bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 11 september 2011 23:00

Denna morgon kom vi igång tidigare. Jag tog med mig två i min bil och vi åkte ut i skogen där vi anslöt till de som åkte rälsbuss.


Vi avlägsnade alla skarvbultar och drog loss ena rälen. Därefter började vi det mödosamma arbetet med att ta bort sliprarna.
Vi lunchtid kom motordressinen åkande, lastad med gulaschsoppa och toscakaka samt kaffe. Vi åt och sen fortsatte vi riva sliprar.


Vid dagens slut hade vi tagit bort alla brosliprar och även några på "land". Vi åkte tillbaka. Jag fick utöva utrycknignskörning på de små skogsvägarna för att försöka hinna till vägskyddet i Aggatorp innan rälsbussen så vi kunde återställa vägskyddet då det hade bakfällt då dressinen passerade (bakfällt = bommarna går ner bakom tåget).

Dock han rälsbussen före oss (backningen på första skogsvägen tog tid) så föraren återställde vägskyddet.


Väl i Virserum igen tog vi igen oss innan vi begav oss åt olika håll för hemfärd. Jag provkörde en XC70 medan ägaren till denna körde min V70. VI kollade till banvaktstugan i Holm på vägen mot Växjö. I Åseda bytte vi bilar igen och jag körde hem till Vejbystrand och somnade som en klubbad säl.

Av Bobjörk - 10 september 2011 22:00

Vi började som vanligt i Virserum med att äta frukost. Men vi var sena i starten så vi åkte inte ut mot bron förrän efter lunch.
Två personer åkte i bil medan jag och två andra tog 877 (rälsbuss) ut till platsen. Vi började med att lossa befästningen och skarvjärnen.
Vi tog även loss träplankorna som bildade "gångbanan" vid sidan av och rensade fundamentet från skräp.
Även lite slyröjning genomfördes. Sedan kapade vi bultarna till sidoräcket. När det var klart hade de mörknat och vi drog oss tillbaka till virserum där middag väntade. Det var någon slags thaigryta. Efter middagen åts det efterätt och vi ska gå och lägga oss rätt snart.

Av Bobjörk - 9 september 2011 14:14

Idag blev det bilfärd till skolan.


Vi påbörjade vår kurs med den lärare som vi skulle haft igår. Han hade varit och haft kurs i Stockholm och åkt Du-lok.

Vi fick lite genomgång av olika trafikplatstyper och sådant samt avstånd vid tågvarning. Ganska kort och grundläggande bara.   9:30.


Tio i elva var det slut och då gick jag och en blivande signalare och åt inne i Ängelholm och sen gick vi till datasalen för jag skulle kolla lite saker på    och föra över bilder som skall visas senare.


Så senaste tiden har det inte varit så mycket pluggande men man känner ju att det är nu som allvaret börjar. SOS-ledare ska vi bli. Alltså vi ska kunna ansvara för säkerheten på en arbetsplats.

Och om nån vecka ska vi bege oss ut i spåret också. Redan nästa vecka tror jag vi ska gå ut men hålla oss till skolans område. Men orange väst blir det i alla fall :)

Nytt schema för v38 fick vi också, lite omkastade tider och ämnen.

Vad jag ska göra nu vet jag inte men senare i eftermiddag ska jag åka till Virserum så helgbloggen få väl handla om vad jag gjort där.   

Av Bobjörk - 8 september 2011 14:26

Vaknade och åt frukost. Tog sen 523 till skolan. Kommer fram ungefär samtidigt som linje 2 och har fler och bekvämare sittplatser.


Väl framme satte vi oss och väntade på läraren. Och väntade. Och sen skickade vi ner en löpare till receptionen. Pga dubbelbokning hade vi ingen lärare.   

 Efter 10 minuters väntan kom en lärare och berättade att vi var lediga fram till lunch.'


Så vi gick ner och spelade pingis, biljard och lite annat. Tåg långfika.

Till lunch blev det panerad benfri kotlett med potatis och sen hade vi en kort introduktion inför BASÄSKYDD, egentligen en del ev kursen BASÄ Vista.

Vi fick ut BVF 923, "Regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde".

Strax innan 14:00 var det slut för dagen. och sen hamnade jag vid  


I morgon är det halvdag och då blir det BASÄSKYDD, förhoppningsvis med lärare.

Av Bobjörk - 7 september 2011 17:42

Även idag ringde klockan. Frukost och nyhetsmorgon. Känns fortfarande skumt när det inte är TV4 Stockholm.

Tog linje 2 till Ängelholm. Linje 2 körs alltid med Volvo 7700. Himla dum inredning i dom. Kan inte sitta på alla säten. Antingen slår man i knäna i nåt eller så slår man i taket...

Nåväl. Förmiddagen bestod i grupparbeten i Ergonomi och förmiddagsfika.
Till lunch blev det pasta med köttfärssås. Kände inte för lax idag.
I morgon blir det nog matlåda.

Efter lunch blev det arbetsmiljö. Också grupparbeten. Dessutom hade läraren svårt att höra vad dalmasen från Falun sade. Kan inte berott på dialekten. Det var andra gången som en läraren inte hörde så han undrade om han skulle behöva tala Skånska.
Läraren var från Gällivare men hade flyttat till Skåne och bytt dialekt...
Vid eftermiddagsfikat undrade vi om det fanns SFI på skolan. Skånska för invandrare alltså. :)
Efter fikat visade läraren upp sin mätning av luften i klassrummet. Visade sig vara dålig luft, trots öppna fönster.

15:45 slutade vi idag. Tog 523 hem. Vilket var tur för det verkade vara nån störning på linje 2. Dessutom är regionbussarna bättre komfortmässigt.
Och 523 går längs kusten så man får glädjen att åka Scania Scala längs smala kustvägen där man behöver ha vindrutetorkarna igång, inte för att det regnar utan för att det blåser in vatten från havet.

Nu är jag hemma och har nåtts av beskedet att Stefan Liv omkommit i en flygkrasch i Ryssland.
Vila i frid.

I morgon börjar allvaret skulle man kunna säga. Då börjar BASÄSKYDD-kursen. Utan den kan man inte jobba i spår.

Av Bobjörk - 6 september 2011 16:08

Idag ringde klockan i tid. Jag åt frukost och gick till busshållplatsen och tog linje 2 till Ängelholm.

Kom till skolan runt 08:25 (gångtid från station inräknad) och surfade lite på skolans datorer.


Dagens ämne var miljö så det vara massa tal om farligt avfall och vad man måste tänka på när man lägger upp slipers med mera.

Läraren var lite småförvirrad men skulle snart gå i pension sade han. En ung kvinna talade om miljöbalken (jag ritade en balk med träd på i mitt block). Hon frågade hur många som läst kemi i gymnasiet och det var inte många. De flesta har ju gått teknik- eller elprogram.

Hon pratade om kemikalier och frågade om vi kom i kontakt med någon kemikalie dagligen och nämnde sedan nagellack. Sen insåg hon att eleverna var 39 killar och en tjej, som dessutom inte använder nagellack. :)


Till lunch blev det Skånsk kalops med rödbetor och potatis och sen spelade vi rundpingis. En klassiker. Jag var sämst tätt följd av en signaltekniker. Men han har logik som sin styrka.

Efter lunch var det mer miljö och vi fick sluta tidigare. Jag tog en liten tur kring station i väntan på min buss. Linje 2. Just denna avgång gick över Skepparkroken vilket innebär att man får åka över dubbelspåret som är ett enkelspår och sedan på trånga villagator.


I morgon: Ergonomi och Arbetsmiljö.

Av Bobjörk - 5 september 2011 15:19

Dagen började dåligt.

Jag vaknade och anade oråd. Greppade mobilen för att kolla klockan. Mobilen var avstängd. Slog igång den. Den hade nollställt sig och stod på 00:00 2000-01-01.

Fråga mig inte hur det gått till. Slog på TV:n och kollade klockan. 09:07... jag började 08:45.

Slängde på mig kläder och gick ut till bilen. Körde i spöregn och blåst till skolan och anlände lagom till förmiddagsfikat 09.30 Då slapp jag det pinsamma i att ramla in genom dörren försenad.

Hela dagen pratade vi sedan om organisation och regelverk. Ganska tråkigt.

Till lunch valde de flesta att äta i skolans restaurang eftersom det spöregnade.

Jag valde dagens, dvs Stekt fläsk med löksås och potatis samt ett jäkla väder, som det stod på menytavlan.

Efter lunch stod samma ämne på schemat och vid två var det kaffe. 14:50 slutade vi och nu sitter jag i skolans datorsal och skriver.


I morgon börjar vi också 8:45, då ska jag försöka vakna i tid. Mobilen borde ju inte nollställa sig två nätter i rad?

På schemat i morgon: Miljö. Kommer väl bli sådär lustigt...


För övrigt: Säkerhetskoden för att logga in på bloggen var idag SJDU. Humor för nörden :)

Av Bobjörk - 4 september 2011 16:39

Inget särskilt har skett i helgen förutom att jag tog mig en liten tur på skolans område för att spana in olika tekniska prylar. Alltså nördgrejer.


Nu delar jag med mig med den befästning jag fann på området:

 

Den mest kända är nog spikbefästningen som används med träslipers.


 

Inte lika känd, och faktiskt väldigt ovanlig är fjäderspiken.


 

En annan vanlig befästning på träslipers är denna: Heyback.


 

Vanligast, i Sverige, vad gäller betongslipers är nog denna: Pandrol E-clip (populärt kallad "Pandrol").


 

Numera använder man Pandrol Fastclip. Arlandabanan byggdes med denna men det var inte förrän nyligen man började använda denna på Trafikverkets spår.


 

På 50-talet ungefär började man med betongslipers i Sverige. Då använde man duoblocksliprar, alltså två betongblock med ett järnrör mellan. Till dessa använde man befästningen Fist.


 

Till vänster syns en annan betongbefästning: Hambo, som ersatte Fist mer eller mindre. Fist med "normal" slipers till höger.


Ja, det var allt för idag. I morgon blir det skola. På schemat minns jag inte vad som står men det får ni reda på i morgon, om ni följer min blogg :)

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards