bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 22 maj 2012 23:15

Vaknade av datorn som startade musik då jag glömt mobilen i mitt skåp och därför programmerat datorn till att köra en mp3-fil aktuell väckningstid. Gick upp och gjorde kaffe och gick sen och gjorde mackor i husvagnen.

När de andra kommit och arbetsledaren berättat om vad vi skulle göra så åkte vi med honom så han kunde visa tydligare vad som skulle göras. Först skulle vi lägga in fyra brosliprar där spårspärrar skall monteras. När vi förberett och planerat vilken utrustning som behövdes. Så åkte vi och hyrde motorsåg och vattenspruta på Cramo. Inte för att det behövs när man ska lägga i sliprar, utan för det som skulle göras efter det.

Sen åkte vi och åt frukost.

Efter frukost for vi till Karlskrona C för att avbefästa två betongsliprar på spår 6. Sen fick vi vänta lite på maskinen så vi tog bort en jordkabel från en av sliprarna som skulle bort.


 

De två sliprarna markerade med pilar skulle bytas ut.


När maskinen kom så grävdes makadamen undan och betongsliprarna avlägsnades. Sen stoppades 4,5m långa brosliprar in i stället. Här skall man senare montera spårspärr.


 

Snyggare än såhär kunde vi inte göra eftersom sliprarna inte kan stoppas förrän man monterad spårspärrar eller åtminstonde plattorna.


Sen förflyttade vi oss till spår 5 och gjorde samma sak och åkte och åt. Jag åt i husvagnen eftersom jag skulle söka på en annons då jag inte hört nåt från dom jag gör praktik hos om eventuellt jobb.


Efter lunch åkte vi till Karlskrona C och lämnade av maskinisten som skulle lägga isoler åt svetsarna.

Själv åkte vi till den plats där vi ska riva spår för att såga ner den skog av björkar och annat som växte i spåren.

Vi sågade oss fram genom slyn. Fann till min förvåning att de båda växlarna i skogen var byggda på gammalt vis, nån gång runt hedenhös. De var råspikade. Alltså de var spikade utan plattor. Nästan som på smalspåret ju.

När vi gjort detta satt vi i skuggan ett tag och väntade på maskinen.

Telefonen ringde. Maskinföraren hittade inte dit då han aldrig kört dit annat än längs spåret, som var blockerat av diverse traktorer och elbussar.

Vi åkte ut till korsningen han skulle svänga i. När vi stod där ringde telefonen. Det var nån Informatör på Infranord som brukar läsa min blogg och tyckte det var kul och intressant att läsa det eftersom hon mest satt på kontor. Hon ville berätta om min blogg i nästa informationsblad och det sade jag ja till. Samtalde avslutades ganska snabbt då grävmaskinen kom. Vi åkte ner och hade lite problem med att maskinen inte kom in under bron och efter lite varningsblinkade med bussen kunde maskinen backa ut igen. Endast en bilist förstod vad som var i görningen och ställde sig åt sidan. Han verkade vara i byggbranschen. Sen in och börja röja lite. Han fick ta några träd med klon för att komma åt.

Sen började han skyffla undan en grushög med maskinen. När han kommit ner i botten skymtades nåt vitt. Vad är det? Det är inte sant, det är...

 

...snö!

Vi kastade lite snö i grävmaskinens skopa. Snöbollskrig i slutet av maj är ovanligt :)


Medan maskinen rev och slet i träd och buskar stod vi och pratade befästning eftersom jag fann en fjäderspik i sanden. Sen åkte vi hemåt och duschade och gjorde oss i ordning. För arbetsledaren, jag, maskinförarna, mina två kollegor och så tre svetsare skulle ut och äta lite på en restaurang på stortorget. Vi hade trevligt och det blev rätt sent. Därav att bloggen skrivs först nu. Gonatt. I morgon skall det rivas mer spår.


     

Spåren som skall rivas. Sly och råspikat.

Av Bobjörk - 21 maj 2012 19:46

Tror jag använt denna rubrik förut men i annan mening.


Hur som helst. Vaknade och gick upp. I samma ögonblick som jag klev ut genom dörren ångrade jag mitt yrkesval. Nästan. Klockan var bara 6:30 men det var redan runt 17 grader i luften.


Gick upp och gjorde kaffe. En ny "kollega" kom och presenterade sig. Han skulle vara med under neutraliseringen. Sen kom en av de jag jobbat med de senaste veckorna, tillsammans med arbetsledaren. En person var borta pga sjukdom. Ryggproblem.

Pga värmen kunde vi inte neutralisera idag  och vi har ännu inte tillstånd att jobba natt. Så dagen börjades med att montera en stoppbock. Sen frukost. Fyllde på vatten. Förmiddagen ägnades sedan åt att montera ännu en stoppbock och att byta felaktiga fjäderbrickor i två andra. Sen åkte vi för att äta. Vi åkte till gubben i vagnen (som han inte heter) och jag kom då på att han inte tar betalkort. Så efter att de andra handlat åkte jag och tog ut pengar och handlade sen. Valet stod mellan Grillkorv med mos eller Isterband med dillstuvad potatis och rödbetor. Valet var enkelt.


Efter Isterband åkte vi ut igen och eftermiddagen ägnades åt stoppbocksmontage och fjäderbricksbyte. Glassätning hann vi med också. Och vattendrickande i skuggan. Innan vi åkte hemåt städade vi ur vår buss.


På kvällen minglade jag runt lite bland husvagnarna och pratade.


I morgon vet jag inte vad som sker.

Av Bobjörk - 10 maj 2012 19:16

Vaknade och gick upp. Gjorde en äggmacka. Precis när jag skulle gå ut började ett billarm ljuda. öppnade dörren. Det var grannens V70 diesel, inte min V70P, som larmade av okänd anledning. Gick och bytte om och drack kaffe.


Sen åkte vi ner till stationen och började förbereda. Vi stoppade spår 5 och åkte för att fika. Efter fikat fettade vi in spår 5 och monterade stoppbocken som här skulle vara av glidtyp. Begagnad stoppbock så här uppförde sig inte fjäderringarna skumt. Medan vi monterade den stoppade de andra två spåret bredvid. Vi hade publik i form av en pappa med två barn som intresserat tittade på grävmaskinen som riktade spår med skopan. Vi fick sen vänta på att de skulle stoppa klart spåret. Vi monterade bromselementen på spår 4 medan maskinen "hoppade av" spåret. Precis innan det blev lunch så ställde vi på stoppbocken och åkte sen iväg. Bilen var nu full då svetsarna följde med. Inte deras praktikant (KY-elev från skola) dock. Och jag åkte inte och åt med dom utan åt istället på "förläggningen".

På väg tillbaka till stationen ringde arbetsledaren och berättade att det var tillverkningsfel på fjäderringarna. De två kvarvarande stoppbockarna skulle därför inte skruvas ihop, utan bara ställas dit. Vi väntade på svetsarna som skulle svetsa klart innan vi kunde stoppa och ställa på.

När vi började förbereda fick vi reda på att vi skulle strunta i spår 1 och åka hem. Eftersom ingen arbetsuppgift finns nästa vecka fick vi åka hem. Vi återkommer veckan efter. Bloggen återkommer då.

Av Bobjörk - 9 maj 2012 21:16

Vaknade, gjorde en äggmacka och gick till baracken och bytte om. Drack kaffe och sen åkte vi ut till Karlskrona. Medan vi väntade på maskin som behövde lagas då stoppaggregaten gick sönder monterade vi stoppbock.

Först ställer man den på plats. sen lossar man två bultar på varje sida (totalt 4). Då rasar stoppbocken på plats. Sen är det bara att börja montera. enligt instruktio skulle rälsen fettas in. Vi tyckte dock det var skumt när det inte var en glidbar stoppbock. Men vi gjorde så. Strax innan frukost kom en maskin till undsättning och drog stoppbocken på plats (satt 10 cm för långt bak). Även arbetsledaren kom och tyckte det var skumt med infettning. Han skulle kolla upp det.


Under tiden åkte vi och åt frukost. Underligt att VW Caravellen går fortare hemåt än ut på arbete...


Efter frukost kollade vi lite snabbt på spårbyteståget som nått Gullberna. Vi åkte sen mot stationen. Vi fick vänta på att sliperståget skulle passera. I Karlskrona fortsatte vi montera medan maskinen hjälpte svetsarna svetsa på spår 4 och 5. Stoppbockarna skulle inte fettas in, däremot bultarna. Så vi fettade in dom.  

Vi drog bultarna med mutterpurra. Jag höll emot med skiftnyckel modell stor på insidan. Sen skulle vi dra med momentnyckel. Vi drog och drog och fjäderbrickorna blev nästan planbrickor innan vi nådde föreskrivna 850Nm.

Efter diskussion med arbetsledare bestämde vi oss för att vi bygger med de grejerna man skickat med så då är det i så fall fel på materialet. Bara dra vidare. Vissa fjäderbrickor klarade sig faktiskt. Efter att vi dragit halva sidan tyckte vi det blev för jobbigt. Vi provade att dra en med mutterpurran. Och faktiskt blev det cirka 850Nm. Så vi körde den taktiken istället. Vi fick sen sitta i två timmar eftersom maskinen inte kunde byta spår då alla spårgående fordon var på Karlskrona C samtidigt. Det blev dags för lunch.


Lunch intogs. Vi ombads sedan att bygga färdigt växeln i Gullberna. Men det gjorde vi igår vilket fick arbetsledaren att förvånat säga: "Ni kan ju inte göra saker utan att jag ber er". På skoj då, förstås :)


Vi åkte och fortsatte montera stoppbockar medan två andra fixade med en växel som inte befästs i skarvarna i Gullberna.

Grävmaskinisten bjöd på fika och vi åt. Sen stoppade vi spår, monterade stoppbockar, och eftersom vi bestämt oss för att jobba övertid så tog vi oss varsin macka framåt fem. De är billiga då, i kiosken på station. 1 krona för en framma och 5 för en baguette. Jag tog en baguette med tonfisk och ägg och grejer. Medan vi åt kom en lokal alkis (det sitter ett gäng i stationshuset om dagarna) och pratade lite. Han hade blivit osams med sin polare där inne. Han berättade också att han rökt hasch och nu druckit sprit. Efter att ha talat lite med honom om himmel och jord och lovat att tåget inte skulle spåra ur nästa gång han åkte från emmaboda, gick jag och en till bort och monterade  bromselement på spår 2 och 3.


Efter det riktade vi spår 1 som de andra stoppat. När det var klart kom arbetsledaren och var nöjd. I stationshuset hade man nu fest. Tomma vinboxar slängdes i papperskorgen på plattformen. Man kan ju inte skräpa ner i väntsalen ju. Vi var dock inte bjudna så trötta åkte vi hem. Klockan var ju 8. snart dags för hockey alltså. Helt omöjligt att arbeta då :)


I morgon monterar vi de sista stoppbockarna, efter att ha riktat spåren de sitter på. Sen hemresa då vi arbetat in fredan som vi skulle arbetat för att jobba in nästa veckas torsdag och fredag.

Av Bobjörk - 8 maj 2012 19:57

Vaknade och snoozade inte. Gjorde mig i ordning och gick och gjorde kaffe i baracken.

De andra kom och vi åkte till Karlskrona C. Jag lastade in en tom oxygenflaska i bilen och sen diskuterade vi vad som behövde göras innan vi kunde montera stoppbockar. Bland annat behövde det svetsas på spår 4 och 5 och finslipas på spår 2 och 3. Jag och en till åkte runt och letade fler gasflaskor. Vi hittade en till oxygenflaska och lastade in den och körde till containern.

Sen åkte vi och fikade och pratade med svetsaren som omprioriterade från att svetsa isoler till att svetsa och slipa vid stoppbockarna. Vi åkte ner till stationen igen men sen åkte vi två till Gullberna för att försöka skruva ihop växel 501 (saknades några skruvar och klämplattor). Vi insåg att vi faktiskt behövde mutterpurran (vi trodde det gick att få i skruvarna i plattorna utan att lossa plattorna) och åkte för att hämta den. Vi lossade på skruvarna och försökte få upp plattorna. Det gick inte. Vi försökte använda spettet som kil men till slut insåg vi att en domkraft var bäst. Det gick geschwint. När vi började plocka ihop för lunch kom makadamtåget rullande. Vi körde iväg och åt (jag åt i baracken).


 

Vilken skillnad det blir efter en genomgång eller två med spårriktaren.


Efter lunch skjutsade vi de andra ner till stationen igen och vi åkte till Gullberna och borrade och skruvade fast alla plattor helt (bara två skruvar per platta innan). En arbetsledare kom med ett solapass och vi började mäta växeln vi just var färdiga med. Jag mätte och kollegan skrev. Vi mätte 501 och 502 men väntade med 514 då det stod ett arbetståg i växeln och det verkade dumt att krypa under det för att mäta   

Istället åkte vi till "Holmen" för att mäta 441 och 438, något som genomfördes kvickt. (Går snabbare för varje gång).

Sen runt till Lidl och mäta 429, 413, 415 och 417a. Sen till Gullberna där vi kunde mäta 514 då fordonet var borta. Solapasset måste tillbaka och vi fick höra att svetsaren som lånat ut det var på rivningståget som vi kunde skymta "i fjärran". Vi åkte bort till tåget och eftersom min kollega arbetar på detta i vanliga fall så stod vi och pratade lite. Eller han pratade och jag tittade lite.

 

Sliperskranen passerar.


I bakre hytten fanns det kaffe och kaka fick vi höra så vi kastade oss upp på maskinen och hällde upp kaffe och skar upp kaka. Sen hoppade vi ut igen. Grävmaskinen som klippte räls bakom maskinen väntade med det tills vi gått undan. Dumt att få 43-kilosräl genom smalbenet.


Spårbyteståget river upp sliprar. En grävmaskin går bakom och klipper räls.


Vi fann inte svetsaren så vi åkte ner till Karlskrona och därefter åkte några av oss hem medan tre stannade kvar och stoppade spår.

Åkte och pantade lite flaskor och så.


I morgon blir det stoppbocksmontage och sånt.

Av Bobjörk - 7 maj 2012 19:56

Vaknade, men valde att snooza då jag var väldigt trött efter helgens eskapader. Men sen gick jag upp efter att ha legat ett tag i sängen. Bytte om och drack kaffe tillsammans med två andra trötta kollegor.


Arbetsledaren delade upp oss i två gäng. Jag och en till skulle mäta slipersavstånd och besiktiga växlar. Men först behövde vi åka ner till Karlskrona C med de andra två som skulle stoppa stoppbocksspår. Stoppa stopp?  

När vi lämnat av dom och inväntat grävmaskinen åkte vi till Gullberna och gick ut på förbindelsespåret mellan växel 514-511. Vi mätte 10 slipers och skulle gå 50 meter till nästa när telefonen ringde. Det var fel slangkopplingar på stoppaggregatet så vi fick åka och hämta maskinföraren och jag körde honom till en verkstad där han kunde skaffa rätt kopplingar. Sen tillbaka till Karlskrona C och sen till Gullberna för att mäta klart. Och så till Karlskrona igen. Vi gick och mätte rälslängder på spår 4 och sen var det dags för frukost så vi åkte bort och hämtade de andra.


Vid frukosten tittade arbetsledaren in och berättade vad han ville att vi skulle göra denna vecka. Frågade om vi hade solapass. Det hade vi inte. (Svetsaren har åkt hem och de övriga behöver sina) Men han skulle skaffa fram ett.


Efter frukosten åkte vi till en närliggande uthyrningsfirma (som hyr ut ungefär alla redskap man behöver för att bygga nåt) och hyrde en planlaser med tillbehör. Sen ner till Karlskrona C där vi släppte av de övriga. Sen till "Holmen" för att börja mäta rälslängder på spår 5. När vi kommit in till stoppbocken summerade vi och pratade lite med de andra. De inväntade en maskin till för att få lyfthjälp då stoppbocksspåren behövde lyftas mycket. Vi gick tillbaka mot bilen. När vi nästan kommit fram såg vi att några elaka signalare just flyttade den då den stod ivägen. Vi hytte med näven emot dom men sen pratade jag lite med dom. De skulle byta ut ett driv som blivit skadat när man körde ner stoppaggregatet i det...


Sen till Karlskrona där vi hjälpte de andra lite och sen åkte vi för att äta. När jag ätit i husvagnen gick jag för att dricka kaffe. Då satt svetsaren som varit i Karlskrona sen jag började men åkte hem för två veckor sen där. Han var på rivningståget och drog spik med mera och de är nära så han åkte för att äta med oss. När arbetsledaren kom blev han förvånad. Vi satt och "snackade skit" om arbetsledare (med honom i rummet) och sen åkte vi till Karlskrona och stoppade spår. Jag hjälpte till lite när vi fick läckage på stoppmaskinen och fick spetta bort delar av redskapet för att kunna täta tillfälligt. Fick även stoppa lite makadam med spett (muskler!) och knacka i en heybackklämma som lossnat.


Sen åkte vi till baracken och bar in svetsportioner i därför avsedd container och sen tog jag en dusch och snackade lite skit med kollegor.


I morgon får vi kanske solapass. I övrigt ska det stoppas spår och städas undan lite.


 

Grävmaskin med stoppaggregat.

Av Bobjörk - 3 maj 2012 23:00

Vaknade och gick till de andra. Sen åkte vi till vår växel. Grävmaskinen klättrade av spåret och vi baxade bakpartiet så det gick att köra där med diverse tåg. Bland annat ska rivningståget passera över (men inte riva just där).

Sen "hoppade" han på igen. Frukostdags. Vid frukost kom arbetsledaren med några C-tvingar som han lånat från en annan del av projektet. Vi gick igenom nästa veckas göromål (för övrigt en femdagarsvecka) och åkte sen och skruvade skarvjärn och stoppade spåren lite med hjälp av grävmaskinen. Samtidigt höll man på med så kallad "trädsäkring" dvs man fällde träd som vid en storm riskerar välta över spår och kontaktledning.

 


Sen åkte vi till Lyckeby och åt på en pizzeria och sen till "förläggningen" för att dricka kaffe.

När vi sen lämnade förläggningen stod en röd fint polerad 760 med en snygg blondin i. Rutan var nere och hon satt och glassade. Vi körde upp jämnsides och varvade vår VW Caravelle lite och körde sen vidare. Hon bara garvade :)


Vi städade lite kring växel, skruvade ihop en skarv och åkte till Karlskrona C. Vi tog en glass och gick sen och markerade var grävmaskinsföraren skulle lägga ut isoler samt mätte slipersavstånd. Sen åkte vi och bytte om.

Och jag drog hemåt. På E22 var det asfalteringsarbete så vi fick invänta en följebil.

 


Mitt på arbetet fanns en tvåfilig del (endast norrgående körfältet på 2+1-vägen användes) och denna användes som ett mötesspår på en järnväg. Kom hem runt 22 på kvällen och gick och lade mig efter nån timma.


Nästa vecka ska vi stoppa lite spår, montera stoppbockar och spårspärrar samt neutralisera.

Av Bobjörk - 2 maj 2012 19:16

Vaknade och gick och åt kaffe.

Sen begav vi oss till Gullberna där vi först diskuterade hur maskinen enklast skulle kliva ner från spåret ut på bädden för att kunna lägga sliprar. När vi gjort det sorterade vi sliprarna som låg i en hög på växeln.

Sen började vi mäta och lägga ut sliprar. Ja, ni kan det där nu.  Kaffe intogs.

Ut igen och lägga sliprar. Sen kapade jag in rälsen och så lyfte vi in den. Vi fick baxa allt för att få ner rälsen så de passade i sliprar och med spåret rälen satt ihop med. Sen åkte maskinen bort för att tanka och vi åkte och handlade mat i en husvagn utanför en husvagnshandlare. Pytt i panna med extra ägg. Efter frukost gick jag och en till och befäste. Eller ja, vi alla tog minibussen dit och sen delade vi upp oss. De andra kapade räls.

 


Sen klev grävmaskinen på. Vi hade lite problem med att maskinen gärna ville klättra ur spår då växeln inte var stoppad men omgivande spår var det. Men vi lyckades utan större missöden lägga ut räls och knäppa. Sen försökte vi baxa spåren för de låg helt fel. Orsaken till detta var att detta är en innerbågsväxel, dvs det finns inget rakspår att rätta sig efter utan båda spåren är krökta åt samma håll men med olika radie. Efter många försök så satte vi skarvjärn och började lägga ut makadam så maskinen kunde klättra av och baxa utan att stå i spåret. Innan det var klart gjorde vi dock kväll. Jag pratade lite med en signalare och besökte också hans husvagn lite snabbt och kollade på hans... nördprylar :)


I morgon fortsätter vi med att baxa växeln och sen ska vi eventuellt riva bort betongslipers ur ett spår och ersätta dessa med heyback.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards