bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 10 april 2012 20:45

Vaknade, trött trots att jag sovit länge. Kanske ska sova kort?

Nåväl, gick och åt frukost. Lite nytt folk idag, men också lite gammalt.

Volvon vi hade förra veckan var inte där för den skulle snart återlämnas till hyrfirman.

Så jag började dagen med att få dispens fram till 12:00 att inte använda hjälm. Eftersom hjälmen låg i den bilen.


Tog sen minibussen och åkte till stationen. Kapade två räls med en Infranordare som gick samma kurs som mig förra året. (2010-11).

Sen började vi lägga sliprar på spår 2. Det började tuta om en grävmaskin och sen lät det "Kabooom" och så hade man sprängt första salvan. Vi fortsatte dock bygga.

Det blev frukost och vi stannade kvar lite för att titta på när de sprängde salva nummer 2. Sen åkte vi och åt frukost.


Efter frukost fortsatte vi lägga sliprar. Vi fick avbryta för att de skulle smälla av salva nummer tre när vi skulle flytta räls förbi platsen.


 


När vi dragit fram rälsen fortsatte vi bygga. Ballastplog och spårriktare passerade. Mullrade och vibrerade men inte lika mycket som sprängningen som skedde när vi riktade sliprar. Salva nummer 4 för dagen.

Det blev lunch, som jag intog i husvagnen, sen hämtade jag min hjälm hos arbetsledaren.

Vi fortsatte lägga slipers. Till slut skulle vi lägga de sista men då stod tydligen maskinerna ivägen. Man skulle lägga på mattor. Sen sprängde man den sista salvan. En liten en.

Sen tog vi fram kapmaskinen och började kapa. Masstillverkning av kap. Dvs tillverkning av ingenting  

En kapskiva gick mitten sönder på så den slutade snurra eftersom den ej längre satt fast i kapmaskinen utan hängde bara i den... nytt intressant fel, även för svetsaren som kom senare och undrade: "Vad har hänt här?" när han såg skivan ligga slängd åt sidan. Vi lät grävaren bli spårgående och så lade han på rälsen och körde på den så vi kunde knäppa fast den.

Sista biten fick vi knacka Heyback eftersom det var stoppbocksdelen av spåret. När detta var klart var det slut för dagen för de flesta. Några skulle hjälpa en spårgående maskin med Fastclipknäppare att.. knäppa.

Jag och den nye Infranordaren åkte hem via ICA.

På kvällen kom arbetsledaren förbi husvagne för att berätta att i morgon är det sista dagen i Karlskrona för min del.


I morgon är det dags att bygga sista bakänden och sen blir det väl lite husvagnsstädning.

ANNONS
Av Bobjörk - 5 april 2012 12:14

Vaknade, gick till baracken och gjorde kaffe. Vi drack i lugn och ro och åkte till Karlskrona C. Vi lyfte fram lite sliprar för att bygga stoppbockar på spår 1 och 6. Fikade. Sen körde vi tillbaka och lyfte fram det sista. Eftersom nästan alla var lediga idag fanns det inte mycket att göra. Vi kollade lite på ballastplogen och den bergsknalle man ska smälla på tisdag. Sen skulle vi kapa räls och flytta. Konstaterade att vi bara hade två trasiga kapmaskiner så vi åkte hem. De flesta ska nu åka hemåt. För min del blir det Småland, men först pricka sliprar på Emmabodabanan.


På tisdag ska vi bygga massa spår, bloggen återkommer då.

ANNONS
Av Bobjörk - 4 april 2012 19:39

Vaknade, tittade på nyheterna och gick till baracken och bytte om. Drack lite kaffe.

Sen åkte vi ner till Karlskrona C för att fortsätta på spår 2. Dock var inte bädden riktigt bra och medan man diskuterade om vi kört sönder den igår eller inte så var vi sysslolösa. Sen hjälpte jag svetsaren med att kapa av de delarna av pålningsrälsen som stack upp. Det vart fika och jag åt lite mackor i baracken. Sen åter till Karlskrona. Bädden var nästan bra. Tittade in lite snabbt i ställverket på stationen. En 65:a.

 

Reläsats till en signal.


Eftersom vi måste börja längst in så vi började lyfta ner spårspann på spår 3 (som stoppbock sen skall monteras på) och sen lyfte vi ner ett 20-metersspann med stoppbock på spår 2, helt enligt arbetsledarens instruktioner. Såg dock väldigt fel ut med en stoppbock nästan 20 meter in på plattformen... det tyckte signalarna också. Vi tyckte dessutom att det såg konstigt ut med spårspannen. Och hur skulle stoppbockarna monteras sen? Arbetsledaren kom. Han skulle kolla upp det. "Ta en tidig middag (skåning, dvs middag = lunch) så ska jag kolla upp det".

Åt mat i min husvagn och drack kaffe. Konstaterade att en bantekniker var vänsterhänt också.


Sen till Karlskrona C igen. Vi hade nu en ritning. Så första steget var nu att flytta bort spårspannet som hade stoppbock och ställa det åt sidan så länge (en stoppbock på 20 meter spårspann är dock svårt att hitta plats för men vi fann en liten ledig yta) och sen kapa upp det andra spannet. Vi mätte enligt instruktion och jag tog fram kapen. Var riktigt jävligt att kapa. Inget kul alls. Eftersom man kört i det med hjullastare så spände det så kapen hoppade och for. Fick till slut vända kapen och köra upp och ner samtidigt som några bände med spett. Till slut gick det av. Sen fick jag byta skiva för den hade fått hack i sig. Tog nästa kap medan de andra mätte för nästa kap. Även detta kap var jävligt och fick även denna gång vända kapen och dessutom stå tryckt mot plattformen för att kunna kapa av rälen. Tog sen en paus. Nästa kap tog svetsaren och sen flyttade vi spannen så ett låg i slutet på spår 2, ett i slutet på spår 3 och ett redo att läggas vid spår 4. Vi kapade upp lite 43-kilosräler och sen lade vi dessa mellan rälsen i spårspannen. Ger mer stabilitet till stoppbocken. Dessa skulle spikas. Medan de spikade så kapade jag de till rätt längd. Kapen gick dåligt och jag stoppade den. Fick tanka den. De andra spikade vidare.

Jag körde igång kapen igen och när jag lyfte den för att kapa lossnade ställningen och jag stängde av.

"Vad gör du" undrade svetsaren. "Jag försöker kapa" säger jag. Vi kom fram till att ställningen nog lossnat av vibrationer från spikandet. Vi fixade tillbaka den och sen bytte jag räl. Nu krånglade jag in ställningen i kapen och gav upp. "Jag har en sån där dag" berättade jag.


Sen spikade vi den andra stoppbocken. Det gick inget bra för mig att spika heller. "Du har en sån där dag ja" sa svetsaren. jag nöjde mig med att förspika i dom. Även svetsaren hade en dålig dag tydligen för det tjongade i rälsen.

Sen hjälpte jag till att bygga spår från stoppbocken. Till råga på allt kom nån chef ut och påpekade att jag inte hade hjälm. (Tilläggas kan att inte heller arbetsledaren har hjälm). Åkte sen hem.


I morgon vet jag inte vad som kommer ske för de flesta åker hem redan på morgonen (en åkte redan idag) eftersom de jobbat helg.

Av Bobjörk - 3 april 2012 20:31

Vaknade, var trött, och gick och bytte om och drack kaffe. Sen åkte vi mot Karlskrona C.

Vi började bygga på spår 2. Hjullastaren lade ut slipershögar med jämna mellanrum, runtomsvängaren lade ut sliprarna med slipersläggaren och vi mätte in dom och spettade dom rätt. Vi tog fika och fortsatte sedan. Vi tog hjälp av en Lännen traktorgrävare med att lyfta upp rälsen. Vi tog fram en växelvev så vi kunde lägga växlarna rätt.

 


Jag åkte med minibussgänget och åt mat i husvagnen, tog sen en kopp kaffe hos signalarna. Ut och bygga igen.

Vi körde fram minibussen till Lidl:s parkering för att slippa bära kapmaskinen så långt, sen kapade jag in skenorna utan att sätta eld på nåt. Men så har nog dieseln försvunnit ur skorna nu. Sen lade vi in rälen och började knäppa Fastclipen. vi tog hjälp av vår Lännen igen. Den lyfte in rälerna och ruskade om allt så det gick lätt att knäppa. Samtidigt provkörde den ju vårt bygge med sina spårföljare.

Efter detta var man inte klar med bädden då man byggt om en plattform och medan man fixade med denna så gjorde vi svetsaren sällskap då han svetsade/gjöt med termit. På så sätt kunde vi värma oss också.

 Vi ville fika och för att slippa åka ända till Gullberna så hade svetsarhantlangaren satt på kaffe i Infranords lilla skyffe på bangården och vi drack vårt kaffe där. Efter kaffet var man inte klar med bädden (tar lite tid sånt här) så vi fick roa oss bäst vi ville. Mätarna mätte i alla fall in var sliperskanten skulle vara på de delar som var klara (inne vid plattform). Sen städade vi lite skruv från spårspannsrivningen några pysslat med. Sen bestämde vi att vi lika gärna kunde åka hem då bädden inte skulle vara klar innan 18.

Åkte och handlade och tog samtidigt en bild på en ballastplog och en spårriktare.

 

Ballastplog och spårriktare på spår 42.


I morgon bygger vi vidare på spår 2 och börjar med spår 3 samt stoppbockar. Vi lär även få se ett makadamtåg samt en ballastplog och en spårriktare i arbete.


   

Spår 5 ska gå till höger    Bygge av spår 2.

Av Bobjörk - 2 april 2012 19:58

Vaknade, gick och drack kaffe och sen åkte vi ner till stationen. Efter ett tag kom arbetsledaren och berättade vad vi skulle göra. Jag, två bantekniker och två maskinförare skulle bygga ihop växel 441 med 438, BKS mot BKS. Så först åkte jag och hämtade ritning (var inte beredd på växelbygge och dessutom har jag ingen bil att lägga dom i nu när andre växelbyggaren tog sin husvagn och körde hem förra veckan). Sen tillbaka och parkera. Kollade högen med anlända kortsliprar. Ja, BV-2000, rätt antal. Rätt antal 2200, och övergångssliprar. Långsliprarna då? Går mot byggplatsen. Där ligger dom ju. Banteknikerna monterar isär skarven så vi ska kunna lyfta rälsen lite. Kollar sliprarna. 249V, 250V, 351V. Vänta... tänker jag. Och kollar på växlarna vi ska bygga. Det är högerväxlar... stoppar arbetet och ringer arbetsledaren. Han blir helt tyst. "Jag kommer" säger han och lägger på. Efter ett tag kommer han lunkande längs spåret. Han kollar på klockan. "Frukost" och sen åker vi och tar frukost medan  han ringer lite samtal.

Efter frukost börjar vi istället lägga in fyra stycken 2500-växlar i fyra växlar. Sen började vi kapa in räls och lägga på de sliprar vi byggde i andra växlarna förra veckan. Svetsaren är kungen av baxning så vi baxade även FSK på en växel några centimeter i sidled så rälerna skulle passa. Vi pysslade med detta och så blev det lunch. De andra skulle åka och äta Dagens men jag är inte riktigt stadd vid kassa så jag tog svetsarbussen och åkte och åt mat i husvagnen. Sen tillbaka. Fortsatte med att kapa in räler mellan BKS och FSK och sen började vi befästa. Dra krok och så.

 

"Efter BKS" stamspår förberett för långräl så snart sliprar för 100 meter lagts ut. Grenspåret har fått räl.


Sen började vi flytta räler och då blir man rätt sysslolös. Det blåste kallt från alla håll idag så efter ett tag tröttnade jag och banteknikern på att stå sysslolösa så vi gick bort och hjälpte de andra att riva och bygga Heybackspann för stoppbockarna. När vi var klara med det var dagen slut.

 

Rivet spårspann. Plattorna skall användas till nytt spann.


I morgon börjar vi bygga spår 2. Under helgen byggdes spår 6 och 1.

 

Har skall spår 2 byggas. Spår 1 (som förgernar sig i spår 1 och 6 längre bort) till höger.


PS.

Vet för övrigt vad de skulle ha rälsen jag kapade med gas till. Den användes för att påla marken vid kontaktledningsfundamenten vid blivande spårsluten.

 

Av Bobjörk - 29 mars 2012 22:00

Vaknade och gick upp. Blev inget kaffe för ingen ville göra kaffe när vi inte hade bord och stolar (vi hade flyttat dessa till grillfesten men ingen hade flyttat tillbaka dom). Istället åkte vi till Karlskrona C för att mäta upp 48 meter räls som skulle kapas till (igår hade några råkat kapa 6 meter för kort). Men först behvde vi skälla lite på en grävamskinist som höll på förstöra vår räls genom att bända och hålla på med den. Arbetsledaren anlände precis då och påpekade också det olämpliga. "Men de ligger ju ivägen" var hans ursäkt. En annan bit hade de hällt grus över för den låg ivägen.

Vi har liksom 14 långräls som ligger på området, på enda stället vi får plats. Man flyttar inte dessa hur som helst och vi kan inte lägga ut rälerna så länge bädden är ofärdig. Nåväl, efter detta debacle kapade två svetsare rälen och sen fika. dagens första kopp kaffe. Sen tillbaka och börja mäta 146 meter räls som ska ligga mellan växel 429 och växel 417a. När vi mätt och man börjat kapa kom en gammal dam gående. Vi slutade kapa för att inte spruta glöd på henne (dumt att sätta eld på pensionörer). Hon stannade till. "Först svetsar ni ihop rälsen och sen kapar ni av den".

Ja du... det kan säkert verka lite konstigt det.

Sen började vi mäta upp 100-metersbitar eftersom man haft lite otur i planeringen så enda sättet att få ut de 8 rälerna på denna sida var att kapa upp den i mindre bitar så man kunde få den förbi växlarna vi lagt.

Trafikverket besiktigade våra växlar och hade en anmärkning. Fick låna en Volvo V70 för att hämta ritningen och sen kollade vi slipersavstånd på den växeln de tyckte såg fel ut. Sen bygde vi om den.

När man kapat klart rälsen började vi flytta ut den (vi hade publik också).


Sen runt 15 var det dags att sluta och jag åkte hemåt.

Ledig hel. På måndag skall vi bygga spår.

Av Bobjörk - 28 mars 2012 22:00

Vaknade och gick och åt frukost.

Sen åkte vi mot Karlskrona C där vi skulle bygga bakpartier i fyra växlar. Men först skulle vi rikta lite slipers och sånt som flyttats när man la ner växlarna med amecakranar.

Medan jag gör detta kommer ett lass slipers så jag börjar kolla vilka som kommit och sen börjar vi lägga. Kommer ett lass korta men så blir det fika så vi åker iväg dit. Så vi frågade arbetsledaren efter specifikationen för hur bakpartiet skulle byggas då det alltid finns nåt special, särskilt som tre av växlarna skall byggas ihop BKS mot FSK. Medan han hämtar det kollar en signalare på det driv vi tappade vid ett lyft för två veckor sen. Han bedömer att endast kåpan är skadad så de kan flytta över delarna till en annan kåpa tillhörande ett annat driv (som dock inte kan användas då det är fel typ). Sen får vi specen och åker tillbaka.

 

Specifikation. Vi byggde sliprarna BV-9-49 till BV-9-55 samt "Före FSK" och efter SLS1 och SLS2, övriga sliprar låg redan i själva växeln.


Jag visar hjullastarföraren, infödd Karlskronabo, vilka sliprar jag ska ha och går sen bort till växeln och visar hur de skall ligga. Dock har man missförstått nånting där och lagt undan sliprarna vid FSK så jag får åka dit bort hängande på utsidan av hjullastaren och visar vilka han ska ta och vilka som skall lämnas kvar. Vi lämnar en 1:120, en 1:60 och en 1:40 och tar med oss tre likadan plus två 2300 (så kallade "nollsliprar"). Har aldrig åkt tåg över denna bro (och kommer aldrig göra då den inte skall få nua spår) men nu har jag åkt hjullastare över den. Instruerar även växelbyggaren i vilken ordning sliprarna skall vara (på hans initativ, som om han inte visste   ) och går sen och kollar vilket som blir nästa hög för hjullastaren att ta.

Sådär håller vi på fram till lunch. Till slut kunde de som riktade sliprar sköta det själva för alla bakpartier var likadana utom den tredje som hade två andra sliprar plus tre extra.


Lunch, äter lite i husvagnen och sen kaffe med de andra.

Tillbaka till bygget, dock via Gullberna för att lasta en halvpall med fläsk (alltså isolatorer till pandrol E-clip) i Passaten och köra detta till bygget vid holmen. Sen bygga vidare.


 

Bygge av tredje bakpartiet pågår. Växel 429 närmast i bild.


Medan de byggde långsliprarna till denna, som var likadan som de övriga just med långsliprarna, fixade jag en bra plats för hjullastarföraren att lägga sliprarna till växel 417a. Sen till grävmaskinisten som hjälpt oss lägga sliprar och visa vilka han skulle ha i bakänden. Som alla andra gånger ligger de underst :)


Sen byggde vi på 417a. Den väldigt udda växeln. Betongslipers och växelklot är inte så vanligt.

Även här låg sliprarna underst. "Måste du ta de undre sliprarna, kan du inte göra om ritningen?" undrade maskinföraren med glimten i ögat.

Visade sig också att specifikationen angav att FSK endast skulle innehålla en BV-2500-sliper men så kan man inte bygga och därför meddelade vi arbetsledningen att vi saknade sliprar då vi tänkte bygga enligt ritning då det är fel på specen (vilket är helt normalt, man bygger enligt ritning och kan utöver det få specialsliprar, men man kan inte ta bort övergångssliprar hur som helst). Sen byggde vi klart den och bestämde att nu var arbetsdagen till ända.


Dagen avslutades med en grillfest med 4 kg korv, 8 kg välsmakande kött och 8 kg potatissallad.

Sen sova.


I morgon är det kapning av räler som står på schemat.


Av Bobjörk - 27 mars 2012 20:48

Vaknade, fixade lite mackor, och gick och drack kaffe med de andra.

Min uppgift för dagen var att kapa och att hjälpa till att bygga övergång till FSK (Främre StödrälsSkarv dvs där växeln börjar). Jag kollade lite vilka sliprar vi skulle ha medan de andra fixade med annat. Hjälpte sen de andra med att rikta slipers i kurvan så vi kunde lägga i rälen. Den ville dock inte ligga som vi ville. Arbetsledaren hade ett förslag på en lösning som han dock inte fick de andra att förstå. Han tog då helt enkelt sonika med mig åt sidan och visade vad han menade. Det innefattade att kapa rälsen. Vi markerade hur vi skulle kapa och sen tog vi rast. Åt lite mackor och drack kaffe, sen tog jag kapmaskinen från svetsaren som tyckte att jag gärna fick ta med den. Åkte bort till bygget igen. Kapade lite räls. Första gick bra, nöp dock bra. Blev varmt om foten. Visade sig vara mitt högra skosnöre som brann bara. bytte sen till andra rälen och började kapa.

Blev plötsligt vääääldigt varmt om mitt högra knä. Visade sig att mina flamsäkra byxor just brunnit... bytte ställning så sprutet skulle hamna på annat ställe. Forsatte kapa.

  Arbetsledaren kom gående med några som gick råd och skydd för att få arbeta i spår. Plötsligt small det till i rälen. Vad i he... tänkte jag. Visade sig att jag då jag slutade upp med att brinna glömde vad jag höll på med och inte kapat igenom hela huvudet. Så nu hade rälen smällt av och brutit av det jag inte kapat.

Tur jag bara grovkapade nu.

Medan jag hjälpte de andra rikta sliprar bar (alltså med maskin inte för hand) maskinförarna fram och sorterade upp sliprarna till ingången till FSK efter hur jag märkt dom med min krita. Sen hjälpte jag till och lägga ut dom. Först en Fastclip med 1:40-lutning, sen en med 1:60 och sen en 1:120. Och sen en 2500 utan lutning... men... det där ser inte rätt ut... *bläddra i ritning* Kollar sen på slipersen. Det där är ju en 2300 som ska ligga i BKS... bara att ta bort den igen. Sen hjälpte jag de andra med att rikta slipers och så. Sen blev det lunch.


Åt lite mat i vagnen min, bytte byxor och gick sen och drack kaffe med de andra. Arbetsledare kom med en lapp om vilka sliprar som skulle ha 2500-slipers och inte.

Efter lunchen åkte jag för att fixa nya skosnören för skorna satt inte på bra med uppbrända sådana. Sen letade jag efter slipers men hittade inga men jag skulle skita i dom och kapa in rälsen istället, nya var beställda.


Men först ville vi få upp rälsen så vi jobbade med det istället. Svetsarbilen bromsar in uppe på vägen. Växelbyggaren hoppar ut. Han behöver låna kapmaskinen för att kapa lite vid Verköspåret.  Jag går bort och hämtar den och hivar den över staket. En gubbe på cykel studerade spektaklet. Han står där varje dag. Bilen drog iväg och 10 minuter senare behöver vi kapmaskinen igen. Så vi tar lite paus och sen åker jag och hämtar kapmaskinen igen. Kapar in rälen galant. De andra byxorna var ju värdelösa, inte flamsäkra alls så de är också kassa nu. Vädringshål.

Åkte iväg och lämnade kapmaskinen vid Verköspåret igen. Återkom och då visade det sig att ena rälen nu var för lång för att baxa in... nåväl, i morgon bitti är det kallare tänkte vi och då passar rälen. Vi planerar för hur vi ska få in räls med mera till spår 41 som vi börjat bygga på. Arbetsledaren ringer. Maskinen som ska knäppa fast befästningen kommer ikväll så vi måste få rälen på plats.

Snabbt skickades en man att hämta en kapmaskin vid gråcontainern vid stationen. Han ringde dock och meddelade att den maskinen gått ur tiden så jag fick återigen fara iväg i min Passat och hämta kapmaskin. denna gång blev det en annan maskin som svetsarhantlangaren gick å bar på. Iväg och sen koppla fast fort som bara den och kapa enligt instruktionerna man fått på skolan.. eller ja... man förenklar lite... sen kapade jag bort två gaskap på spår 42 så att den spårgående grävmaskinen kan lyfta in rälen när han ändå är där, för våra hjul- och bandgående kommer inte fram nu när spår 42 är klart. Sen hem till baracken där jag satt i två timmar och talade med en signalare.


I morgon vet jag inte vad vi ska göra men det finns massa spår att bygga och BKS:er som skall byggas ihop med andra BKS:er, BKS:er som skall byggas ihop med FSK:er så vi lär inte gå sysslolösa.


BKS: Bakre korsningsskarv dvs växelns bakre del.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se