bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 25 april 2012 19:50

Vaknade och gick ut till baracken. Drack lite kaffe. Sen åkte vi till Gullberna för att börja med växeln. Men först behövde vi invänta plattor. Medan dessa anlände åkte jag till Karlskrona C för att leta slipersskruv. Hittade massa påsar som jag tog med mig.

Vi drog dock loss lite sliprar för att kunna stoppa in nya. Det blev fika ungefär när vi fått in träsliprar i FSK på Verköspåret och lagt dit plattorna. Vi saknar dock klämplatteskruv så dessa plattor är ej monterade.


Efter frukost, som intogs till doften av kreosot och kaffe (mums), började vi lägga långsliprar och betongsliprar på plats. Det började regna. Det öste ner medan vi försökte få rälsen på plats. Passbitarna med isoler som just anlänt visade sig passa precis. Ovanligt att slippa kapa. Men så såg vi... isolen hamnade mitt över en sliper och så skall det inte ligga. Och eftersom passbitarna var exakt 8 meter och mellanrummet mellan växlarna likaså, så kunde vi inte flytta de i sidled.

De två rälsbitarna som kom nerifrån Karlskrona och skulle läggas i rakan visade sig ha en brännsvets 1 meter från där vi skulle kapa in den. Men om vi använde den som en 10-meters passbit då? Det borde fungera.

Vi lade ut dom och förberedde. Sen tänkte vi kontrollmäta. Avståndet från kanten till svetsen var 4.8 meter. Minimumavstånd är 5 meter. Arbetsledningen tillkallades. Efter långt rådslag i regnet kom vi fram till att kapa upp räls som låg på emmabodabanan och medan de gjorde det kapade några andra svetsare upp rälen med brännsvetsen och la dit den tillfälligt i grenspåret (där isolerna skulle legat) så vi kan montera ihop det hela och bara kapa in isolen när den kommer. Det blev lunch. När vi stod vid bilen hördes ett brak och ljudet av pandrol e-clip som lossas. Det visade sig att grävmaskinen som kom körande med rälsen man kapat upp just spårat ur i en skevning som blivit eftersom man lyft upp spann och lagt tillbaka dom efter höjning. Spannen som lyfts dit lutade utåt i kurvan medan gamla spåret lutade inåt. Just i skarven passade det dock. Grävmaskinen kunde lyfta på sig själv och vi åkte på lunch (hindertavla sattes ut).

Under lunchen tilltog regnet. Vi fick nya handskar och jag satte på mig ett par medan jag lade de andra på tork.

Första aktiviteten blev att få tillbaka sliprarna som flyttats vid urspårningen. Medan man stoppade spåret fixade vi in rälerna på plats så man kunde svetsa (förutom de tillfälliga som vi bara satte på järn).

Sen gick vi för att rikta till sliprar. Eftersom man lagt om spåret lite stämde inte sliprarna riktigt. För stort avstånd och snea. Vi höll på hela eftermiddagen med att rikta detta och avslutade med lite städning.


 


Tog en dusch och åkte och handlade. När jag återkom och gick in i husvagnen var denna kall (endast 14 grader). Kylen lyste. Fast det förstås. Den lampan kan ju gå på 12V... och lampan för 230 lyste inte på kylen. Kollade panelen på väggen. 12V i batteriet. Hade 230 funnits skulle batteriet laddas och då skulle det visa 14V. Gick ut för att kolla säkringarna på utsidan av vagnen. Grannen kom och frågade om jag hade ström.

Sen gick vi gemensamt bort till vår "elcentral" och jag hittade huvudsäkringen som fallit. Fällde upp denna igen och så kunde vi återgå till normal kväll igen. Körde dock gasolvärmaren ett tag för att snabbare få upp värmen.


Bonus:

http://nordpilen.se/forum/showthread.php?tid=1489

Inlägg med bilder tagna denna eftermiddag.

ANNONS
Av Bobjörk - 24 april 2012 20:18

Vaknade, tog min äggamacka och gick till baracken. Drack lite kaffe och sen körde vi vår bil till verkstaden och tog istället minibussen till stationen för att hämta lite verktyg och en runtomsvängare (grävmaskin). Vi åkte sen upp till Bergåsa där vi väntade länge. Sen stoppade vi trafiken medan grävaren körde från rälsen ut på vägen vid vägövergången. Sen till Gullberna där vi monterade några skarvjärn vi inte kunde montera igår eftersom det var för varmt i rälen så det var för tätt.

När vi gjort detta fick vi vänta lite eftersom vår grävare körde en växel på några trallor medan en Ameca förberedde iläggning av samma växel.

 


Sen åkte vi och åt frukost.

Efter frukost åkte vi till Gullberna igen. Vi åkte sen runt till andra sidan för att göra lite småfix innan växelbygget, som att knäppa loss sliprar som skulle avlägsnas. Jag åkte och hämtade två rullar med ritningar till de två växlarna man lagt i Gullberna, 511 och 502. Hade bara sett standardritningar innan men 502:s ritning var specifikt för just den växeln. Växeln är lite speciell också, då båda spåren efter BKS är lite krökta, därav att den kallas innerbågsväxel, även om det inte är helt korrekt då det bara är bakänden som är i båge.


Det blev lunch och efter lunch åkte vi för att bygga i växeln. Först åkte jag bort på hjullastaren för att visa honom vilka sliprar vi skulle ha. Självklart låg långsliprarna längst in och längst ner och övergångs- och kortsliprar låg huller om buller. Han körde bort några medan jag sorterade i hjärnan. Sen sorterade jag med hjälp av order till föraren och sen åkte vi bort till växeln där man redan börjat bygga lite. Kollade ritning och så, men här var det inga konstigheter.

 


Sen förflyttade vi oss bakåt och nu fick jag och den andra jag bygger ihop med (som inte gått nån kurs i växelbygge men byggt en del i Karlskrona) tänka till lite för växlarna skulle ligga snett och med olika mått. Inte 660 mm centrum centrum. Vi beslutade oss för att skriva ner måtten på respektive sliper för att underlätta.

Sen började vi lägga. Det visade sig att långsliprarna tog emot sliprarna på spåret intill så vi fick vrida lite på dessa för att få plats. Först hade vi dock massa ideer som vi diskuterade fram med en från Vectura, som är en ingenjörsfirma. Men vi beslutade oss alltså för att tillfälligt vrida sliprarna, eftersom vi ändå ska lägga om detta spår med träsliprar, som då lätt kan kapas om det behövs. Sen lade vi i kortsliprar och övergångssliprar och kapade lite räls. Sen gick jag och arbetsledare runt för att kolla att vi hade allt vi behövde till träväxeln, vilket vi inte hade. Men han fixade snabbt fram 16 plattor från Emmaboda. Dessa anländer i morgon.

Efter detta fixade vi med lite småfix och så åkte vi hemåt.

Jag och två kollegor satt och pratade lite om allt möjligt innan vi gick till våra husvagnar.


I morgon kommer det räls, isolpassräl och plattor så då kan vi bli klara med växel 501 också, så man kan komma in med spårriktaren på torsdag. Sen ska vi bygga bakparti på en till växel men där ska man inte köra med spårriktaren på torsdag morgon så den är inte lika viktig.

ANNONS
Av Bobjörk - 23 april 2012 19:09

Vaknade, tog min macka och min matlådao och gick och drack kaffe.

Sen tog vi vår Passat och åkte till stationen för att fixa lite verktyg.

Sen åkte vi till Gullberna för att kapa ett spann lite. Ena halvan avbefäste vi och andra halvan skulle användas för att tillfälligt ansluta en växel till spåren intill. Sen åkte vi och åt frukost.


Efter frukost åkte vi för att leta skarvjärn. De låg lite här och där (efter svetsning då man inte behöver dom när man svetsat) så vi fick köra runt en del.

Sen till Gullberna för att börja baxa och få på skarvjärn.

 

Vi insåg att vi saknade hylsan för att dra åt C-tvingen och eftersom vi inte kunde få ihop det hela utan detta och det var lunchdags så åkte vi och åt. Åt spaghetti med köttfärssås som jag lagat hemma i Stockholm. Sen gick vi ut. Vi lagade ett släp som stått parkerat lite för länge. Bromsarna ville inte släppa så vi bantekniker fick hjälpa signalarna på det sätt vi är bäst på. Genom våld. Banka och slå lite på fälgen så lossnar bromsarna. Och så kunde de köra iväg. Vi åkte för att leta efter den försvunna hylsan. Vi hittade en 41-hylsa men den var för trång så vi fick mer problem än hjälp med den. Vi åkte till Karlskrona C och hittade några svetsare där och i deras buss fanns en hylsa. På vägen tillbaka ringde arbetsledaren. Man behövde kapa bort 10 cm i FSK för att kunna lägga växeln. Så när vi kom fram så gick jag till det aktuella spåret med kapmaskinen. En mätare visade var det skulle kapas. Blått streck i rälen. Intressant. Första gången jag kapar efter blått streck :)

De andra pysslade med annat men jag ska ju bara kapa lite, det går ju bra. Kapade igenom rälen och tog bort stativet och vände mig om. Såg då att det brann i gräset. Började släcka det genom att stampa i gräset (ganska liten brand) och fick snart hjälp av de andra. Andra kapet var jag mer försiktig och riktade glödstrålen neråt. Sen kunde man börja lägga växeln.


Sen fixade vi lite med skarvarna och behövde sen åka och kasta ur lite verktyg och sånt eftersom bilen ska in på verkstad i morgon.


I morgon ska vi bygga bakpartier till de nylagda växlarna.



 

HEAB med två växelhalvor (främre delen av en 1:9 och en 1:15)  

Av Bobjörk - 19 april 2012 20:43

Vaknade, gjorde äggmacka och drack sen kaffe i baracken.

Sen åkte vi ner till stationen för de andra skulle köpa macka. Sen åkte vi till Gullberna. De andra snackade som vanligt och jag stängde av eftersom det mest är massa "gnäll" (på ett snällt sätt alltså) om hur jag kör. När jag tänker svänga in till Gullberna säger dom:

- Vi ska till containern först

- Vilken container, undrar jag.

- Den på centralen

Så vi åkte tillbaka dit och hämtade tre så kallade "koben" och åkte mot Gullberna. Efter lite letande hittade vi fyra spårspann som vi skulle riva. Precis när vi parkerade spelades låten Michel Teló - Ai Se Eu Te Pego.

- Varför sjunger han om mossa? Har han problem med mossa i gräsmattan, undrade han i baksätet.

Detta ledde till att vi sjöng "Mossa, mossa, jag har problem med mossa" medan vi drog spik. När vi var halvklara så åkte vi och åt frukost.

Efter frukost åkte vi och hämtade slägga åt de som kör Amecakranar eftersom de behövde slå lite för att lossa en kolv och laga läcka. Sen fortsatte vi riva.

När vi var klara åt vi mat på en närliggande pizzeria och åkte sen till baracken.

Eftermiddagens syssla kunde inte genomföras då mätarna inte märkt ut var tionde meter och vi inte har nåt mäthjul. Därför fick vi åka hemåt. Jag fixade i ordning lite och åkte sen mot Stockholm.

Av Bobjörk - 18 april 2012 18:54

Vaknade, fixade i ordning en äggmacka av ägg jag kokade igår och tog med denna till kylen i baracken. Drack lite kaffe och sen åkte vi till Gullberna för att lägga ner växelslipers.

Vi avbefäste sliprarna, skyfflade makadam (med skopa på grävmaskinen) och drog ut sliprarna.

Det hela löpte ganska smidigt och vi fick i övergångssliprarna och sen fyllde maskinen i makadamen igen. Syntes knappt att vi varit där. Sen talade vi lite med Amecaförarna som just anlänt för att riva lite spårspann. Sen frukost.

Efter frukost bytte jag gäng och blev därmed förare (yngst kör). Passat hade vi.

Dagen spenderades med att räkna slipersavstånd på spår 42 och 3. Man mäter 10 sliprar och går sen 50 meter och mäter igen. Spår 42 blev klart och det var lunchdags. Efter lunch tog vi spår 3. Vi hann med en fika på ett kafe nära spåret. Vi blev bjudna på en Baklava. Mycket god. Sen satt vi och glodde nere vid stoppbockarna ett tag.

- Vad ska vi göra, undrade någon.

- Vi kan lägga ut lite sliprar och låta praktikanten spika lite i dom.

Förslaget blev det dock intet av. Vi gjorde lite småsysslor och åkte sen till baracken och skrev dagbok.

I morgon vet jag inte vad vi skall göra förutom att vi åker hemåt.

Av Bobjörk - 17 april 2012 20:00

Vaknade och gick och drack kaffe i baracken som vanligt.

Vi fick våra arbetsuppgifter och gick ut till bilen vars rutor tinat under den halvtimme vi åt frukost.

Vi åkte mot Karlskrona C där de två andra köpte en varsin macka. Jag väntade med min frukost till senare.

Sen till containern för att packa in verktyg med mera i bilen. Sen in på plattformen med bilen och börja skruva loss en stoppbock. Vi var inte ensamma för elgänget höll på lyfta bryggor och ha sig. Vi tog frukost så snart vi fått bort stoppbocken.


 

Efter frukosten bytte vi fem sliprar (en knäckt och fyra gamla som man inte bytte när man byggde om spårspannet då stoppbocken stod ivägen). Medan maskinen livade med sin klo så skruvade jag fast plattorna, som fortfarande satt fast i rälen, i slipern.

Sen kapade vi bort en isol som inte skulle vara där (på andra ställen kapar man in isolerna men här gör vi tvärtom eftersom spår 5 är ett sidospår och inte har spårledning) och lade in en passbit. När vi skulle slå fast Heybacken i sista slipern gick det inte att få in rälen. Maskinen drog och slet och vi bankade och använde alla typer av våld. Till slut såg jag att de som monterat plattorna när man byggde spannet för några veckor sen, monterat denna platta åt fel håll så den lutade åt motsatt håll och en räl går inte att böja från 1:30 till 1:30 åt andra hållet på mindre än 60 cm... så vi fick skruva bort plattan och vända den. Sen tog vi lunch som jag intog i min husvagn och sen kaffe i baracken.


Efter lunch åkte vi åter till stationen och började spika fast urspårningsrälen. Först spikade de andra men sen fick jag ta över. I början gick det dåligt. Men sen träffade jag varje gång.

- Vad hände nu, frågade en maskinförare

- Han blundar, svarade den som stod bredvid mig. Sen skrattade de för det var ju lite komiskt att jag träffade när jag blundade med ett öga.

Jag spikade. Och spikade. Sen spikade jag mer. Sen gick släggskaftet sönder. De hämtade en ny slägga och jag spikade vidare.

När det vara fyra spik kvar sade de två andra att om jag får i dom på 25 slag så bjuder de på kaffe.

Jag spikade. Och svängde släggan. Och spikade. Sista spiken gick i på slag 25. Inte rekord men det blev ju en kaffe och en bulle helt gratis :).


Vi började lägga rälen på plats för att bygga på samma sätt på spår 1. Detta gjorde vi genom att lyfta den, stående grensle över den, och kasta den framåt. När vi skulle börja spika på den så "kidnappade" den andra gruppen mig eftersom det skulle byggas lite i en växel i Gullberna (visserligen var det en till växelbyggare där men ändå :)). Men först åkte vi mot "Holmen" och spår 42 för att vända en sliper rätt. Men först behövde vi vänta på att några skulle gräva klart. När de gjort det tog de paus och vi snackade lite.

Plötsligt ropar en av dom efter en cyklist.

- Öh, du tappade nåt

Cyklisten saktade ner och tittade.

- Va?

- Du tappade nåt.

Cyklisten saktade ner ytterligare och tittade bakåt.

- FARTEN!

Cyklisten skrattade, skakade på huvudet och cyklade iväg från de skrattande rallarna/maskinförarna.


Sen grävde vi bort lite makadam, vred slipern rätt och fäste den. Sen skyfflade vi tillbaka makadamen och nu syntes det knappt att vi varit där. Sen mot Gullberna där vi började dra Pandrol i en växels bakparti.


I morgon slänger vi in fyra sliprar i FSK i växeln, sen vet jag inte vad vi gör.

Av Bobjörk - 16 april 2012 19:59

Vaknade, fixade lite frukost och tog med mig till baracken. Lade in i kylen. Sen drack jag kaffe med de andra.

Arbetsledaren kom in och berättade vad vi skulle göra.


Vi tog vår minibuss och körde mot det vi kallar "Holmen" och parkerade. Vi kollade vad som behövde göras för att kunna bygga den så kallade transversalen, alltså sliprarna mellan de båda växlarna. Så vi åkte till Karlskrona C för att hämta verktyg. Medan jag var där bar hjullastaren Sen demonterade vi skarvjärn och avbefäste. På nåt sätt jag inte minns blev det dags för frukost så vi åkte och åt.


Efter frukost började vi förbereda för att ta ur sliprar och lägga in nya. Vi stod och talade med arbetsledaren om var vi skulle lägga in isolpassrälerna när en lifträlsbuss kom åkande. Vi viftade stopp eftersom vi hade en knäck på spåret som gjorde att skarven inte passade in när vi tagit bort skarvjärnen, något vi skulle åtgärda med två passräler. Rälsbussen stannade och arbetsledaren sa att de kunde passera när vi satt tillbaka skarvjärnen. Vi fick dit dom ganska bra (svårt när de knäckt sig) och de smög över. Sen satte vi kapen i rälerna och lyfte bort dessa och sen sliprarna. Nu var alla spår avstängda förbi platsen. Vi lade in långsliprarna (249H, 250H, 351H) och en 2200 samt en 2300 sen övergångssliprarna.

 

När vi gjort detta var klockan lunch men vi tänkte att vi skulle åtminstonde få rälsen på plats på det första spåret så maskinen kan stå på dessa när vi bygger det andra spåret. När vi var klara med detta åkte vi och handlade mat (eller en handlade och vi andra satt i bilen) och sen åkte vi och åt.

Efter maten åkte vi tillbaka och medan de andra fäste rälsen försökte jag hitta mer kapskivor, med misslyckat resultat.

Vi fortsatte bygga vår transversal och fick som vanligt improvisera. Man kan inte bygga enligt ritningen alltid när man ska få ihop två växlar utan man får lägga så det ser bra ut och inom toleranserna, så får man ihop det.

När vi hade tre sliprar kvar, trenne 2000 och endast ett hål i mitten kvar, berättade vi för maskinföraren att "De där ska ligga där"
- Nähä, menar ni verkligen det, blev hans svar  


Vi lade dit två. Den sista stod vi och gestikulerade. "Den, dit" med stora yviga gester så han verkligen inte skulle missa var han skulle lägga den sista slipern.

 

Det nästan färdiga resultatet.


Sen spettade vi dom rätt och så kapade vi isoler. Fick låna ett par skyddsglasögon eftersom mina låg i jackan som jag tagit av mig denna fina soliga vårdag. Sen vräkte vi på makadamen som vi vräkt åt sidan med skopa, och stoppade det lite med spett så det inte skulle bli för stor svacka.

Sen åkte vi bort till växeln mot spår 42 för att hitta en växel som "vält" vid spårriktningen.


 

Efter lite letande fann vi den.

Men vi hade ingen maskin som kunde hjälpa oss så efter lite väntande så åkte vi och tankade och gjorde kväller. Hjälpte en kollega med att skriva ut ett dokument på datorn och gick till husvagnen.


I morgon ska vi troligen bygga lite på växel i Gullberna.


Bonusbilder:

 

Såhär fint blev spår 42.


Av Bobjörk - 11 april 2012 19:09

Vaknade, gjorde några mackor som jag tog med mig till baracken. Stoppade in dom i kylen. Sen drack jag lite kaffe och så kom arbetsledaren och berättade vad vi skulle göra. Försökte också fråga honom när jag skulle åka hem och när jag skulle ha tid att packa och åka eftersom jag fick beskedet att jag inte skulle vara kvar i Karlskrona. Fick inte ut mycket.

Sen körde jag med en person till i minibussen ner till Karlskrona C. Vi tog fram mutterpurra och lite verktyg för att dra fastclip och så och lade i en skopa så de kunde transporteras till slutet av spår 1.

Vi höll på med saker jag inte minns för jag tänkte på hur jag skulle hinna med allt och framförallt om jag skulle tillbaka till Falköping och sortera saker igen. Vi fixade i alla fall lite med bygget av stoppbocksdelen av spår 6 och 1.

Åkte sen och åt frukost. Funderade fortfarande över när jag skulle hinna. Telefonen ringde. Det var från skolan.

Arbetsgivaren jag praktiserar hos hade ringt dom och sagt att praktiken inte fungerade bra. Att jag inte var engagerad.

Sa att jag inte hade nån aning om vad de menade och att jag inte hört något om det från arbetsledningen här. Vi kom fram till att han skulle rodda lite i eventuell ny praktikplats och även försöka få till ett möte mellan mig och min "chef" i Falköping. Diskuterade detta med mina kollegor och de tyckte det var dålig stil att inte prata med mig utan ringa skolan. De ville dessutom gärna veta om jag skulle jobba eller packa så jag gick upp till övervåningen där min arbetsledare satt. Han tittade upp men hälsade inte utan tittade bort.

- Jag har just fått ett samtal från skolan. de säger att jag ska hitta en ny praktikplats för jag är inte tillräckligt engagerad, sade jag.

Arbetsledaren verkade besvärad men sa sen "Kom med här"  och så gick vi till hans kontor.

Tydligen har de jag arbetat med sagt att jag inte tar initativ. Frågade vad de menade med det.

Tydligen skulle jag till exempel ha börjat skruva heybackplattor igår när jag var sysslolös. Att det inte fanns maskiner som kunde lyfta fram sliprarna hörde inte till saken. Men det är klart, är man praktikant ska man lyfta fram 30 sliprar själv, skruva fast heybackplattor på dom och sen bygga stoppbock, själv. Eller nåt sånt menade han väl. Kunde också, enligt arbetsledaren, ha ryckt tag i nån och sagt att vi skulle göra slipersprotokoll. Sa att jag inte ens kände till att man gjorde det, eller hur man gjorde det. Dessutom kan jag tycka att jag kanske inte ska vara arbetsledare när jag är praktikant.

- Jag har redan gubbar som står och glor, jag behöver inte en till, sa han.

Det gjorde mig upprörd men jag sa inget. Framförde i alla fall min kritik om att han kanske skulle säga till mig vad de andra sade om mig och inte gå omvägen via Falköping och skolan.

Han gav med sig och jag fick en chans till. En väldigt kort sådan eftersom jag bara har två dagar på mig att visa framfötterna. Fick också med mig en växelvev som maskinisten behöver.


Efter frukosten gick jag ut till de andra som skulle åka med mig och så körde vi till Karlskrona C. Parkerade närmare stoppbocken denna gång. Vi började bära fram skruv med mera och plattor. Sen började vi skruva med mutterpurra och maskinen som lade betongsliprar lyfte då och då fram nya sliprar. Till slut hade vi skruvat 30 sliprar, alltså totalt 4 x 30 skruvar. De hade under tiden byggt spår 6 klart och började flytta om maskinen. Medan jag lade på gummiplattor kom han åkande och körde ihop sliprarna vi skruvat klart så jag åkte med några meter (var beredd på det så jag lade ut gummiplattorna samtidigt). Han lyfte sen undan sliprarna så han skulle kunna lägga betongslipers.


Lunchdags. Åkte och åt och ringde sen skolan igen. De hade sagt ungefär samma sak som jag angående att prata med mig och inte dom. Sen åkte vi ut igen.

Maskinen blev snabbt upptagen med att börja dra räls så vi stod sysslolösa. Svårt att ta initativ. Till slut bestämde vi oss för att försöka bygga på gammalt hederligt vis så vi drog fram sliprarna med sliperssax och använde domkrafter för att lyfta rälsen.

Svetsaren, tillika tillsyningsman för vårt A-skydd, kom gående och berättade att man skulle in med makadamtåg så vi kunde avbryta.

"Jaha, ni bygger på gammalt vis, ja det går väl bra" sade han.

Blev sen ivägskickad för att ta emot sliprar till växlar och visa hjullastarföraren vilka han skulle lasta  ombord på lastbilen igen, efterosm han skulle hämta de som vi beställt fel. Snackade lite med lastbilsföraren och åkte tillbaka igen. Vi lade under sliprarna men kunde inte befästa dom eftersom de behövde livas och rälsen lyftas. dessutom lägger man inte gärna betongsliprar för hand. De väger 350 kg styck.

Sen fick vi reda på att makadamtåget skulle parkeras på spår 1 så vi fick avbryta. Gick då bort till den andra gruppen som lade sliprar. Tog ett spett och spettade sliprar. Kan ju inte beskyllas för att stå sysslolös då. Men jag har redan spettat massa sliprar dock. Sen åkte vi hem eftersom dagen var slut.


I morgon ska vi bygga stoppbocksspår, bygga spår 3 och 4 samt även, äntligen, lägga långsliprar mellan växlarna 438 och 441.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se