bantekniker

Alla inlägg under juni 2012

Av Bobjörk - 16 juni 2012 09:31

Strukton kunde inte träffa mig förrän efter semestrarna.

Däremot blev jag kontaktad via bloggen av en rekryterare för VR Track och det verkar inte helt omöjligt att jag får jobb hos dom. Får höra nästa vecka.

Kanske kan dom fixa en lägenhet också, men jag vet inte säkert.

Fixa lägenhet, kanske ni tänker, du har ju redan en?
Nja, inte i Sundsvall, vilket är den ort där de behöver folk.


Jag skriver mer när jag vet mer. Ha en skön helg.


Av Bobjörk - 11 juni 2012 16:54

En arbetsgivare, eller rättare sagt två, har svarat på mina intresseanmälningar. Den ena behövde inte några bantekniker just nu och den andra, Strukton, behövde till hösten. Skillnaden var att Strukton faktiskt ville träffa mig för att höra mer om mig, vilket låter lovande.

Ska ringa i morgon å höra lite mer detaljer, så jag kan planera, för annars kan jag tvingas söka bussförarjobb som jag inte får säga nej till.


Idag har jag varit på möte på arbetsförmedlingen. Man talade om regler för ersättning samt om hemsidan och dess funktioner. Kul att behöva gå upp tidigt för det mötet. Och sen behöva vänta 20 minuter på att de ska öppna så man kan styrka sin utbildning i banteknik (som man inte har nån nytta av eftersom man måste söka tillgängliga arbeten, inte de man har yrkesutbildat sig till). Sen har jag bråkat med en snabbkassa på Coop och ringt till min gamla arbetsgivare för att få intyg från dom.


I morgon ska jag hämta intyget och i övrigt har jag ingen aning om vad jag skall göra. Jag skulle kunnat bygga eller reparera en järnväg nära dig vid det här laget men slumpen vill annat.

Av Bobjörk - 7 juni 2012 09:17

Ja, det vill arbetsförmedlingen att jag ska bli.

Bussförare. Eftersom jag har D-kort och har kört buss. Att jag just utbildat mig till en marknad med framtid spelar ingen roll tydligen. Än mindre spelar det roll att arbetsförmedlingen, för dyra pengar, skickat arbetslösa på utbildning till bantekniker, dvs kursen "BBUHBT", då marknaden behöver bantekniker.

Ska då jag, som har BBUHBT plus ett antal utbildningar till, tvingas köra buss? Jag har ju bara gjort som Arbetsförmedlingen själva tycker att man ska enligt deras egna utbildningar. Utvecklas och byta jobb.

Jag har skolat om mig och detta tycker väl Regeringen är bra.

Dessutom tror jag alla är överrens om att järnvägen i Sverige behöver folk som kan underhålla och bygga nytt.

Bussföraryrket, framförallt inom lokalbuss, är ett yrke där nytt folk ständigt börjar och andra slutar. Det är aldrig nåt större problem att hitta arbetskraft.

Men inom järnvägen är det svårare att hitta arbetskraft med rätt utbildning. Och istället blir det då folk som inte har nån aning om vad de pysslar med vilket leder till olyckor, och kanske dödsfall.

Visserligen är det ju bra för arbetsmarknaden, om det dör några per år behövs ju nya.


Följetongen lär fortsätta, här på bloggen som nu ändrat inriktning.

Av Bobjörk - 1 juni 2012 23:00

Vaknade senare eftersom jag började senare. Åt frukost. Franks omelett bland annat.

Sen gick jag till skolan. Där var det först genomgång av våra utvärderingar vi gjorde före och efter praktiken.

Liten paus. Sen utdelning av examensbevisen. Hon som delade ut dom var från ledningsgruppen. Hon ville att en bantekniker skulle bygga en ett-nia (växel) till trädgården. "Jag tror den är 9 meter lång". Om du läser detta så kan jag meddela att den är 29 meter lång :)

Sen ner och äta mat. Men först satt vi bantekniker tillsammans med våra lärare och pratade och fick en skiva med bilder. Sen åt vi mat. Efter det tårta.


Innan jag gick hem sa jag hejdå till kökspersonalen. De kommer sakna oss :)

Sen pratade jag med några lärare om olika företag och eventuella andra utbildningar man kunde gå.

Och så begav jag mig för att hämta mina väskor på B&B:t. Pratade lite med de där också och sen begav jag mig mot stationen. Fullt medveten om att de andra festade någonstans. Men jag är inte på festhumör och vill av olika anledningar undvika att dricka för mycket. Försökte istället få tag på olika arbetsgivare med dåligt resultat.

Men jag försöker igen på måndag. Gick ut till bussen. En KY-elev var på väg tillbaka till Hässleholm och skulle åka samma buss. Kom fram till Hässleholm och väntade på tåget. Tåget kom och jag gick och hämtade min förbeställda mat och satte mig och åt. Sen fick det bli en öl och titta på det förbipasserande landskapet.


Vid Katrineholm var det stopp. Spårfel. Nån sättning. Vi behövs, vi bantekniker. Frågan är om de med pengarna vet det? Kom hem till mitt kära Fiskis och gick och lade mig.

På måndag får jag söka jobb. Hur jag ska göra med denna blogg får jag se.


Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards