bantekniker

Inlägg publicerade under kategorin Fritid

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner dit i helgen och reda ut en sak och lite beroende på vad som sägs och hur jag känner det så tar jag beslut om huruvida jag kommer fortsätta där eller inte. Kommer säkert blogga om mitt beslut.

Ni som läser det här och befinner er därnere nu får gärna höra av er så kan jag berätta vad det är som gör att jag känner som jag känner.

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30

Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen.

Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station.

Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen.

Flygbuss från Cityterminalen. Visade sig vara en sen avgång så jag kom iväg tidigare. Logiskt va?

Checkade in och gick igenom säkerhetskontrollen utan problem.

Satt å slappade lite i terminalen. Vilstol. Men sen till Gate 37 och så ombord på 737:an. Plats 17A innebar precis bakom vingen, så man kan kolla på alla saker som rör sig. Och så ser man ju om det sitter monster på vingen.

Pushback approved. Planet backades ut men blev sen stående. Luftkonditioneringen slogs av och på. Det var varmt. Piloten meddelade att de hade problem med Luftkonditioneringen. På ett tåg eller i en bil går det ju att köra ändå, men det är värre på ett flyg. Blir lätt kallt...

Till slut sparkades den igång och vi taxade ut.

ZF -> Y -> X -> X2 till Bana 08. Kort stopp. Motorvarvet ökade och så var vi iväg. Låga moln så allt blev snabbt vitt.

När vi kommit upp nästan till önskad höjd serverades frukost. Lagom till den var uppäten tändes så bältesskylten. Vi började gå ner. Vi gjorde en gir över Storsjön som man oftast gör när man landar på Östersund. Vi gick ner, studsade två gånger och var sen nere på den rätt backiga landningsbanan. Snabb taxning och så fram med trappor. Innan dörrarna öppnats var det en passagerare som började gå framåt i gången. Knuffade mig i ryggen med sin väska. Han muttrade något. Höll på att bli förbannad på honom när han fortsatte knuffas. Han gjorde sen en kringående rörelse och höll på springa ner ett barn på trappan ner. Han försvann mot terminalen.

Jag gick in i terminalen och där stod en person med mitt namn på en skylt. Eller flera namn. Plats 17 stod min Taxi på.

Därute stod mannen som trängt sig. Han behövde invänta mig och en till och var måttligt road.

Taxin drog iväg. In på en byggarbetsplats vid John Bauer-gymnasiet. Där skulle stressputten gå av. Sen mot Lugnvik och ut i skogen. När vi närmade oss en industrilokal frågade Taxiföraren var vid byggnaden jag skulle gå av och jag visste ju ingenting. Ont om skyltar också. Vi körde runt och hittade en skylt. Taxin åkte. Jag fann en mekaniker som mekade med en lifträlsbuss (tror jag det var) och han skjutsade mig dit jag skulle.

Intervjun gick väl sådär. Aldrig varit bra på att bre på om mig själv eller veta vad andra tror om mig. Men jag tror det gick bra i alla fall. Fick skjuts in till Stortorget och hittade en restaurang. Satte mig i ett hörn och åt i lugn och ro. Sen kaffe på det. Och så ner till Badhusparken och ta en glass. Hallonsorbet, choklad och jordgubb passade bra tycke jag. Satt å åt och kollade ut över sjön. När glassen var uppäten gick jag mot hållplatsen (eller snarare Hållstället) Östersunds Västra. Tog lite bilder. En person i väntkuren ropade på mig. Han trodde jag var tysk för tyskar har tydligen hästsvans :)

Vi pratade länge om den kommande Storsjöyran, metal och allt möjligt. Mannen drack för övrigt öl. 7,2 är lagom en tisdageftermiddag.

Tog farväl och gick vidare. Tittade på stan och drog mig sen ner mot stationen. Bokade om taxin till stationen istället för Lugnvik.

Tog lite bilder och hade mig.

Satte mig sen i solen och läste med utsikt över bangården och sjön. Tiden gick. Tänkte jag skulle gå vidare och kolla vid lokstallarna men en ilsken mås som lekte attackflyg mot mig fick mig att vända. Mås - Jonas 1-0.

Nåväl. Tog en till liten promenad och fortsatte sen läsa på "min" plats vid stationen.

Boken tog slut. Klockan närmade sig 18.20 och taxin hem kom snart. En rullstolstaxi med två tystlåtna herrar i. Nåväl. Inte så lång bilfärd. Packade ner metallföremål i väskan och gick igenom kontrollen. Inga problem nu heller.

LN-RCT "Fridlev Viking"

Såg mitt flyg landa och när alla gått av fick vi gå ombord. Vi lyfte 15 minuter för tidigt. Färre och högre moln nu så man såg mer av Jämtland innan det försvann och ett nytt landskap i form av molnberg- och dalar visade sig.

På väg neråt igen avtecknades flyget i form av en gloria med 737-siluett mot molnen. Dansk röst (på flygplatsen var det en svensk röst) förkunnade att vi var tidiga, att det blåste och var 15 grader varmt i Stockholm.

Låga moln i Stockholm så lagom tills vi kom ner såg man trafikplatsen där E4.65 viker av från E4 och så var vi nere.

Efter lite väntan på flygbussen började färden hemåt. Väl hemma igen konstaterade jag att jag aldrig låst ytterdörren men ingen hade varit inne i lägenheten i alla fall...

En trevlig dag i Östersund var till enda. Enda jag saknade var nån som delade ut sprit på flyget.

Av Bobjörk - 1 juni 2012 23:00

Vaknade senare eftersom jag började senare. Åt frukost. Franks omelett bland annat.

Sen gick jag till skolan. Där var det först genomgång av våra utvärderingar vi gjorde före och efter praktiken.

Liten paus. Sen utdelning av examensbevisen. Hon som delade ut dom var från ledningsgruppen. Hon ville att en bantekniker skulle bygga en ett-nia (växel) till trädgården. "Jag tror den är 9 meter lång". Om du läser detta så kan jag meddela att den är 29 meter lång :)

Sen ner och äta mat. Men först satt vi bantekniker tillsammans med våra lärare och pratade och fick en skiva med bilder. Sen åt vi mat. Efter det tårta.

Innan jag gick hem sa jag hejdå till kökspersonalen. De kommer sakna oss :)

Sen pratade jag med några lärare om olika företag och eventuella andra utbildningar man kunde gå.

Och så begav jag mig för att hämta mina väskor på B&B:t. Pratade lite med de där också och sen begav jag mig mot stationen. Fullt medveten om att de andra festade någonstans. Men jag är inte på festhumör och vill av olika anledningar undvika att dricka för mycket. Försökte istället få tag på olika arbetsgivare med dåligt resultat.

Men jag försöker igen på måndag. Gick ut till bussen. En KY-elev var på väg tillbaka till Hässleholm och skulle åka samma buss. Kom fram till Hässleholm och väntade på tåget. Tåget kom och jag gick och hämtade min förbeställda mat och satte mig och åt. Sen fick det bli en öl och titta på det förbipasserande landskapet.

Vid Katrineholm var det stopp. Spårfel. Nån sättning. Vi behövs, vi bantekniker. Frågan är om de med pengarna vet det? Kom hem till mitt kära Fiskis och gick och lade mig.

På måndag får jag söka jobb. Hur jag ska göra med denna blogg får jag se.

Av Bobjörk - 31 maj 2012 23:00

Vaknade och åt frukost. Ägg och bacon bland annat. Gott.

Sen till skolan där kursen BASTAB fortsatte. Eftersom kursen är avsedd för el- och signaltekniker innehåller den mycket sånt vi redan känner till. Så det blir lite tråkigt. Prov och sen fika som vanligt. När vi gått igenom proven fick vi gå hem. Men så skulle några lärare på ban träffa oss. Vi ringde dom och de sa att de tar det i morgon :)

Så jag tillbringade dagen med olika sysslor. Mådde också konstigt ett tag på eftermiddagen. Jag påverkas lätt av väder och det var åska i luften. Gick promenad och handlade lite mat. Skulle dock aldrig falla mig in att börja festa i mitt tillstånd. Då skulle jag bara må ännu sämre...

Dagen tog slut. I morgon är det avslutning. 9:30 börjar vi.

Av Bobjörk - 30 maj 2012 20:25

Vaknade, duschade och åt frukost. Hon hade gjort bondomelett. Riktigt gott. Och mättande.

Gick sen för att ta ut pengar. När jag var klar stod en signalare bakom mig. Han hade just kommit ut från sitt hotell.

Vi slog följe till skolan.

Sen började kursen BASTAB, dvs Stabilitetspåverkande arbete i spår och spårområde.

En himla seg kurs med en Östgöte. Kursen var seg eftersom vi bantekniker redan gått igenom mycket av det vi gick igenom. flera gånger. Sen var han rätt seg att lyssna på. Han kunde inte konsten att få folk att lyssna. Det blev fika. Efter fikat fortsatte kursen.

Och det blev lunch. Gick till skolans restaurang. Satte mig vid en lärares bord. Han som lät oss provköra spårriktare.

Vi talade lite om min praktik och han tyckte det var dåligt att jag de första veckorna fick sortera saker på lagret. Det där måste de bli bättre på. Att vi inte ska göra såna grejer på praktiken. Tyckte han. och jag är nog beredd  att hålla med. Vi talade också om att jag inte hade jobb och han kom med tips.

Efter en kopp kaffe gick jag upp. Ringde till Karlskrona och påminde min arbetsledare om omdömet från praktiken. Om inte det kommer in kan jag inte få betyg.

Satte mig sen och pillade på mitt sår på tummen. Är nånting som sitter där. En tagg eller nåt. Eller satt. Pillade bort skorpan och tryckte på såret. Plopp så flög taggen ut...

Nu kanske såret kan läka och upphöra att vara infekterat...

Sen fortsatte lektionen.

ΔT = t0 - tf nämndes. Exakt varför och så förstod jag inte riktigt. En sal utan syre i luften hjälper ju inte till. Hade nåt med temperatur att göra. Får väl ta och läsa på lite. Eller ta en öl. Eller både och.

Nåväl, lektionen tog slut för dagen. Jag gick upp till svetshallen. Där pågick kap- och slip. De flamriktade. Hittade läraren jag haft i kap- och slip där. Vi talade lite om praktiken och så medan det brann omkring oss.

Sen gick jag hemåt. Tog en liten promenad och så. Gick och handlade.

I morgon är det halvdag. Lektion först. Samma som idag. Och sen skall kap- och slipläraren prata lite.

Av Bobjörk - 29 maj 2012 21:02

Vaknade, åt frukost på verandan och gick till skolan. Först sitta och vänta på folk som festat.

Sen lämna tillbaka kläder. Och lång fika. Efter det var det musik på hög volym i hörsalen. Sen utvärderning och hemgång...

Inte mycket idag alltså. Regnigt var det i alla fall.

Nåväl, i morgon blir det kurs i alla fall, BASTAB, dvs om Stabilitetspåverkande arbeten.

Av Bobjörk - 28 maj 2012 19:24

Vaknade, gjorde mig i ordning och gick ner till altanen (eller vad man nu kallar en inglasad uteplats som ligger under huset övervåning) för att äta frukost och läsa tidningen. Mycket god frukost. Sen gick jag längs ån till skolan. Kom ifatt en bantekniker vid gångtunneln och vi slog följe. Vi fann de övriga eleverna utanför skolan. Vi stod och pratade om praktiken och sen gick vi in. Tydligen skulle vi nu ha kursen arbete på väg. Kursen började efter att man gått igenom vilka som var där. En bantekniker hade hoppat av under praktiken och slutförde alltså inte kursen.

Det blev fika i järnvägsrestaurangen. Länge sen man var där. :)

Efter fikat fortsatte kursen Arbete på väg. Skyltning och annat togs upp.

Lunch intogs tillsammans med en stor del andra på en restaurang inne i stan.

Sen arbete på väg. Kursen tog slut lagom till fikat och efter fikat spreds vi åt olika håll. Jag gick på stan med en signalare och sen gick jag till mitt. Men sen gick jag ut igen för att gå i det fina vädret och kolla på... ja... såna som man kan hitta solande.

Sen stötte jag på signalaren igen. Han hade varit och handlat och vi stod och pratade praktik och lite annat. Och sen gick jag och handlade. Kvällsfika nu.

I morgon ska vi lämna tillbaka våra kläder och göra utvärdering. Sen är det ingen mer den dagen.. då får man hitta på nåt annat då. Förhoppningsvis hittar man nåt.

Av Bobjörk - 24 maj 2012 22:15

Vaknade och drack kaffe. Vi åkte till platsen för rivning, via Cramo för att lämna åter motorsåg, och fortsatte där vi slutade igår. Jag var brandvakt. Propanen tog slut lagom till fikat så vi åkte in och fikade. Efter fikat gick jag upp och fyllde i en del papper. Detta tog lite tid och sen fick jag invänta skjuts till arbetsplatsen. Via en liten mässa på Ahlsell. Vi kollade på coola och användbara verktyg. Sen till arbetet och kort därefter åkte vi till utsikten och åt med utsikt över hela Karlskrona.

Sen städade jag ur min husvagn, skjutsade en kollega till Volvo så han kunde hämta ut sin hyrbil att dra hem husvagnen med. Sen skjutsade jag en annan kollega till bussterminalen vid Karlskrona C så han kunde åka hem.

Sen mata bilen med lite olja och spolarvätska och åka norrut.

Under resan blev jag omkörd av två intressanta svarta S80. Den ena tillhörde Kriminalvården i Norrköping. Den andra tillhörde Rikspolisstyrelsen i Stockholm. Båda utryckningsreggade. (De körde inte om samtidigt utan i två olika län).

Kom också på en melodi till en text min bror skrivit. Har hållt på med den texten länge men aldrig hittat nån bra melodi och så dyker den upp när man kör V70 på E4:an...

Lite rivet.

En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

<<< April 2014

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.