bantekniker

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

På gång

Av Bobjörk - 3 juli 2012 08:21

Väcktes av telefonen i morse.

Vilket var positivt eftersom det var en potentiell arbetsgivare som ringde.

Nästa vecka far jag upp på Intervju till Östersund.

Logik på hög nivå alltså, om man ska jobba i Sundsvall ska man på intervju i Östersund.   


Man får ju hoppas att jag ger ett gott intryck och de vill anställa mig.

De verkar ju redan intresserade eftersom de betalar för flygresan upp så vi får se.


Nu är det lika bra att gå upp, så dags för   

 
 
Malin

Malin

5 september 2012 21:39

Kanske en för privat fråga men.. Vad kostade din banteknikerutbildning i Ängelholm?

http://eliziaskriver.blogspot.se

Bobjörk

5 september 2012 23:43

KY-utbildningen kostar ingenting mer än att man får ta studielån för man inte riktigt har tid med extrajobb.

 
Malin

Malin

12 september 2012 19:14

Kurserna kostar riktigt mycket enligt deras hemsida, cirka 30.000:- per kurs. Jag förstår ingenting, skulle du vilja förklara? =/

http://malinthurban.se

Bobjörk

13 september 2012 10:31

Priserna är vad det kostar för företag som vill skicka sina anställda på kurserna. Det tar skolan såklart betalt för. Mycket material som är dyrt.
Men KY-kurserna betalas av Myndigheten för Yrkeshögskolan, dvs av staten, precis som andra högskoleutbildningar, förutom att man på Järnvägsskolan slipper köpa kurslitteratur. Men så är det också svårt att hitta trafikverkets föreskrifter på Akademibokhandeln.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards