bantekniker

Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Gullberna igen

Av Bobjörk - 23 april 2012 19:09

Vaknade, tog min macka och min matlådao och gick och drack kaffe.

Sen tog vi vår Passat och åkte till stationen för att fixa lite verktyg.

Sen åkte vi till Gullberna för att kapa ett spann lite. Ena halvan avbefäste vi och andra halvan skulle användas för att tillfälligt ansluta en växel till spåren intill. Sen åkte vi och åt frukost.


Efter frukost åkte vi för att leta skarvjärn. De låg lite här och där (efter svetsning då man inte behöver dom när man svetsat) så vi fick köra runt en del.

Sen till Gullberna för att börja baxa och få på skarvjärn.

 

Vi insåg att vi saknade hylsan för att dra åt C-tvingen och eftersom vi inte kunde få ihop det hela utan detta och det var lunchdags så åkte vi och åt. Åt spaghetti med köttfärssås som jag lagat hemma i Stockholm. Sen gick vi ut. Vi lagade ett släp som stått parkerat lite för länge. Bromsarna ville inte släppa så vi bantekniker fick hjälpa signalarna på det sätt vi är bäst på. Genom våld. Banka och slå lite på fälgen så lossnar bromsarna. Och så kunde de köra iväg. Vi åkte för att leta efter den försvunna hylsan. Vi hittade en 41-hylsa men den var för trång så vi fick mer problem än hjälp med den. Vi åkte till Karlskrona C och hittade några svetsare där och i deras buss fanns en hylsa. På vägen tillbaka ringde arbetsledaren. Man behövde kapa bort 10 cm i FSK för att kunna lägga växeln. Så när vi kom fram så gick jag till det aktuella spåret med kapmaskinen. En mätare visade var det skulle kapas. Blått streck i rälen. Intressant. Första gången jag kapar efter blått streck :)

De andra pysslade med annat men jag ska ju bara kapa lite, det går ju bra. Kapade igenom rälen och tog bort stativet och vände mig om. Såg då att det brann i gräset. Började släcka det genom att stampa i gräset (ganska liten brand) och fick snart hjälp av de andra. Andra kapet var jag mer försiktig och riktade glödstrålen neråt. Sen kunde man börja lägga växeln.


Sen fixade vi lite med skarvarna och behövde sen åka och kasta ur lite verktyg och sånt eftersom bilen ska in på verkstad i morgon.


I morgon ska vi bygga bakpartier till de nylagda växlarna.



 

HEAB med två växelhalvor (främre delen av en 1:9 och en 1:15)  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards