Direktlänk till inlägg 21 september 2011
Tog bilen även idag.
Gick å lade maten i kylen och sen gick jag till hus A och satte på mig min jacka.
Vi samlades alla 16 bantekniker och fick även regnjacka, därefter började vi gå norrut längs banan. Vi fick titta på olika växelkorsningar, stoppbockar och befästningar, samtidigt som vi provade på att arbeta under tågvarning. Öresundståg och det lilla godståget med tunnelelement passerade oss flera gånger.
Jag frågade om några gula klisterlappar med siffror (10, 20, 30) som satt på insidan av rälen var rälsförhöjning för kurvan och det var det.
När vi kommit fram till gamla vägövergången i Skälderviken fick vi bussfärd tillbaka till skolan. Sen hade vi långlunch och efter det fick vi en rundvandring i monteringshallen. En fd spårsvetsare som brann för sitt yrke visade oss vad han höll på med och sen fick vi se vad vi skulle göra nästa vecka. Kapa och slipa. Vi kommer även, framöver, att få prova på nivellering, thermitsvetsning och sånt. Efter detta slutade vi så några av oss gick och fikade i huvudbyggnaden.
I morgon: BASÄKYDD-praktik. Vi kommer alltså att gå ut och praktisera som sos-ledare på bangården i Ängelholm. Inte skoldelen av bangården alltså.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.