bantekniker

Senaste inläggen

Av Bobjörk - 1 februari 2012 19:08

Vaknade och åt frukost, åkte till skolan. Vi talade hockey. Djurgården förlorade ju tyvärr igår.

Sen gick vi och tog fram några kärror med Acetylen och Oxygen för nu skulle vi kapa skrot.

Vi delade upp oss. Eftersom en person är sjuk var vi udda antal. Jag blev därför själv. Skulle skrota en korsning. Vi hade annan lärare idag och han kom med massa tips om hur man kapar en bult. Lite för mycket tips. Blev störd av det.

Ännu mer störd blev jag när han vred på regulatorerna när jag kapade. Lågan slocknade. Hittade ett bra sätt att stå och kapade några bultar. Blev väldtig varmt om knäet. Visade sig brinna lite vid mitt knä... släckte det.

Sen blev det fika.


Efter fikat skulle jag inte få jobba vidare på min korsning utan skulle kapa vanlig räls. Tråkigt ju... det har jag ju gjort flera gånger. Inte blev det bättre av att lären hade åsikter om min låga. Jag kunde skrotkapa med den så den måste ju varit bra. Den som han ställde in kom man ju inte igenom med. Man behöver lite annorlunda låga när det blåser och är 7 minusgrader. Vräkte rälsen över ända och skulle göra ett kort kap på undersidan där det inte blivit kapat. Då kom båda lärarna (för nu hade den ordinarie kommit tillbaka) och hade åsikter om hur jag skulle stå och ha slangarna. För ett kap som skulle ta kanske två sekunder... nu surnade jag till och stängde helt sonika av brännaren och sa till lärarna precis vad jag kände. Att jag inte kan kapa när de hela tiden har motstridiga åsikter och dessutom vrider på mina regulatorer när jag kapar. Gick sen iväg för att lugna ner mig. DUmt att försöka kapa när det går åt helvete och man redan är irriterad. Stötte ihop med en annan lärare som vi haft tidigare i kap och slip och han förstod min reaktion och särskilt att jag blev upprörd när man vrider på mina regulatorer för det gör man inte när nån kapar, menade han. GIck tillbaka efter ett tag och fick lite kapat. Sen blev det lunch.


Blev bergtungsfile i restaurangen. Måste verkligen orka göra matlåda nån dag. Intog maten tillsammans med en kontaktledningselev från Stockholm.


Efter maten fortsatte vi kapa. Var lite jobbigt att flytta 3-meterslängder med räls själv men det gick. Fika.


Efter fikat fick vi prova på att kapa gaturäls, det var lite klurigare än vanlig vignolräls (som räls kallas). Min gas och mitt oxygen var nästan slut när vi slutade för dagen. Bytte flaska och bytte om och åkte hem. I korsningen utanför huset låg det splitter från nån billykta. Action på landet!


Nu blir det Sveriges Mästerkock på Tv4.

Eld · Fritid · Skolan
Av Bobjörk - 31 januari 2012 19:11

Gick upp, åt frukost och åkte till skolan. Bytte om och gick upp till svetshallen.


Dagens uppgifter gick igenom. Bland annat skulle några 43-kilosräler i hallen skrotskäras. Jag och två till kastade oss på uppgiften och kapade upp rälsen i 1-metersbitar. Lyckades bränna lite märken i mina skyddsglasögon (inte svetsarglasögonen). Vadå? Ska inte de ligga bakom när man skär räls med gas? Efter detta var det lite smålugnt innan fikat.


Efter fikat skulle jag och en till slipa mangankorsning med vinkelslip. Vi behövde då halvmasker med partikelfilter.

Det fanns dock bara gasfilter i min låda så, efter att ha övertygat läraren om att brunt är gasfilter, jag fick gå och hämta nytt i förrådet.

Sen började jag slipa korsningen för den andra hade börjat slipa en annan korsning. Slipade, tryckte och hade mig. Kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle hålla. Dubbelhänt som tidigare nämnts.

Lunchen intogs i restaurangen tillsammans med signalare och kontaktledningsmänniskor. Det som serverades var helstekt fläskkarré med kokt potatis och rödkål.


Efter lunchen visade läraren vad som händer om man sätter eld på en läckande regulator på en acetylenflaska.

Sen slipade jag vidare på min mangankorsning. När jag skulle ta på utsidan av spetsen fick jag återigen hand-dilemma. TIll slut hittade jag en slags kombination av höger- och vänsterhandsfattning.


Fika


Efter fikat fixade vi ett "rälsbrott" dvs två målade streck på en av skolans spår. Vi försökte åtgärda detta men hade en för kort imaginär passbit så det funkade sådär.

Slipade sen lite mer och packade sen ihop. Sen visade läraren hur man använde mallarna för att kontrollera om man slipat korsning korrekt (inte min korsning den är det en del kvar på, men så är mangankorsningen speciell också).


Snackade med svetsare och åkte hem. Idag kom inte tiger fram utan den andra katten. Jamade och stod precis där jag tänkte sätta ner benet för att gå ur bilen. Sa till kattskrä... katten att jag tänkte kliva ur. Besvarades med ett jamande och sen smög katten mot min entrédörr. Gick dock mot min brevlåda först och då gick katte å satte sig under mattes trappa istället.


I morgon har vi en annan lärare för vår är hos tandläkaren. Det blir den läraren vi hade när vi provade att köra spårriktare.


Och för er med bra minne: Ja, jag skulle mött Infranord idag, men det blir på torsdag istället.


Bonusbild:

 

Mangankorsning

Av Bobjörk - 30 januari 2012 20:48

Vaknade och åt frukost. Åkte sen till skolan. Vi skrev prov och hade sen lång fika.

Efter fikat gick vi upp till våra rälsbitar. (Ombytta innan fikat såklart). Min bit var tydligen inte godkänd som jag trodde så jag fick slipa mer med min slöa robel. Fick den jämn till slut.

Började då köra den trebenta robeln som var mer soft att jobba med men inte dög till grovslipning.


Trebent el-robel.


Körde med denna och sen blev det lunch. Baconlindad lunchkorv med stekt potatis i restaurangen.


Efter lunchen körde jag mer med elrobeln i brist på andra sysslor. Sprang även runt och hjälpte/störde de andra som slipade korsningar, mekade robel och slipade städ de tillverkat av räls.

Fika.


Efter fikat gled jag runt mer, och sen gick jag och hämtade en gummiklubba i lilla verkstaden och lagade el-robeln lite.

Lagandet bestod i att jag bankade på det svarta handtaget på denna ratt.


Gick tillbaka med hammaren och när jag kom in i verkstaden stannade en maskin där. Helt utan anledning. Spooky.

Åter vid roblarna släckte jag en smärre glödbrand i en lastpall.

Sen snackade jag med lite spårsvetsare från Dalarna och åkte hem. Handlade lite och körde  sista biten hem.

När jag parkerat kom katten TIger springande. Först ville han in i bilen. Men när jag gick till brevlådan följde han med. Han ville in. Talade om för honom att jag inte bor i den delen av huset han satte sig utanför. Gick mot min dörr, han ställde sig utanför så nära att man inte kunde öppna dörren utan att slå i katten. Väl inne krafsade han på dörren eftersom jag inte hann öppna den på en sekund... nåja, släppte upp honom till sig och satte mig vid datorn ett tag.


I morgon ska vi slipa mangankorsning.

Av Bobjörk - 26 januari 2012 18:02

Vaknade, åt frukost och gick ut till bilen. Behövde inte skrapas idag. Däremot ligger det fortfarande småländsk snö på bilen. Åkte till skolan och gick upp i klassrummet där vi hade lite teori i slipning av korsningar.

Fika.


Efter fikat bytte vi om och började köra robelslip. Jag fick en ny bit och började slipa. Började gå mycket bättre. Stannade upp med slipningen, självklart med slipstenen uppe, för att kolla resultatet.


PANG


Ur motorn, som stannade direkt, flög det små flisor och sen rann det olja ur motorn.

Släpade in härket i hallen för att se om jag såg nåt. Det rann mer olja ur den. Bitar av något låg på chassit.

Läraren kom och vi konstaterade att vi inte kunde göra så mycket och att jag inte gjort nåt fel.

Tog en tvåtaktare istället och slet och drog för att få igång den. Gick hackigt men det gick att slipa.

Men varje gång man stängde av den fick man rycka som en dåre.

Det blev lunch, man kunde välja två olika soppor och pannkaka. Valde gulasch. Kände inte för ärtsoppa idag.


Intog denna och gick sen och snackade stridsvagnar, film och spel med de andra.

Sen tillbaka för att slipa vidare. Fast mesta tiden gick åt till att slita i snöret. Efter ett tag gav jag upp och bytte maskin, och då var det fika.

Fikade och sen tillbaka igen. Den "nya" (nåja gjord i Västtyskland) maskinen var bra. Genomskinlig bränsleslang så man såg att man behövde flöda den. Sen var det bara att köra.


Jag stängde av och läraren var mycket nöjd med ena sidan, som hade snygg rundning och var rejält slipad (biten var snedställd vid svetsning) men tyckte jag kunde runda andra sidan bättre.

Gjord det och sen gick jag och lastade min trasiga fyrtaktare på Opeln, tillsammans med en annan fyrtaktare som gick som en tvåtaktare. De ska till verkstad.


Bytte om och åkte hem. Nu sitter jag här och har träningsvärk. Ett rejält träningspass när man är ovan.

Mat kan vara bra.


Vi har jobbat in tid så i morgon är vi lediga.

Av Bobjörk - 25 januari 2012 19:19

Vaknade och åt frukost. Gick sen ut till bilen och använde den flytande isskrapan. Skönt att slippa återfrysning.

Bytte om och så gick vi till våra robelslipar.


Läraren gjorde återigen en genomgång och visade också hur man stängde av tvåtaktaren. Bra att veta.


Ställde upp min tvåtaktare, slog på choke och soppakran. Drog och drog i snöret. Provade att flöda förgasaren. Drog. Och drog av snöret. Tog min robelslip och gick in för att fixa det. Monterade bort "magnapullern" (alltså den som snurrar när du drar i snöret) och fixade snöret. Satt sen och försökte få snöret att fjädra tillbaka. Efter mycket om och men bestämde jag mig för att montera på en ny magnapuller. Läraren kom och konstaterade att magnapullern jag försökte spänna var trasig. Gick ut och försökte starta härket... eh, den underbara helvetesmaskinen igen. Läraren kom och försökte dra igång den. Efter några drag sa han att jag skulle kolla tändstiften, eftersom den eventuellt var sur. Gick och letade tändstiftsnyckel. När jag gick för att skruva loss det sa läraren att jag skulle ta en annan maskin "Den här var inte rolig". Lagom till jag bytt till en fyrtaktare och dragit igång denna var det fika.


Under fikat diskuterades huruvida det hette handkontroll eller dosa, det man har till sitt TV-spel.


Efter fikat började jag äntligen slipa min bit. Slipade för mycket och på fel ställe så första biten blev inte alls bra. Slipade och hade mig för att få den så bra det gick. Fick sen en ny bit räls med en termitskarv på. Började slipa ner den. Plötsligt var det lunch. Blev lax med kokt potatis i restaurangen. Intogs tillsammans med Falun och läraren på växelbyggnad. Vi talade om allt möjligt.

Gick sen bort och fortsatte slipa min bit. Läraren kom och gav lite tips. Stod och slipade och kontrollerade. Läraren kom plötsligt och stängde av maskinen för det var fika. Gick bort mot restaurangen. Telefonen ringde. Det var en person på Infranord som berättade att han tänkte komma över på tisdag och prata om min praktik.


Under fikat talade jag med två herrar jag pratade med igår på lunchen. De frågade mig igår hur man kom till skolans parkering och idag talade vi om vad vi gjorde på skolan. De går kursen BASÄSKYDD.


Efter fikat visade läraren en annan typ av robelslip som vi skulle få prova. Jag fortsatte slipa på min bit.

Läraren kom efter ett tag och konstaterade att den var rak, men att rundningen på ena sidan kunde  vara bättre och att ena sidan var sned men att det berodde på svetsare. Rundade min räl och sen pratade jag lite med de andra eleverna. Sen var dagen slut.


Åkte hem till min källare, hämtade posten och gick och handlade lite.


Nu är det dags för Sveriges Mästerkock och lite mat.


I morgon har vi lite teori först och sen är det mer slipning.


Bonusbilder:

   

Min slipasde bit till vänster och en fyrtakts robelslip till höger.

Av Bobjörk - 24 januari 2012 19:23

Vaknade, åt frukost, skrapade bilen och åkte till skolan.

Bytte in och gick ut i hallen. Spände fast min bit och började sen fundera över om jag var vänster- eller högerhänt när det gäller vinkelslipar. Normalt är jag dubbelhänt men olika redskap hålls med olika händer. Efter ett tag kändes vänsterhandsgrepp som nåt bra. Nackdelen var att det sprutade mot ansiktet. Vi har ju ögonskydd så jag såg inga problem i det mer än att jag inte så så bra vad jag gjorde. Läraren tyckte dessutom det var svårt att visa hur jag skulle slipa när jag slipade "bakvänt".


Gick till fika.


Efter fikat provade jag att köra högerhänt och det kändes ganska bra, dessutom såg jag vad jag gjorde. Fick dessutom reda på att jag inte fick köra vänsterhänt för då fick jag sprutet i ansiktet. Tänk om jag inte kunnat köra högerhänt? Hade jag fått avbryta hela kursen då?

Nåväl, slipade och hade mig och plötsligt blev det lunch.

Den intogs i restaurangen. Handrullad pannbiff med trattkantarellsås.


Efter lunchen fortsatte jag slipa. En halvtimme innan fikat blev jag godkänd.

 

Vi städade och gick och fikade.


Efter fikat visade läraren hur man gjorde reparationer på en Robelslipmaskin. Sen visade han hur man använde den.

Sen åkte jag hem. Hemma sprang hyresvärdens katt fram när jag kom, men blev sen skrämd av en hund som kom nosande.


I morgon är det dags att slipa med Robelslip.


Bonusbild:

 

Det var ingen liten vinkelslip vi körde.

Av Bobjörk - 23 januari 2012 20:46

Vaknade långt före klockan ringde. Hade legat halvvaken i sängen halva natten.

Åt frukost och stängde av klockan när denna ringde. Sen började det bli dags att bege sig. Hittade då inte min nyckelknippa. Letade och letade men bestämde mig för att ta reservnyckeln till "lägenheten" och gå ut till bilen. Startade den och skrapade rutan. När jag sen skulle backa ut gick det inte att lägga ur P-läget på automatlådan. Stängde av motorn och startade igen, sen gick det att backa ut. Skumt.

Åkte till skolan och gick upp till klassrummet.

Vi talade om slipmaskiner och slipskivor tills det blev fika.


Efter fikat talade vi mer om slipmaskiner och om Robelslipen.

Det blev lunch.


Gick bort och åt inne i centrum tillsammans med några andra KY:are. Grillspett med pommes blev det för min del.

Sen tillbaka och vi talade lite om ergonomi. Sen fika.


Efter fikat skulle vi upp i svetshallen. Jag hade inte nyckel till skåpet eftersom jag inte hittade dom i morse. Talade med läraren men det skulle gå bra i alla fall. slängde på mig parkasen som låg i bilen i alla fall.


Läraren visade hur en vinkelslip såg ut inuti och hur man bytte kol i den.

Nåt som kan vara bra att kunna privat också.


Sen visade han på en rälsbit hur vi skulle slipa den. Sen fick vi gå hem eftersom jag inte hade kläder och det inte var så lång tid kvar för oss att börja slipa våra bitar vi kapade i torsdags.

Gick till bilen och åkte till ICA för att handla. Sen åkte jag hem. Hittade nycklarna i sovrummet, under en byrå. Konstigt att saker kan hamna där man inte skulle kunna lägga dom...


I morgon ska vi slipa.

Av Bobjörk - 20 januari 2012 23:00

Vaknade och åkte till skolan efter att inte ha druckit kaffe för det var slut.

Gick upp till klassrummet där vi talade om spårledningar. Sen gick vi ut till bomanläggningen där läraren visade lite om hur man kopplade ifrån en anläggning, och sen gick vi in och lekte med modelljärnvägen... eh jag menade, tittade på ställverken till skolans modellbana. Sen fika och efter fikat talade vi om skarvfritt spår.

När vi var klara lagom till lunch skulle jag bege mig mot Småland. Men först tittade jag på när de bärgade bort svetsbussvraket.

 

Bärgning av vraket.


Sen körde jag mot Småland.


Väl där konstaterade vi att det behövdes nytt batteri till vårat gamla pinnlödningsaggregat. Så jag och en till begav oss till Växjö, rondellernas stad. Vi fick slå till GPS:en för att hitta till biltema, men sen kom vi dit.

Vi hittade batteriavdelningen och en anställd som kunde hjälpa oss för vi hittade inte de batterier vi hade räknat ut skulle få plats. Men han hittade tre stycken gräsklipparbatterier som passade. Han förstod också att vi inte skulle ha batterierna till en motorcykel eller en åkgräsklippare. Vi körde hem med våra batterier och seriekopplade dom så vi fick 36V och provkörde sen med hjälp av slipmaskinen som tillhör aggregatet.

Det fungerade. Sen tittade vi till motordressinen och lagade sen mat. Nu är vi trötta och det är sen så vi ska gå och lägga oss.


I morgon är det pinnlödning och bombyte i Virserum.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards