Senaste inläggen
Ja, det vill arbetsförmedlingen att jag ska bli.
Bussförare. Eftersom jag har D-kort och har kört buss. Att jag just utbildat mig till en marknad med framtid spelar ingen roll tydligen. Än mindre spelar det roll att arbetsförmedlingen, för dyra pengar, skickat arbetslösa på utbildning till bantekniker, dvs kursen "BBUHBT", då marknaden behöver bantekniker.
Ska då jag, som har BBUHBT plus ett antal utbildningar till, tvingas köra buss? Jag har ju bara gjort som Arbetsförmedlingen själva tycker att man ska enligt deras egna utbildningar. Utvecklas och byta jobb.
Jag har skolat om mig och detta tycker väl Regeringen är bra.
Dessutom tror jag alla är överrens om att järnvägen i Sverige behöver folk som kan underhålla och bygga nytt.
Bussföraryrket, framförallt inom lokalbuss, är ett yrke där nytt folk ständigt börjar och andra slutar. Det är aldrig nåt större problem att hitta arbetskraft.
Men inom järnvägen är det svårare att hitta arbetskraft med rätt utbildning. Och istället blir det då folk som inte har nån aning om vad de pysslar med vilket leder till olyckor, och kanske dödsfall.
Visserligen är det ju bra för arbetsmarknaden, om det dör några per år behövs ju nya.
Följetongen lär fortsätta, här på bloggen som nu ändrat inriktning.
Vaknade senare eftersom jag började senare. Åt frukost. Franks omelett bland annat.
Sen gick jag till skolan. Där var det först genomgång av våra utvärderingar vi gjorde före och efter praktiken.
Liten paus. Sen utdelning av examensbevisen. Hon som delade ut dom var från ledningsgruppen. Hon ville att en bantekniker skulle bygga en ett-nia (växel) till trädgården. "Jag tror den är 9 meter lång". Om du läser detta så kan jag meddela att den är 29 meter lång :)
Sen ner och äta mat. Men först satt vi bantekniker tillsammans med våra lärare och pratade och fick en skiva med bilder. Sen åt vi mat. Efter det tårta.
Innan jag gick hem sa jag hejdå till kökspersonalen. De kommer sakna oss :)
Sen pratade jag med några lärare om olika företag och eventuella andra utbildningar man kunde gå.
Och så begav jag mig för att hämta mina väskor på B&B:t. Pratade lite med de där också och sen begav jag mig mot stationen. Fullt medveten om att de andra festade någonstans. Men jag är inte på festhumör och vill av olika anledningar undvika att dricka för mycket. Försökte istället få tag på olika arbetsgivare med dåligt resultat.
Men jag försöker igen på måndag. Gick ut till bussen. En KY-elev var på väg tillbaka till Hässleholm och skulle åka samma buss. Kom fram till Hässleholm och väntade på tåget. Tåget kom och jag gick och hämtade min förbeställda mat och satte mig och åt. Sen fick det bli en öl och titta på det förbipasserande landskapet.
Vid Katrineholm var det stopp. Spårfel. Nån sättning. Vi behövs, vi bantekniker. Frågan är om de med pengarna vet det? Kom hem till mitt kära Fiskis och gick och lade mig.
På måndag får jag söka jobb. Hur jag ska göra med denna blogg får jag se.
Vaknade och åt frukost. Ägg och bacon bland annat. Gott.
Sen till skolan där kursen BASTAB fortsatte. Eftersom kursen är avsedd för el- och signaltekniker innehåller den mycket sånt vi redan känner till. Så det blir lite tråkigt. Prov och sen fika som vanligt. När vi gått igenom proven fick vi gå hem. Men så skulle några lärare på ban träffa oss. Vi ringde dom och de sa att de tar det i morgon :)
Så jag tillbringade dagen med olika sysslor. Mådde också konstigt ett tag på eftermiddagen. Jag påverkas lätt av väder och det var åska i luften. Gick promenad och handlade lite mat. Skulle dock aldrig falla mig in att börja festa i mitt tillstånd. Då skulle jag bara må ännu sämre...
Dagen tog slut. I morgon är det avslutning. 9:30 börjar vi.
Vaknade, duschade och åt frukost. Hon hade gjort bondomelett. Riktigt gott. Och mättande.
Gick sen för att ta ut pengar. När jag var klar stod en signalare bakom mig. Han hade just kommit ut från sitt hotell.
Vi slog följe till skolan.
Sen började kursen BASTAB, dvs Stabilitetspåverkande arbete i spår och spårområde.
En himla seg kurs med en Östgöte. Kursen var seg eftersom vi bantekniker redan gått igenom mycket av det vi gick igenom. flera gånger. Sen var han rätt seg att lyssna på. Han kunde inte konsten att få folk att lyssna. Det blev fika. Efter fikat fortsatte kursen.
Och det blev lunch. Gick till skolans restaurang. Satte mig vid en lärares bord. Han som lät oss provköra spårriktare.
Vi talade lite om min praktik och han tyckte det var dåligt att jag de första veckorna fick sortera saker på lagret. Det där måste de bli bättre på. Att vi inte ska göra såna grejer på praktiken. Tyckte han. och jag är nog beredd att hålla med. Vi talade också om att jag inte hade jobb och han kom med tips.
Efter en kopp kaffe gick jag upp. Ringde till Karlskrona och påminde min arbetsledare om omdömet från praktiken. Om inte det kommer in kan jag inte få betyg.
Satte mig sen och pillade på mitt sår på tummen. Är nånting som sitter där. En tagg eller nåt. Eller satt. Pillade bort skorpan och tryckte på såret. Plopp så flög taggen ut...
Nu kanske såret kan läka och upphöra att vara infekterat...
Sen fortsatte lektionen.
ΔT = t
Nåväl, lektionen tog slut för dagen. Jag gick upp till svetshallen. Där pågick kap- och slip. De flamriktade. Hittade läraren jag haft i kap- och slip där. Vi talade lite om praktiken och så medan det brann omkring oss.
Sen gick jag hemåt. Tog en liten promenad och så. Gick och handlade.
I morgon är det halvdag. Lektion först. Samma som idag. Och sen skall kap- och slipläraren prata lite.
Vaknade, åt frukost på verandan och gick till skolan. Först sitta och vänta på folk som festat.
Sen lämna tillbaka kläder. Och lång fika. Efter det var det musik på hög volym i hörsalen. Sen utvärderning och hemgång...
Inte mycket idag alltså. Regnigt var det i alla fall.
Nåväl, i morgon blir det kurs i alla fall, BASTAB, dvs om Stabilitetspåverkande arbeten.
Vaknade, gjorde mig i ordning och gick ner till altanen (eller vad man nu kallar en inglasad uteplats som ligger under huset övervåning) för att äta frukost och läsa tidningen. Mycket god frukost. Sen gick jag längs ån till skolan. Kom ifatt en bantekniker vid gångtunneln och vi slog följe. Vi fann de övriga eleverna utanför skolan. Vi stod och pratade om praktiken och sen gick vi in. Tydligen skulle vi nu ha kursen arbete på väg. Kursen började efter att man gått igenom vilka som var där. En bantekniker hade hoppat av under praktiken och slutförde alltså inte kursen.
Det blev fika i järnvägsrestaurangen. Länge sen man var där. :)
Efter fikat fortsatte kursen Arbete på väg. Skyltning och annat togs upp.
Lunch intogs tillsammans med en stor del andra på en restaurang inne i stan.
Sen arbete på väg. Kursen tog slut lagom till fikat och efter fikat spreds vi åt olika håll. Jag gick på stan med en signalare och sen gick jag till mitt. Men sen gick jag ut igen för att gå i det fina vädret och kolla på... ja... såna som man kan hitta solande.
Sen stötte jag på signalaren igen. Han hade varit och handlat och vi stod och pratade praktik och lite annat. Och sen gick jag och handlade. Kvällsfika nu.
I morgon ska vi lämna tillbaka våra kläder och göra utvärdering. Sen är det ingen mer den dagen.. då får man hitta på nåt annat då. Förhoppningsvis hittar man nåt.
Vaknade och drack kaffe. Vi åkte till platsen för rivning, via Cramo för att lämna åter motorsåg, och fortsatte där vi slutade igår. Jag var brandvakt. Propanen tog slut lagom till fikat så vi åkte in och fikade. Efter fikat gick jag upp och fyllde i en del papper. Detta tog lite tid och sen fick jag invänta skjuts till arbetsplatsen. Via en liten mässa på Ahlsell. Vi kollade på coola och användbara verktyg. Sen till arbetet och kort därefter åkte vi till utsikten och åt med utsikt över hela Karlskrona.
Sen städade jag ur min husvagn, skjutsade en kollega till Volvo så han kunde hämta ut sin hyrbil att dra hem husvagnen med. Sen skjutsade jag en annan kollega till bussterminalen vid Karlskrona C så han kunde åka hem.
Sen mata bilen med lite olja och spolarvätska och åka norrut.
Under resan blev jag omkörd av två intressanta svarta S80. Den ena tillhörde Kriminalvården i Norrköping. Den andra tillhörde Rikspolisstyrelsen i Stockholm. Båda utryckningsreggade. (De körde inte om samtidigt utan i två olika län).
Kom också på en melodi till en text min bror skrivit. Har hållt på med den texten länge men aldrig hittat nån bra melodi och så dyker den upp när man kör V70 på E4:an...
Lite rivet.
Vaknade men ställde om klockan för att jag var trött.
Gick sen upp och bytte om. Valde andra byxor idag eftersom svetsarbyxorna kändes varma och vi inte skulle kapa nåt.
Vi drack kaffe och pratade lite och åkte till platsen vi slutade på igår. Vi städade lite mer träd och busk och åkte sen och åt frukost. Efter frukost fick vi fortsätta röja träd eftersom grävmaskinen behövde fritt fram (dumt att köra runt med grenar piskande mot maskinen i onödan). Lagom till lunch var vi färdiga med detta. Körde och åt.
Efter lunch åkte vi tillbaka och städade lite strön och annat skräp och planerade upplägget för rivningen.
Svetsarlaget anlände och efter lite snack åkte vi bort till spårslutet för att börja kapa. Flaskor och sånt ställdes i skopa för att kunna flyttas lätt i terrängen och skyddas från glöd vid kapning. Vattendunkar och -sprutor togs fram tillsammans med brandsläckare. Det blev lite småeldar här och var eftersom det är rätt torrt. Vi försökte även blöta marken så gått det gick men det är svårt att veta var glöden hamnar. Men är man flera med sprutor så blir inte bränderna långvariga. vi kapade kanske 100 meter i 10-meterslängder vilket blev en hel del kap då det är en växel (fyra räler i bredd alltså). En timme innan vi slutade slutade vi kapa för att sitta och prata och så samtidigt som vi höll koll så det inte började brinna. Innan vi åkte gick jag och en till och "eftersläckte" dvs vi sprutade vatten överallt där vi kapat. Sen åkte jag och en till och åt lite på Max och sen tog jag och en signalare en liten tur för att prova min bil och kolla lite ställverk. Sen hem och ta det lugnt.
I morgon är det sista dagen. Då blir det lite pappersifyllning och så fortsätter vi kapa och riva spår.
Bilder:
Spåren syns ju! Lagom tills de ska rivas får de se dagens ljus igen.
Här var det bara snår och gräs innan.
Växeln är väldigt intressant byggd.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.