Senaste inläggen
Vakna, äta fruk... nähä, inget kaffe. Katastrof! Tryckte i mig två mackor i alla fall och åkte till skolan där jag tog mig en kopp kaffe i restaurangen.
Sen till klassrummet för ritningsläsning. Blev två stycken 3V idag. Fanns några oklarheter kring ett frågeformulär och på ett annat var det förvirrande vilket typ av tunga som växeln hade. På ritningen var det ledade men på ritningen fanns också en beskrivning av hur man skulle fräsa ur foten vid fjäderstället. Fjäderställe har man bara på fjädrande tungor...
Nåväl, fika och så mer ritningar.
Denna var en av de svårare, mycket detaljer som man skulle leta efter. Det är en högerväxel, bara tunganordningen, alltså inte mellandel och korsningsdel.
Vi fick även se lite bilder på växlar.
Lunch.
Hade med mig dosa med stekt potatis och karrékotlett.
Efter lunchen började vi med kapitlet besiktning och sen fick ett ganska svårt frågeblad med frågor på den del av BVF 807.2 som vi har i pärmen. Vi behöver nämligen inte kunna alla 123 sidor...
Fika.
Efter fikat tittade vi på lite bilder på hur det inte ska se ut samt lite udda typer av växlar. Till exempel den växel med tre spårvidder (1435, 1067 och 891 mm) som fanns i Växjö förr. På den tiden det gick tåg till Tingsryd (1067) och Åseda-Hultsfred (891) från Växjö.
Sen fick vi gå hem och jag åkte hem.
I morgon har vi praktik i växelbesiktning.
Vaknade en halvtimme efter att klockan borde ringt. Som tur är hade jag fortfarande tid att äta frukost i lugn och ro innan jag åkte till skolan.
I skolan ställde jag in matlådan i kylen och gick till klassrummet.
Vi tittade på lite bilder på en portalkran som bytte en växel i Karlberg för tre veckor sen och pratade om renovering av växlar.
Efter fikat fick vi se en liten film med portalkranen och sen fick vi ett frågeblad som krävde att vi bläddrade i föreskrifter om växelrenovering. Ganska svårt.
Lunch, jag hade med mig dosa med stuvad potatis och isterband.
Efter lunch läste vi ritningar och svarade på frågor på ett frågeblad.
Frågebladet var alltså kopplat till ritningen och innehöll frågor som "VIlken längd har den krökta farrälen", "Vilket spårviddsmått är det 3110 mm från FKS", "Vilken pilhöjd har den krökta mellanrälen" och sådant.
Vi fick lite olika ritningar , först den på bilden som är en enkelväxel med växelvinkel 1:9 och sen en betongväxel.
Efter lunch blev det mer ritning, nu en DKV med träslipers.
Efter det fick vi gå hem, men först hade vi ett "Utvecklingssamtal".
Åkte hem och handlade. Pratade med kassörskan om att hon hade råkat få min tvätt. I tron att det var hennes, då hon hade torkat sin tvätt här, körde hyresvärdinnan kläderna till henne men insåg sen att det var min tvätt...
Nåväl, nu är maten klar, väldigt tidigt för att vara mig.
I morgon fortsätter ritningsläsningen men det blir även annat, allt i växelbyggnadens tecken.
Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. Letade efter klassrummet för dagen och hittade ett rum på våningsplan 1 som hade kurskoden BBMBVX-KY och där satt läraren Ola så det var rätt. Vi fick pärmar, anteckningsblock och sånt och så började teorin. Eller inte riktigt, för först talade läraren lite om Infranord, om varför de kan verka veliga.
Men sen började vi kursen i växelbyggnad.
Frågeblad och annat. Lite bilder på olika växlar.
Vi fick lära oss att i växlar använde man Pandrol e2039 på stödrälens utsida och på insidan används Schwihag, även kallas "Fisk". Nu vet ni också det. Pandrol e2039 är för övrigt grön.
Lunch. Jag åt i restaurangen som idag serverade nån slags gratinerad kassler med potatis.
Efter lunch fortsatte vi med grunderna i växelbyggnad. Vi läste en massa BVF:er och sånt.
Vi gjorde ett frågeblad och sen tutade det i huligantuta för det var fika.
Efter fikat gick vi igenom frågebladet vi gjorde innan och när vi var klara med det fick vi gå hem för läraren skulle till läkaren.
Åkte hem och träffade på hyresvärdinnan när jag hämtade posten. Vi talade om de galna katterna och om ett livsfarligt hål i gatan. Alltså livsfarligt för bilars framvagnar. Smällde rejält i lördags när jag körde ner i det...
Blir inte så många bilder idag eftersom det inte finns så mycket att fotografera på en teorilektion. Men här är i alla fall bild på den nu utökade pärmsamlingen.
Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. Behövde inte skrapa bilen idag.
Satte på mig jackan och gick ut till minibussarna. VI åkte sen mot Helsingborg.
Vi parkerade bilarna på en liten parkering nära Ramlösa hållställe och där mötte vi upp vår guide. Vi knatade in på bangården och upp till Tkl Hb, alltså Tågklarerare Helsingborg, ett litet hus där det sitter två Lokaltågklarerare, en informatör och sköter om driftplats Hb, alltså Helsingborg C och Helsingborgs godsbangård.
Delar av skärmen som lokaltågklareraren använder.
Sen gick vi och kollade på lite slitna växlar och gick sen upp på vallen, alltså den "Puckel" där man knuffar upp vagnar så de sen rullar ut på bangården utan lok.
Vi gick upp en grupp i taget i rangertornet och guiden, som jobbat på rangerbangård och som lokförare, visade oss panelen och berättade lite hur det fungerade. Telefonen ringde men han ville inte svara eftersom han inte jobbade där.
Men så ringde den igen och han svarade bryskt "Vallen" och berättade att det inte var bemannat för tillfället. "Takterna sitter i fortfarande" sade han till oss sen, och avsåg att han svarade "Vallen" i telefon på det sätt han gjorde.
Sen gick vi ut och medan den andra gruppen fick samma lektion fick vi se hur fort luftdrivna växlar går om.
Blinka inte, då missar du det :)
Första växeln efter vallen på en rangerbangård är alltid en symmetrisk växel.
Sen gick vi runt på bangården och tittade på spiralbromsar och annat och gick sen tillbaka till bilarna och åkte till Kemira och åt, något även ett gäng poliser valt att göra i sin paus från en trafikkontroll.
Efter lunchen åkte vi till en bro och gick ut på denna för att vi skulle få uppleva hur det är att stå nära ett spår där ett tåg passerar i 180.
Nu kom dock inga tåg i 180 utan det snabbaste gick 160, förutom på det andra spåret, men det stod vi inte så nära.
Ett pågatåg passerar i 140.
Efter detta gick vi tillbaka till bilarna och åkte till Åstorp där vi studerade en Qbx, alltså en makadamvagn.
Det är inte bara något en balja man lägger makadam i utan det finns massa teknik även i dom.
Med denna dosa väljer man om man vill hälla makadam på höger- eller vänster sida, eller om man vill hälla i mitten. Man kan även välja hur snabbt man vill att det ska matas ut och så.
Sen åkte vi till skolan och bytte om. Sen gick vi till C219, alltså den lektionssal vi hade första månaden på utbildningen. Infranord hade ett informationsmöte och jag fick reda på hur jag skulle gå tillväga för att få kontaktuppgifter till personer i Stockholm för att prata om eventuell praktik där.
Efter mötet talade jag lite trafikpolitik och annat med en signalare och sen åkte jag hem.
Bonusbild:
En V5 står parkerad i början på vallen.
Vaknade och såg att katten satt utanför vardagsrumsfönstret. Borde ju inte släppa in den men jag kan inte låta bli. Den sprang runt mina ben när jag försökte göra frukost. Hade diskmaskinens lucka öppen för att jag hade tagit ut något ur den. I ett försök att inte snubbla över katten snubblade jag istället över luckan och rev ner två kastruller som ljudligt slog i klinkersgolvet, ungefär två centimeter från katten... sen ville den inte vara kvar så jag släppte upp den till husse å matte och åt frukost.
Gick sen ut till bilen för att åka till skolan. Fick ta fram isskrapan för det var is på samtliga rutor. Efter att ha skrapat körde jag iväg. -1 grad påpekade bilen, ihop med en varningslampa för kallt väglag. Nåja, det gick ju bra och så jag kom fram till skolan. Gick ner och satte på mig och "Ingenjörsjackan" alltså parkasen som är alldeles för varm att jobba i men är utmärkt när man ska grå runt och kolla. Sen packade vi in oss i två minibussar och åkte mot Helsingborg.
Vi mötte upp några till som bodde i Helsingborg eller i närheten och de packade in sig i bussarna också och så åkte vi mot Raus depå.
Där fick vi varsin hjälm och gick sen in på bangården.
Vi gick bort och tittade på ett spår de just byggt samt en nyinlagd enkelväxel. Man håller på bygga ut depån.
Sen gick vi och kollade på ett BS-driv. Det är lite speciellt för det är uppkörningsbart alltså man kan köra igenom växeln utan att lägga om den om man kommer från rätt håll. Alltså kommer man från enkelspåret måste man lägga om för att välja vilket spår man ska till, men kommer man från nåt av de två spåren som går ihop i växeln behöver man inte lägga om den som man normalt behöver.
Ett BS-driv. Åker man bortåt/uppåt i bilden måste man lägga om för att välja spår, åt andra hållet behövs det inte.
Efter detta fick vi mot andra änden av depån. På vägen tid kollade vi in i en container med verktyg. Mycket välstädat...
Låångt bort i andra änden låg så en DKV som skulle installeras men det arbetet var sent så vi kunde inte kolla på det.
När vi kollat lite på den gick vi och kollade på en symmetrisk växel.
Symmetrisk växel. Med symmetrisk menar att båda spåren viker av med samma radie. Det finns alltså inget "rakspår". Inte så vanliga.
Tåget som skymtar är en av Östgötatrafikens X61:or. De servas i Skåne tydligen.
Efter detta gick vi bort till bilarna igen och tog av oss hjälmarna. Vi bestämde oss för att det var dags att äta och åkte till Kemiras restaurang. Där har de buffe så vi kunde välja vad vi ville. Valde några färsbiffar (minns inte vad för färs) med stekt kulpotatis och bea. Satt och pratade med läraren om smalspåret och annat. Efter detta åkte vi ocj släppte av några vid Ramlösa hållställe så de kunde åka hem med tåg eller sina bilar.
Ena bussen åkte sen iväg på för mig okända äventyr.
Bussen jag åkte i, som läraren körde, åkte till Bauhaus där vi gick runt och... ja pillade på verktyg som alla barn gör.
Sen åkte vi över parkeringen bort till Familia där vi åt varsin kulglass och sen åkte vi till skolan igen.
Jag åkte hem och vände för jag hade glömt min mobil i jackan jag stoppat i skåpet. Mobilen använder jag som väckarklocka nämligen...
I morgon bär det av till Helsingborg igen men då ska vi få en guidad tur på bangården.
Två bonusbilder:
Skånetrafiken X61 033 Östgötatrafiken X61 201 + 204
Vaknade,åt frukost och åkte till skolan. Rått, kyligt och disigt var vädret som morgonen erbjöd.
Efter att ha bytt om lyckades vi leta oss fram till vår arbetsplats där vi skulle byta tre sliprar i en växel.
Så vi började skyffla och skotta i makadamen för att få loss sliprarna. Vi skyfflade, grävde och hade oss.
Strax innan fikat såg det ut såhär
Efter fikat skottades det mer, och så avbefäste vi och började dra och slita i slipersersen. Den rubbade sig inte.
Till slut ledsnade vi och tog till besinningslöst våld, dvs vi högg i slipersen med spett och slägga och tog ut den i smådelar. Den ska ju ändå inte återanvändas. Vi fortsatte med nästa men den kunde vi inte klyva utan vi fick gräva under den, slita, bända och slå och till slut lossnade den. Vi fick bort den tredeje slipersen genom att långsamt flytta den med domkrafter. Man kan göra mycket med en sån. Vi skyfflade ur makadam för att få in slipersen och baxade in den första slipersen. En 4,25 meter lång furuslipers väger en hel del. Vi fick den på plats och skulle precis börja borra hål för befästningen när elen försvann. Detta vara för att den andra gruppen slog av vårat elverk eftersom det var lunch.
Helstekt fläskfile (självklart skuren i bitar för man får inte en hel file :)) stod på matsedeln i restaurangen och det blev dit jag gick. Åt måltiden tillsammans med Falun och en signalare.
Efter lunch fortsatte vi med att borra och skruvade u muttrarna. VI försökte få till spårvidden men det är inte så lätt i ett stumt kryss, särskilt inte när det redan är lite fel från början. Nu var det inom marginalerna och det är en bangård med STH* 10km/h.
En andra slipers baxades in och började befästas.
Efter fikat fick vi förstärkning av den andra gruppen som var klar med sin uppgift.
Det borrades, skyfflades och baxades i en tredje slipers samtidigt. Läraren stod en bit bort och njöt.
Till slut var det bara slutsopning kvar...
Och såhär fint blev det.
Sen fick vi gå hem.
I morgon är det besök på bangården i Helsingborg. Någonstans vid hållställe Ramlösa ska man lägga in en DKV, alltså en dubbel korsningsväxel och vi ska få se hur man gör det med maskiner. Om vi har tur.
Samling vid skolan i morgon och så tar vi minibussar ner.
Vaknade, gick upp och åt frukost. Åkte mot skolan. Kom i kapp hyresvärden i hennes Hyundai och vi kör tydligen samma väg. Ställde in maten i kylen och gick och bytte om ochy samlades sen vid växeln vi lagt in.
Såhär långt har man hunnit med den.
Vi delades upp i grupper med olika uppgifter.
Hamnade i en grupp vars uppgift var att färdigställa det spår där det bytts räls, stoppats och delvis makadamiserats senaste veckorna.
Så vi tog med lite spett, koben/klospett och släggor samt spik och gick dit å började spika. Å plötsligt var det .
Efter rasten gick jag lite i förväg för att spika i några spikar. Fick till några bra träffar när jag blundade med ena ögat. Men det verkade mer slumpmässigt. Men jag blev nöjd i alla fall. Vi lyckades också med konstsstycket att slå av en skarvbult med släggan. En liten miss och så flög bulten och muttern iväg. Bara att åka efter en ny.
Vi fick ta fram domkraft för att kunna rikta för det var 1430mm, 1425mm och sen... "Fel" som jag skrev på rälen.
Orsaken til detta var att det var så trångt att jag inte fick på Solapasset för att kunna mäta.
Eftersom det är jobbigt att baxa centimetrar med spett så tog vi till domkraft och sen spikade vi så det blev 1435. Och lunch åt vi också. Hade med mig dosa med lasagne (ja, jag vet att vissa hävdar att det inte heter matdosa men det gör det :))
Efter lunch var det mer baxande och spikande. Sen sopade vi fint hela sträckan som det bytts på.
Man sopar sliprarna rena alltså. Vet inte om läraren tyckte vi skulle ta bort högarna mellan också för han var inte helt nöjd. Eller så skojade han. Men jag är väl ingen ballastplog heller
Dagen var slut och vi bytte om till civila kläder och åkte hem.
I morgon vet jag inte exakt vad som ska göras, men det ryktas om byte av slipers i en växel.
Dagen började som vanligt med frukost. Fixade sedan lite med mitt CV och personliga brev, som jag stoppade i väskan och körde sen till skolan. Var ju ljust ute nu. Eftersom jag körde senare än vanligt.
Sen till museet där det var frukost och sen in i hörsalen för att höra presentationer av alla närvarande bolag.
Kanske inte jätteintressant. Sen ut och mingla.
Gick först till Infratek för att prata lite med dom. Känner ju en som jobbar där, och som dessutom råkar vara på deras broschyrs omslag.
Pratade om lite praktik och sådant med bland annat Infranord och Strukton och gick sen och åt i restaurangen.
Idag serverades "Handbankad schnitzel med ost och runda gröna ärtor". Mycket gott.
Sen iväg och byta om. För nu skulle vi köra den största maskinen hittils.
Nämligen skolans spårriktare.
Vi ställde i ordning maskinen och fick varrsitt headset med komradio. Behöver jag nämnna att det sades mycket om "Requesting takeoff" och liknande? Maskinen körde ut på vändskivan och vi vred den till rätt läge. Sen ut på bangården. När vi stod på rätt plats fällde vi ner mätvaggorna och två personer hoppade in i "pungen". Sen började dom köra. När de var klara hoppade jag och en till person in och vi fick en kort introduktion. Först körde den andra men sen tog jag över.
I princip använder man tre reglage: Två pedaler och en spak.
Vänsterpedalen trycks ner och hålls nertryckt. Stoppaggregaten går ner i backen två gånger, sen rör sig maskinen framåt. När den är i rätt läge släpper man pedalen. Sen trycker man ner den igen och cykeln startar igen. Skulle man hamna fel kan man köra framåt med hjälp av högra pedalen och bakåt med en spak på armstödet.
Ibland får man flytta bommen där lyftkrokarna sitter och då måste man sträcka sig till en spak på mittpanelen och peta på denna.
En förvirrande sak i det hela är att bakåt är åt det hållet näsan pekar och bakåt är i den riktning du har ryggen. Men det satte sig snabbt. Och det var kul. Det var plötsligt fika och då hade vi nått fram till en växel. Nu kan visserligen denna maskin stoppa i växlar men det skulle inte vi göra. Så jag fick backa maskinen. Det känns rätt konstigt att köra en så stor maskin utan att kunna titta i färdriktningen. Man ser bara sliprar, kolvar och annat.
Ja, ni kan ju få se själva i denna video:
Efter fikat gick vi ut igen och två andra körde. Sen fick jag hoppa ner i maskinen igen med samma person som förra gången och så fick han köra mer. Sen när vi var klara med andra stoppningen av spåret körde vi tillbaka till lokstallet. Jag satt i pungen under resan. Vi ställde in maskinen och bytte om och så åkte jag hem.
Köra spårriktare skulle man ju kunna göra i framtiden.
Eftersom vi arbetat så bra är vi lediga i morgon. Jag har inget inplanerat.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.