Direktlänk till inlägg 28 maj 2012
Vaknade, gjorde mig i ordning och gick ner till altanen (eller vad man nu kallar en inglasad uteplats som ligger under huset övervåning) för att äta frukost och läsa tidningen. Mycket god frukost. Sen gick jag längs ån till skolan. Kom ifatt en bantekniker vid gångtunneln och vi slog följe. Vi fann de övriga eleverna utanför skolan. Vi stod och pratade om praktiken och sen gick vi in. Tydligen skulle vi nu ha kursen arbete på väg. Kursen började efter att man gått igenom vilka som var där. En bantekniker hade hoppat av under praktiken och slutförde alltså inte kursen.
Det blev fika i järnvägsrestaurangen. Länge sen man var där. :)
Efter fikat fortsatte kursen Arbete på väg. Skyltning och annat togs upp.
Lunch intogs tillsammans med en stor del andra på en restaurang inne i stan.
Sen arbete på väg. Kursen tog slut lagom till fikat och efter fikat spreds vi åt olika håll. Jag gick på stan med en signalare och sen gick jag till mitt. Men sen gick jag ut igen för att gå i det fina vädret och kolla på... ja... såna som man kan hitta solande.
Sen stötte jag på signalaren igen. Han hade varit och handlat och vi stod och pratade praktik och lite annat. Och sen gick jag och handlade. Kvällsfika nu.
I morgon ska vi lämna tillbaka våra kläder och göra utvärdering. Sen är det ingen mer den dagen.. då får man hitta på nåt annat då. Förhoppningsvis hittar man nåt.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.