Gästbok
Jag ser fram emot en fortsättning på bloggen! =)
Vet du ungefär vad lönen ligger på för en bantekniker?
Utbildningen pågår från 29 augusti till 1 juni.
Det är en del pluggande med det är kul att gå på skolan.
Praktiken pågår just nu. Från 27/2 till 25/5.
Så jag vet inte om jag fick jobb direkt men 90% får det.
Arbetstiderna just nu är 7-18 måndag-onsdag och 7-15 torsdag. Ledigt fredag-söndag.
Tjena!
Väldigt intressant läsning om dit liv som bantekniker. Jag har också sökt utbildningen i ängelhom och undrar hur det var att gå på skolan?
Mycket pluggande?
Hur lång praktik hade ni?
Fick du jobb direkt efter utbildningen?
hur ser dina arbetstider ut?
Jobbar du över hela sverige eller geografiskt bundna?
Tack på förhand / Tomas
Fin bild!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.