bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 3 oktober 2011 19:30

Idag arbetade vi mycket praktiskt.

Först fyllde vi i besiktningsprotokoll med de mätvärden som växeln ska ha, tillåtna differenser och sånt.   . Efter fika gick vi ut i grupper om fyra med varsitt Solapass och började mäta växlar. Först visade en lärare hur man gjorde och sen började vi mäta. Vi hann med två växlar innan det var lunch. Efter lunch mätte vi resten. Sen slappade vi lite medan sista gruppen blev klar.   

Efter kaffet visade läraren hur man mätte en DKV, alltså en Dubbel korsningsväxel. Sen in i klassrummet och kolla om växlarna blev godkända.

DKV:n var mög och en EV 1:9 var lite dålig.

Sen var det pingis i en timma eller så. Vi var fyra stycken som körde rundpingis. Jag lyckades, genom att sätta ett antal smashar, gå till final en gång...


Sen hem. Svängde in vid Valhall park för att försöka hitta Koenigsegg, vilket jag gjorde.


I morgon är det prov i det vi gjord från förra måndagen fram till idag.

Av Bobjörk - 30 september 2011 12:33

Tog bussen till skolan. Kom in i klassrummet, eller i alla fall hus A, exakt klockan 8.

Vi hade en annan lärare, en värmlänning, i början, och han kunde förklara neutralisering på ett sätt så att alla förstod.

I princip bestämmer man att rälsen ska läggas vid en viss temperatur, låt säga 15°C.

Lägger man rälerna 3°C under eller 7°C över det kan man fästa och svetsa rälsen och så är det klart.

Men lägger man under det måste man neutralisera genom att kapa bort en bit (finns tabeller för hur mycket som ska kapas, beroende på rälslängd och temperatur) och sen dra ut rälsen till rätt längd, fästa och svetsa. På så sätt minskar risken för att rälerna utvidgar sig för mycket varma dagar, och alltså risken för solkurvor.


Sen började vi gå igenom hur man använder ett Solapass och vilka mått som är viktiga i en växel.

Vi fick även ett varsitt ex av BVF 523.51 "Spårväxlar, normalvärden och toleranser" för på måndag ska vi ut och mäta växlar på skolans bangård.


Strax innan 11:30 slutade vi och jag gick och åt tillsammans med några kompisar och läraren Micke anslöt också. Nu väntar jag på en kompis som kommer med tåg och sen ska vi till Berlin.

Av Bobjörk - 29 september 2011 20:00

Tog bilen till Volvo och lämnade in den på service. Blev upphämtad av Fredrik i sin SAAB och vi åkte till skolan.


Där hade vi växlar, neutralisering och allt var totalt förvirrat...

Vi fick även läsa en växelritning och det var kul efter allt pluggande av saker man inte begrep.

Kan inte skriva speciellt detaljerat vad vi tog upp den dagen för det blev nån slags kortslutning någonstans. Men kunskapen har gått in i alla fall.


Efter skolan for jag och Fredrik till Volvo igen och jag hämtade ut en Volvo med nya tändstift, ny olja, ny glykol, spolarvätska, rensat vevhus, senaste programvaran och hela bromsljus. Parkerade och slocknade framför tv:n i princip.

Av Bobjörk - 28 september 2011 17:12

Tog bilen för att kunna åka till J-son och hämta underställ efter skolan.


Vi började dagen med mer ballast. Sen började vi prata spårväxlar. BKS, FSK, Tungspets, Korsningar, DKV, EKV, 3V och annat solklart. Eller allvarligt är man lite som ett frågetecken. Trodde inte att ämnet spårväxlar kunde vara så krångligt...


Vi gick ut på bangården för att titta på en symmetrisk växel, en enkel växel (höger) och så en till enkelväxel men med betongslipers.


Sen mer pluggande om Farräler, Vingräler, BSK, MRR, MRV, MRGJ, MRU och annat.

Fika, mer pluggande, nu om lite driv och klot sen åkte jag med en signalare till J-son och hämtade mitt underställ. Signalaren behövde handskar.

Sen åkte jag tillbaka till skolan för att sätta mig i datorsalen.


Imorgon ska bilen in på Service och sen är det mer gående på bangården och spårväxlar och annat som gäller.

Av Bobjörk - 27 september 2011 22:00

Även idag tog jag bilen till skolan eftersom jag skulle på "utflykt" på eftermiddagen.


Kom till skolan runt 7:45 och snackade med lite polare.
Sen gick vi och hade lektion. Slipers och befästning var ämnet. Sen fika. Mer slipers. Alla typer som jag tidigare visat här i bloggen men även Pandrol e+, Pandrol Vipa och några till.


Lunch.


Efter lunch fortsatte vi med befästning. Vi gick ner i visningslokalen och tittade på befästning och slipers mm.
Efter fikat började vi med ämnet ballast. Tycker inte det är så ballt :)


När vi slutade begav jag mig mot bilen och körde mot E4:an. Orsaken till detta var att jag skulle till Dörarp utanför Ljungby, Småland.
Idag är det nämligen 25 år sedan Cliff Burton, basist i Metallica, omkom då deras turnebuss välte vid Gyllene Rasten. Efter 1,5 timmas körning var jag framme. Tre personer var redan där. Var de som tog initativet till att resa en minnessten för 5 år sedan. Ur högtalare spelades Metallicas tidiga skivor. Fler och fler anlände. Vi tog gruppbilder. Plötsligt ko0m en fotograf från Aftonbladet och ville ha en gruppbild. Det fick han och strax efter det åkte jag hemåt igen. Fick köra gamla E4-an en bit eftersom man asfalterade motorvägen. Stannade till vid en viadukt och gick upp och tog en bild på E4:an.



 


Och nu är jag hemma.


Cannot the Kingdom of salvation take me home


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/hardrock/article13693066.ab

Av Bobjörk - 26 september 2011 17:52

Tog bilen till skolan ifall understället kommit. Då kan jag hämta det direkt efter skolan, något som inte går om man åker buss.

     

Kom till skolan 7.45 och insåg att det var måndag. Så jag var nästan en timme för tidig. Lade in skor och bälte i skåpet och gick till fritidslokalen och väntade. Snackade med lite polare som ramlade in efter hand.


Mitt skåp. Regnjacka, jacka och flamsäkra byxor. På golvet står nya skorna.


Sen gick vi bort till hus A och träffade vår lärare. Vi fick två nya kurspärmar, BBUHBT 1 och 2. BBUHBT är "Banteknik för underhållspersonal", vad förkortningen står för vet jag inte dock.
Vi började första lektiionen. Vi talade om rälsvikter (SJ 43, BV50, UIC60, GATU56 och liknande), rälsprofiler, stålsorter (R260 och R350LHT) och liknande. Sen fika. Efter fikat fortsatte rälsdelehn med en tysk film om hur man valsar 120-metersräler av en 2

meter lång stålbit.
Bensträckare på 30 minuter innan lunch.
Sen tittade vi på räls med olika skador i utställningshallen. Sen kom vi in på skarvjärn, både vanliga och isolskarvar av olika typer, tex MT-isolskarv. 20 i fyra var det slut och jag gick till hus C för att skriva ut biljetten till mässan Nordic Rail.
Därefter hämtade jag en tidsskrift jag glömt i en signalares husvagn och åkte hem.

I morgon fortsätter bantekniken, troligen med befästning. Ska man ta med sin befästningssamling tro?


Referensbiblioteket har växt. Pärmen till höger har jag haft sen tidigare.

Av Bobjörk - 23 september 2011 18:41

Började som vanligt med frukost.
Sen till skolan lite tidigare än vanligt för att plugga lite.
7:50 stod vi så utanför museet och knackade på dörren så vi blev insläppta till hörsalen där det var prov i BASÄSKYDD. Nu skulle vi, förhoppningsvis, bli SOS-ledare.


En fråga kunde jag inte svara på. Eftersom vi inte gått igenom den signalen. "Utrym spåret".


Nåväl, efter provet hade vi en lektion som var riktigt tråkig eftersom vi redan haft den. Massa lagar och sånt.


Vi slutade tidigt men några av oss hängde kvar och snackade. Sen åt jag mat och stack söderut mot Väla för att köpa lite saker som borde snabba upp bredbandet. Om jag bara fick det att funka med mitt bredbandsmodem förstås.
Därefter åkte jag till J-son Ängelholm och fixade nya skyddskor, ett bälte och beställde flamsäkert underställ. Skorna och bältet fick jag hem direkt men betalar först när jag hämtar understället. Fin deal.
Storhandlade på ICA Maxi och åkte sen hem till Vejbystrand.


På måndag börjar kursen BBUHBT, Banunderhåll för Underhållspersonal. Hela veckan ska vi lära oss om "Banöverbyggnad inkl spårväxlar".

Av Bobjörk - 22 september 2011 14:40

Dagen började med att vi bytte om till våra fina jackor och knatade ut på bangården. Vi mötte en dagisklass. Synd de inte hade västar på sig :)

På bangården delade vi upp oss fyra och fyra och gjorde riskbedömning enligt olika scenarier.

vår grupp fick scenariet att vi skulle kontrollera atc-baliser på spår 2 vid plattformens norra ände. Vi diskuterade och gestikulerade och fyllde i.

Sen till klassrummet för att gå igenom. Vår grupps lösning kunde inte få något svar eftersom vi inte visste om en extra inre tågvarnare fick stå i södra änden av plattformen för att se 540m i kurvan från Kattarp.

Så tills dess fick vi godkänt. Efter detta var det slut för dagen. Eller egentligen studietid.

Vi samlades några och åt och pluggade lite BVF923 sen åkte jag och en till mot industriområdet för att jag skulle kolla var Volvo låg och den andre skulle till BMW för att köpa nytt oljefilter. Sen fikade vi i skolan och nu sitter jag och gör lite internetärenden.


I morgon är det prov i BASÄSKYDD och sen är det nån form av teori i okänt ämne.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards