Direktlänk till inlägg 23 maj 2012
Vaknade men ställde om klockan för att jag var trött.
Gick sen upp och bytte om. Valde andra byxor idag eftersom svetsarbyxorna kändes varma och vi inte skulle kapa nåt.
Vi drack kaffe och pratade lite och åkte till platsen vi slutade på igår. Vi städade lite mer träd och busk och åkte sen och åt frukost. Efter frukost fick vi fortsätta röja träd eftersom grävmaskinen behövde fritt fram (dumt att köra runt med grenar piskande mot maskinen i onödan). Lagom till lunch var vi färdiga med detta. Körde och åt.
Efter lunch åkte vi tillbaka och städade lite strön och annat skräp och planerade upplägget för rivningen.
Svetsarlaget anlände och efter lite snack åkte vi bort till spårslutet för att börja kapa. Flaskor och sånt ställdes i skopa för att kunna flyttas lätt i terrängen och skyddas från glöd vid kapning. Vattendunkar och -sprutor togs fram tillsammans med brandsläckare. Det blev lite småeldar här och var eftersom det är rätt torrt. Vi försökte även blöta marken så gått det gick men det är svårt att veta var glöden hamnar. Men är man flera med sprutor så blir inte bränderna långvariga. vi kapade kanske 100 meter i 10-meterslängder vilket blev en hel del kap då det är en växel (fyra räler i bredd alltså). En timme innan vi slutade slutade vi kapa för att sitta och prata och så samtidigt som vi höll koll så det inte började brinna. Innan vi åkte gick jag och en till och "eftersläckte" dvs vi sprutade vatten överallt där vi kapat. Sen åkte jag och en till och åt lite på Max och sen tog jag och en signalare en liten tur för att prova min bil och kolla lite ställverk. Sen hem och ta det lugnt.
I morgon är det sista dagen. Då blir det lite pappersifyllning och så fortsätter vi kapa och riva spår.
Bilder:
Spåren syns ju! Lagom tills de ska rivas får de se dagens ljus igen.
Här var det bara snår och gräs innan.
Växeln är väldigt intressant byggd.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.