bantekniker

Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Seeegt...

Av Bobjörk - 30 maj 2012 20:25

Vaknade, duschade och åt frukost. Hon hade gjort bondomelett. Riktigt gott. Och mättande.

Gick sen för att ta ut pengar. När jag var klar stod en signalare bakom mig. Han hade just kommit ut från sitt hotell.

Vi slog följe till skolan.


Sen började kursen BASTAB, dvs Stabilitetspåverkande arbete i spår och spårområde.


En himla seg kurs med en Östgöte. Kursen var seg eftersom vi bantekniker redan gått igenom mycket av det vi gick igenom. flera gånger. Sen var han rätt seg att lyssna på. Han kunde inte konsten att få folk att lyssna. Det blev fika. Efter fikat fortsatte kursen.

Och det blev lunch. Gick till skolans restaurang. Satte mig vid en lärares bord. Han som lät oss provköra spårriktare.

Vi talade lite om min praktik och han tyckte det var dåligt att jag de första veckorna fick sortera saker på lagret. Det där måste de bli bättre på. Att vi inte ska göra såna grejer på praktiken. Tyckte han. och jag är nog beredd  att hålla med. Vi talade också om att jag inte hade jobb och han kom med tips.

Efter en kopp kaffe gick jag upp. Ringde till Karlskrona och påminde min arbetsledare om omdömet från praktiken. Om inte det kommer in kan jag inte få betyg.


Satte mig sen och pillade på mitt sår på tummen. Är nånting som sitter där. En tagg eller nåt. Eller satt. Pillade bort skorpan och tryckte på såret. Plopp så flög taggen ut...

Nu kanske såret kan läka och upphöra att vara infekterat...


Sen fortsatte lektionen.

ΔT = t0 - tf nämndes. Exakt varför och så förstod jag inte riktigt. En sal utan syre i luften hjälper ju inte till. Hade nåt med temperatur att göra. Får väl ta och läsa på lite. Eller ta en öl. Eller både och.


Nåväl, lektionen tog slut för dagen. Jag gick upp till svetshallen. Där pågick kap- och slip. De flamriktade. Hittade läraren jag haft i kap- och slip där. Vi talade lite om praktiken och så medan det brann omkring oss.


Sen gick jag hemåt. Tog en liten promenad och så. Gick och handlade.


I morgon är det halvdag. Lektion först. Samma som idag. Och sen skall kap- och slipläraren prata lite.


 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se