bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 19 januari 2012 18:08

Vaknade, åt frukost och gick ut genom dörren. När jag öppnat ytterdörren smet katten in. Kattskrälle!  

Kan ju inte ha honom där ensam hela dagen, vem vet vad han hittar på, utan kattlåda och mat. Så jag fick gå in och lyfta ut honom. Stängde ytterdörren och satte ner katten. Tittade förvånat på mig. När jag stoppade in nyckeln för att låsa trodde han jag skulle släppa in honom... därefter följde han mig till bilen.

Kom till skolan och bytte om, blev lite ont om tid. Men så började jag kapa. Gick inget bra alls tycker jag.

 

Fick i alla fall prova Heaty värmeugn. Man slår på propangasen, tänder den och sätter den över rälsen. Sen kan man ta en cigg, filosofera, värma sig eller vad man nu vill, medan den värmer upp rälsen.


Kapade. Kapade mer. Snett å jävligt.


 


Efter fikat så kapade jag med acetylen och det gick ännu sämre. Kapade snett fram till 11:30 och gick på lunch.

Blev panerad köttbit (nöff hade den nog sagt en gång i tiden) i restaurangen. Åt tillsammans med växelbyggarläraren från WKTS samt en elev på kursen, en islänning som läste min blogg igår. Hej på dig :)

Sen blev det mer kapande. Vissa gjorde sina prov och började sen kapa upp bitar, lekte helt enkelt.

Jag kapade med propan för att försöka få bra kap.


Fika.


Efter fikat gjorde jag några kap till. Irriterade mig lite på att läraren kom och ställde om lågan för att den var fel. Gick inte å skära med den han ställde in ju... nåväl, valde sen att göra provet. Tog fram min provbit, märkt 3, och tog fram värmmunstycket för jag ville inte sitta å titta på en värmeugn utan ville stå och filosofera och värma en bit räls till runt 400 grader celsius.

Sen kapade jag. Första kapet blev inte bra. "Du får slipa mycket" tyckte läraren.

Men man får göra fler kap, så länge man håller sig inom markeringen (man kan alltså inte kapa obehindrat utan man får bara plats med ett visst antal). Det kapet blev det bästa jag nånsin gjort ungefär. "Banka till det där lite" tyckte läraren och jag bankade till lite slaggbitar med smedhammaren. Sen fick jag godkänt och kunde gå hem.

    

Ute på parkeringen stod man och plockade ur svarta bensindunkar med mera ur den brända svetsarbilen.


Bytte om och åkte hem. I brevlådan låg ett dyrt brev från Kiruna.

I morgon är det teori. Spårledning och skarvfritt spår. Repetition av saker man redan lärt sig...

Eld · Fritid · Skolan
ANNONS
Av Bobjörk - 18 januari 2012 19:10

Vaknade, gick upp och åt frukost.

Åkte sen till skolan... där mottes jag av en bränd svetsarbuss på parkeringen. Totalt urbränd hytt.

Parkerade och bytte om och sen studerade vi vraket. I närheten fanns klotter vars innehåll tydde på att branden var anlagd.

 

 

Även lärarna samt personer från firman den tillhör studerade förödelsen.


Nåväl, nu skulle vi in och elda. Mer kontrollerat dock.

Jag kapade inomhus, med gasol först.

blev ett bra kap. Nu är detta dock en 43-kilos, dvs inte så tjock.


  


Efter fikat fortsatte jag kapa, men gick nu över till 60-kilos, och fick därmed byta mall också. Och sprutade numera mot gången. Men går man runt i en svetshall får man räkna med att det sprutar metall lite här och var  


Lunch, fick bli fisk i restaurangen. Pärlfisk. Samtalsämnet under lunchen, som intogs med en dalmas, två värmlänningar och en Bollnäsare, var hur man uttalade Fläsk, som var andra rätten på menyn. Falun hade åsikter om värmlänningarnas uttal av Fläsk (FlÄÄsk) och jag lade mig i och försökte mena att det heter flesk :). Det talades också om den brända svetsarbussen.


Efter lunch började jag kapa med acetylen. Mycket svårare att få bra kap. Slaggar mer.

Kapade och kapade. Sen blev det fika.


Efter fikat kapade jag mera. Sen städade vi ihop och så visade läraren vad för fel de flesta gjorde när de kapade, men att det för det i övrigt ser bra ut.  Sen gick vi ut och diskuterade varför räddningstjänsten brutit upp en brinnande svetsarbil, med risk för övertändning, och varför oxygen- och propanflaskan lämnats kvar i bussen.

Företaget har redan beställt en ny bil och nya redskap.


Sen åkte jag hem. Posten hade kommit för första gången på länge (frånsett Bring som skött sig hela tiden) och köpte sen potatis för 0,99 på det lokala ICA:t.


I morgon är det kapning och sen kap-prov.

Undrar om vi kommer bygga kapspår* nån gång?   


http://polisen.se/Skane/sv/Aktuellt/Handelser/Skane/2012-01-18-0349-Brand-Angelholm/

http://hd.se/angelholm/2012/01/18/bilbrand-pa-banskolevagen/


*Kapspår = Benämning på spårvidden 1067 mm, en spårvidd som ej längre finns i Sverige men fortfarande används, bland annat i Japan och Sydafrika

Eld · Fritid · Skolan
ANNONS
Av Bobjörk - 17 januari 2012 18:24

Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. Bytte om och gick till svetshallen.

När alla samlats gick vi bort till vårat "bås" och läraren visade hur man kapade räls med X21 och Heza.

Därefter fick vi ta varsin plats och börja kapa. Jag tog en plats inomhus, där Hezan var monterad.

 

Heza


Monterade på värmmunstycket och efter att ha provat att tända med endast den gas som var i ledningarna slog jag på gasen och värmde. Lagom tills räslbiten blivit 300 grader blev det fika.


Efter fikat fortsatte jag värma. Sen monterade jag på Hezan.

Blev inte riktigt vän med den brännaren. Svårtänd tycker jag. Men jag tände och kapade.

 

Mitt första kap.


Jag var inte nöjd, men läraren var det. Särskilt att den faktiskt ramlade bort utan att jag behövde slå på den.

Självklart gick nästa sämre. Och brännaren stretade emot. Så blev det lunch. Hade med mig en dosa med köttfärssås och spaghetti. En rätt vanlig maträtt i matdosorna.


Efter lunchen började jag kapa med acetylen utomhus. Inte lika varmt som inomhus där man förutom kapning sysslade med påsvetsning av tungor.

Acetylen var inte lika lätt att kapa med.


Det blev fika och vi kunde svalka av oss. Om det varit svalt i restaurangen alltså.

Efter fikat kapades det mer. Gick sämre och sämre tycker jag. Skar inte igenom helt och sprutade slagg ner i skorna och på mina knän.

Skoldagen avslutades med att vi städade, ställde in gasflaskorna i därför avsett förråd, bytte om och åkte hemåt.


Hade fått en räkning från Com Hem och behövde ringa dom. Räkningen var tydligen makulerad.

Därefter fick det bli en dusch för att svalka av mig och bli av med det värsta metalldammet.

Nu nalkas kvällsmat och sen blir det 112 -  På liv och död.

Eld · Fritid · Skolan
Av Bobjörk - 16 januari 2012 19:11

Vaknade, något senare än vanligt. Har nämligen ändrat lite på tiden jag går upp.

Åkte sen till skolan och bytte om. Men så kom det fram att vi skulle ha teori hela dagen. Så jag bytte tillbaka igen vilket innebar att jag kom in i klassrummet exakt 08:45. Läraren undrade om jag varit ute och åkt båt. Han syftade på kryssningsfartyget som kapsejsade i helgen. Ja. Hade jag varit med hade jag kanske kommit sent :)


Nåväl. Vi började läsa om rälskapning. Eller jag antecknade i mitt block och läste i bordsgrannens pärm eftersom min pärm var hemma. Fika.


Efter fikat fortsatte vi läsa om utrustning och hur man kapar räler med gas. Teoretiskt. Lite frågeblad svarades på och bilder visades.


Lunch. Blev Småländska isterband med stuvad potatis i restaurangen. Lagade ingen mat när jag kom hem från Småland igår kväll.


Efter lunch talades det om stålsorter som R260, R350LHT och några udda som R320Cr som innehåller krom och inte är så vanlig numera. Även märkning av räler repeterades från kursen UHBT. Fika hann vi även med. Minns inte allt vi talade om och ska därför läsa lite mer i pärmen vid tillfälle.


Åkte hem, ingen post i brevlådan. Däremot har en del post hamnat i Stockholm. Därför ringde jag adressändring igen och de skulle ringa posten eftersom de inte fått något svar från dom. Bring sköter sig däremot så det kanske kommer post i morgon när Bring delar ut. Hoppas det löser sig, dumt om man får posten till en adress 55 mil från bostaden.


I morgon börjar vi kapa räler. Propan blir gasvalet då.

Av Bobjörk - 13 januari 2012 21:34

Vaknade, gick upp å åkte till skolan. Där visade läraren hur man fasade kanter.

Sen fick vi prova på det. Det var lite krångligt. Särskilt eftersom min brännare hade skit i den och det blev bakeld.

Fick byta munstycke för det gick inte att rensa ur. Sen gick det lite bättre.

Sen blev det fika. Och efter fikat hade vi kapprov. Och jag hade råkat kapa ut lite mönster i min U-balk. Men det ordnade sig, läraren gav mig en ny. Efter att ha berättat för alla andra att jag råkat kapa itu min bit. Grattis fick jag tillbaks. Tack :)


 

Min nya bit.


Var lite knepigt att kapa. Rakt över går bra, men när man ska kapa ett u... då blev det knepigt. Slaggen satte igen men ett kap blev ganska bra. Sen var det bara att fasa... vilket är en konst också. Blev väl... sådär:


 

Resultatet. Sådär.


Sen städade vi och så åkte jag hem och packade och drog mot Virserum där jag blev ansvarig för att elda i spisen. Sen blev det mat och nu sitter vi och lägger upp planer för året... och morgondagen. Morgondagen bjuder på grävning. Nån har kört ner ett kryssmärke med kastljus och hela apparajset utanför Åseda.

Av Bobjörk - 12 januari 2012 18:08

Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. ställde in matlådan i kylen och gick och bytte om.

Sen gick jag upp till svetshallen och väntade.

Lärarna kom och vi hämtade våra vagnar med flaskor.


Försökte fortsätta räta tillbaka balken men lyckades inte riktigt.

Fika och sen visade läraren hur man kapar med gas med hjul som hjälpmedel.

Därefter var det vår tur. Först måste man montera på skärmunstycket och sen ställa in trycket. 3 bar på Oxygen och 0,3 på acetylen. Sen försöka få till en bra låga och ett bra tryck (får inte vara för högt tryck på värmelågan, då blir det skäreffekt när man inte vill det).

Fick till några kap som, enligt läraren, var bra. Själv tyckte jag inte alls de såg ut som exemplet på tavlan. Nåväl. Kapade och hade mig. Smällde och fräste och stänkte smält metall och glödande järnoxid från alla håll och kanter. Läraren smög runt å njöt. Plötsligt blev det varmt om benet. Visade sig vara min reflex som glödde lite. Vem kom på idén med flamsäkra byxor med reflexer?


Lunch. Det blev pizzan jag gjorde igår för min del. Samtalsämnet var undervattenssvetsning bland annat.


Efter lunch skulle vi kapa på fri hand och kapa bort en mutter från en klämplatteskruv.

 

Den aktuella muttern.


Skruvade på ett bra gastryck och satte igång. Eller först tog jag och rensade munstycket för det brann konstigt.

Sen kapade jag. Lite för nära bultens gängor. Men läraren tyckte det var bra. Tog nästa sida av muttern och kapade lite mer försiktigt. Karvade, typ.

 

Endast bulten kvar.


Sen fick vi freestyla (fristajla) lite och såga ut vad vi ville. Jag provade att kapa en tjock bit men fick inte till det. Rost är knepigt när man kapar med gas.
Frihandskapning var dessutom mycket svårare än med stöd. Man måste vara stadig på handen, vilket jag inte är.

Efter detta började jag försöka göra en flasköppnare av en rälsspik. Först hettade jag upp den, för att få bort rost och sånt. Snygga till den lite så att säga. Sen kapade jag bort en liten öppning vid huvudet. Sen var det fika och biten fick ligga å svalna.


Efter fikat snyggade jag till min öppnare lite. Hade värmt lite för mycket innan jag skar ut så det blev en liten urgröpning och det hängde slagg i biten. Värmde upp detta och slängde ner spiken i vattnet och slog sen bort slaggen med hammare. Blev hyfsat. Gjorde två till. Den sista blev rätt bra.


Sen kapade jag ur lite figurer ur en bit som jag tyckte passade. Men det kanske var dumt. Mer om det i morgon.


Åkte sen hem och höll på somna direkt hemma. Jättetrött.


Öppnaren jag gjorde först funkar inte. Hålet för långt upp. Eventuellt om man böjer bak spiken lite.

Men de andra två fungerar.

 

Den första spiken... eh, öppnaren.


I morgon är det kapprov.

Eld · Fritid · Skolan
Av Bobjörk - 11 januari 2012 21:01

Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. I höjd med nedlagda Hemköp höll jag på att krocka med en person som körde om två cyklister trots att jag kom i andra riktningen. När jag bromsade såg jag dessutom en mörkt klädd person kliva ut framför en parkerad bil. Nåväl, det gick bra och jag kom till skolan. Vi fick nya kläder eftersom de ansåg det vara obra med kreosotindräkta kläder när man skulle svetsa.


Vi gick upp till hallen och fick lite information om var det fanns utrustning för små och stora brännsår, brandslang, ögondusch, nöddusch och sånt.

Sen fick vi varsin verktygslåda, ett par skyddsglasögon och ett par handskar.

Därefter valde vi en plats att sitta vid och sen gick vi ut och tog varsin vagn med Oxygen (Odorox) och Acetylen.

 

Min plats. Med låda och gasvagn 23.


Sen monterade vi på reducerventilen, slangarna (och därmed brännarhandtaget) och täthetsprovade.

Sen var det fika. Stänga av gas och gå å fika.


Tillbaka, montera på munstycke, ställa in gastrycket och tända. Kaboff. Brinner med sotande låga. Sen på med syre för att få en mycket liten blå ljus låga och en lång blå men inte lika ljus.

Vi provade med olika munstycken och sen var dert lunch. Vad vi gjorde under den tiden minns jag inte men bildmässigt gjorde vi inte mer än att tända och släcka gaslågan. Ibland med knallar då man fick för lite acetylen i förhållande till Oxygenmängden.


Lunch blev det. Torsk med nån slags senapssås.


Efter lunch visade läraren hur man riktade metall och sen började vi göra det.

 

Metallbiten, och jag har börjat rita med krita hur man ska värma.

Sen bankade man med körnare och började värma.


Fick inte riktigt till det. Värmen gick inte igenom utan ytan smälte.

Sen värmde jag, å värmde. Men metallen vägrade böjas. Då berättade läraren att man måste bränna ett kryss på baksidan för att det ska hända nåt på en så styv bit som ska böjas uppåt. Märkte ut krysset och sen var det fika.


Efter rasten fortsatte jag. Till slut hade jag en svagt s-formad bit. Dags att, långt efter dom andra, rikta tillbaka den.


Sen tog skoldagen slut och vi ställde in gasflaskorna i därför avsett skåp och tog vårt papper med utvärderingskod från YH, Myndigheten för Yrkeshögskolan, som vill veta vad vi tycker innan de kommer på inspektion.


Åkte hem och gjorde pizzadeg, och gjorde sen pizza som jag åt till Sveriges Mästerkock.

I morgon fortsätter vi rikta.

Eld · Fritid · Skolan
Av Bobjörk - 10 januari 2012 18:48

Gick upp och åt frukost å åkte till skolan.

Pratade lite med läraren om instrument och sen väntade mer teori om svetsredskap, nu mer om själva utrustningen såsom brännare, men också tekniken kring att kapa med gas.


Vi fikade och fortsatte sen prata om ADR, olika munstycken och annat.


Lunch, fick bli stroganoff i restaurangen. Dojjan råkade knappa in min mat på kassaapparaten fast jag hade kuponger.

- Det kommer säkert nån mer som vill äta, sa jag :)


Efter lunch var det mer frågeblad och nu gick vi in på att rikta saker med gas, flamriktning.


Dagen var rätt seg, teori kan vara rätt tråkigt.

Blev i alla fall fika och sen åkte jag hem å ringde adressändring eftersom ett brev kommit till min adress i Stockholm.

Sveriges Mästerkock är på schemat för kvällen


I morgon tar vi fram gasen och börjar rikta metall.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se