bantekniker

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen.

Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan.

Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne?

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner dit i helgen och reda ut en sak och lite beroende på vad som sägs och hur jag känner det så tar jag beslut om huruvida jag kommer fortsätta där eller inte. Kommer säkert blogga om mitt beslut.

Ni som läser det här och befinner er därnere nu får gärna höra av er så kan jag berätta vad det är som gör att jag känner som jag känner.

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana.

Det blir också ewn hel del annat jobb som vi pysslar med, som ändå på nåt vis kan kopplas till banarbete.

Redan imorgon åker jag ner och då får vi se vad som skall ske. Bland annat reparerar vi en slipersbytare och renoverar en stoppmaskin.

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den.

Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt.

Funderar över helgen och så får ni se sen.

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30

Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen.

Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station.

Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen.

Flygbuss från Cityterminalen. Visade sig vara en sen avgång så jag kom iväg tidigare. Logiskt va?

Checkade in och gick igenom säkerhetskontrollen utan problem.

Satt å slappade lite i terminalen. Vilstol. Men sen till Gate 37 och så ombord på 737:an. Plats 17A innebar precis bakom vingen, så man kan kolla på alla saker som rör sig. Och så ser man ju om det sitter monster på vingen.

Pushback approved. Planet backades ut men blev sen stående. Luftkonditioneringen slogs av och på. Det var varmt. Piloten meddelade att de hade problem med Luftkonditioneringen. På ett tåg eller i en bil går det ju att köra ändå, men det är värre på ett flyg. Blir lätt kallt...

Till slut sparkades den igång och vi taxade ut.

ZF -> Y -> X -> X2 till Bana 08. Kort stopp. Motorvarvet ökade och så var vi iväg. Låga moln så allt blev snabbt vitt.

När vi kommit upp nästan till önskad höjd serverades frukost. Lagom till den var uppäten tändes så bältesskylten. Vi började gå ner. Vi gjorde en gir över Storsjön som man oftast gör när man landar på Östersund. Vi gick ner, studsade två gånger och var sen nere på den rätt backiga landningsbanan. Snabb taxning och så fram med trappor. Innan dörrarna öppnats var det en passagerare som började gå framåt i gången. Knuffade mig i ryggen med sin väska. Han muttrade något. Höll på att bli förbannad på honom när han fortsatte knuffas. Han gjorde sen en kringående rörelse och höll på springa ner ett barn på trappan ner. Han försvann mot terminalen.

Jag gick in i terminalen och där stod en person med mitt namn på en skylt. Eller flera namn. Plats 17 stod min Taxi på.

Därute stod mannen som trängt sig. Han behövde invänta mig och en till och var måttligt road.

Taxin drog iväg. In på en byggarbetsplats vid John Bauer-gymnasiet. Där skulle stressputten gå av. Sen mot Lugnvik och ut i skogen. När vi närmade oss en industrilokal frågade Taxiföraren var vid byggnaden jag skulle gå av och jag visste ju ingenting. Ont om skyltar också. Vi körde runt och hittade en skylt. Taxin åkte. Jag fann en mekaniker som mekade med en lifträlsbuss (tror jag det var) och han skjutsade mig dit jag skulle.

Intervjun gick väl sådär. Aldrig varit bra på att bre på om mig själv eller veta vad andra tror om mig. Men jag tror det gick bra i alla fall. Fick skjuts in till Stortorget och hittade en restaurang. Satte mig i ett hörn och åt i lugn och ro. Sen kaffe på det. Och så ner till Badhusparken och ta en glass. Hallonsorbet, choklad och jordgubb passade bra tycke jag. Satt å åt och kollade ut över sjön. När glassen var uppäten gick jag mot hållplatsen (eller snarare Hållstället) Östersunds Västra. Tog lite bilder. En person i väntkuren ropade på mig. Han trodde jag var tysk för tyskar har tydligen hästsvans :)

Vi pratade länge om den kommande Storsjöyran, metal och allt möjligt. Mannen drack för övrigt öl. 7,2 är lagom en tisdageftermiddag.

Tog farväl och gick vidare. Tittade på stan och drog mig sen ner mot stationen. Bokade om taxin till stationen istället för Lugnvik.

Tog lite bilder och hade mig.

Satte mig sen i solen och läste med utsikt över bangården och sjön. Tiden gick. Tänkte jag skulle gå vidare och kolla vid lokstallarna men en ilsken mås som lekte attackflyg mot mig fick mig att vända. Mås - Jonas 1-0.

Nåväl. Tog en till liten promenad och fortsatte sen läsa på "min" plats vid stationen.

Boken tog slut. Klockan närmade sig 18.20 och taxin hem kom snart. En rullstolstaxi med två tystlåtna herrar i. Nåväl. Inte så lång bilfärd. Packade ner metallföremål i väskan och gick igenom kontrollen. Inga problem nu heller.

LN-RCT "Fridlev Viking"

Såg mitt flyg landa och när alla gått av fick vi gå ombord. Vi lyfte 15 minuter för tidigt. Färre och högre moln nu så man såg mer av Jämtland innan det försvann och ett nytt landskap i form av molnberg- och dalar visade sig.

På väg neråt igen avtecknades flyget i form av en gloria med 737-siluett mot molnen. Dansk röst (på flygplatsen var det en svensk röst) förkunnade att vi var tidiga, att det blåste och var 15 grader varmt i Stockholm.

Låga moln i Stockholm så lagom tills vi kom ner såg man trafikplatsen där E4.65 viker av från E4 och så var vi nere.

Efter lite väntan på flygbussen började färden hemåt. Väl hemma igen konstaterade jag att jag aldrig låst ytterdörren men ingen hade varit inne i lägenheten i alla fall...

En trevlig dag i Östersund var till enda. Enda jag saknade var nån som delade ut sprit på flyget.

Av Bobjörk - 3 juli 2012 08:21

Väcktes av telefonen i morse.

Vilket var positivt eftersom det var en potentiell arbetsgivare som ringde.

Nästa vecka far jag upp på Intervju till Östersund.

Logik på hög nivå alltså, om man ska jobba i Sundsvall ska man på intervju i Östersund.

Man får ju hoppas att jag ger ett gott intryck och de vill anställa mig.

De verkar ju redan intresserade eftersom de betalar för flygresan upp så vi får se.

Nu är det lika bra att gå upp, så dags för

Av Bobjörk - 16 juni 2012 09:31

Strukton kunde inte träffa mig förrän efter semestrarna.

Däremot blev jag kontaktad via bloggen av en rekryterare för VR Track och det verkar inte helt omöjligt att jag får jobb hos dom. Får höra nästa vecka.

Kanske kan dom fixa en lägenhet också, men jag vet inte säkert.

Fixa lägenhet, kanske ni tänker, du har ju redan en?
Nja, inte i Sundsvall, vilket är den ort där de behöver folk.

Jag skriver mer när jag vet mer. Ha en skön helg.

Av Bobjörk - 11 juni 2012 16:54

En arbetsgivare, eller rättare sagt två, har svarat på mina intresseanmälningar. Den ena behövde inte några bantekniker just nu och den andra, Strukton, behövde till hösten. Skillnaden var att Strukton faktiskt ville träffa mig för att höra mer om mig, vilket låter lovande.

Ska ringa i morgon å höra lite mer detaljer, så jag kan planera, för annars kan jag tvingas söka bussförarjobb som jag inte får säga nej till.

Idag har jag varit på möte på arbetsförmedlingen. Man talade om regler för ersättning samt om hemsidan och dess funktioner. Kul att behöva gå upp tidigt för det mötet. Och sen behöva vänta 20 minuter på att de ska öppna så man kan styrka sin utbildning i banteknik (som man inte har nån nytta av eftersom man måste söka tillgängliga arbeten, inte de man har yrkesutbildat sig till). Sen har jag bråkat med en snabbkassa på Coop och ringt till min gamla arbetsgivare för att få intyg från dom.

I morgon ska jag hämta intyget och i övrigt har jag ingen aning om vad jag skall göra. Jag skulle kunnat bygga eller reparera en järnväg nära dig vid det här laget men slumpen vill annat.

En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

<<< April 2014

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.