bantekniker

Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Bussförare

Av Bobjörk - 7 juni 2012 09:17

Ja, det vill arbetsförmedlingen att jag ska bli.

Bussförare. Eftersom jag har D-kort och har kört buss. Att jag just utbildat mig till en marknad med framtid spelar ingen roll tydligen. Än mindre spelar det roll att arbetsförmedlingen, för dyra pengar, skickat arbetslösa på utbildning till bantekniker, dvs kursen "BBUHBT", då marknaden behöver bantekniker.

Ska då jag, som har BBUHBT plus ett antal utbildningar till, tvingas köra buss? Jag har ju bara gjort som Arbetsförmedlingen själva tycker att man ska enligt deras egna utbildningar. Utvecklas och byta jobb.

Jag har skolat om mig och detta tycker väl Regeringen är bra.

Dessutom tror jag alla är överrens om att järnvägen i Sverige behöver folk som kan underhålla och bygga nytt.

Bussföraryrket, framförallt inom lokalbuss, är ett yrke där nytt folk ständigt börjar och andra slutar. Det är aldrig nåt större problem att hitta arbetskraft.

Men inom järnvägen är det svårare att hitta arbetskraft med rätt utbildning. Och istället blir det då folk som inte har nån aning om vad de pysslar med vilket leder till olyckor, och kanske dödsfall.

Visserligen är det ju bra för arbetsmarknaden, om det dör några per år behövs ju nya.


Följetongen lär fortsätta, här på bloggen som nu ändrat inriktning.

 
ANNONS
 
Ingen bild

G.

7 juni 2012 10:25

Hej. Grattis till examen, det har varit kul att följa din blogg som lokförarstudent på samma skola. Trodde att ni hade ert mer på det torra än vad vi lokförare hade, men det verkar inte vara bättre för er. Kanske kan du hitta något här: http://jarnvagsjobb.se/Lediga_jobb/

Bobjörk

7 juni 2012 11:23

Det låter ju som att de kommer stå i kö när man läser om utbildningen, och när de pratar i början av utbildningen. Riktigt så är det ju inte dock.
Just nu verkar man mest söka signal- och kontaktledningsfolk, tyvärr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se