda på gammalt vis, nån gång runt hedenhös. De var råspikade. Alltså de var spikade utan plattor. Nästan som på smalspåret ju.

När vi gjort detta satt vi i skuggan ett tag och väntade på maskinen.

Telefonen ringde. Maskinföraren hittade inte dit då han aldrig kört dit annat än längs spåret, som var blockerat av diverse traktorer och elbussar.

Vi åkte ut till korsningen han skulle svänga i. När vi stod där ringde telefonen. Det var nån Informatör på Infranord som brukar läsa min blogg och tyckte det var kul och intressant att läsa det eftersom hon mest satt på kontor. Hon ville berätta om min blogg i nästa informationsblad och det sade jag ja till. Samtalde avslutades ganska snabbt då grävmaskinen kom. Vi åkte ner och hade lite problem med att maskinen inte kom in under bron och efter lite varningsblinkade med bussen kunde maskinen backa ut igen. Endast en bilist förstod vad som var i görningen och ställde sig åt sidan. Han verkade vara i byggbranschen. Sen in och börja röja lite. Han fick ta några träd med klon för att komma åt.

Sen började han skyffla undan en grushög med maskinen. När han kommit ner i botten skymtades nåt vitt. Vad är det? Det är inte sant, det är...

 

...snö!

Vi kastade lite snö i grävmaskinens skopa. Snöbollskrig i slutet av maj är ovanligt :)


Medan maskinen rev och slet i träd och buskar stod vi och pratade befästning eftersom jag fann en fjäderspik i sanden. Sen åkte vi hemåt och duschade och gjorde oss i ordning. För arbetsledaren, jag, maskinförarna, mina två kollegor och så tre svetsare skulle ut och äta lite på en restaurang på stortorget. Vi hade trevligt och det blev rätt sent. Därav att bloggen skrivs först nu. Gonatt. I morgon skall det rivas mer spår.


     

Spåren som skall rivas. Sly och råspikat.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards