bantekniker

Direktlänk till inlägg 1 september 2011

Fordon och signal

Av Bobjörk - 1 september 2011 18:05

Dagen började som vanligt med frukost, men idag tog jag bussen (linje 2) till skolan. Köpte Jojo-kort igår.
Jag var inte den enda som åkte med 7:17-bussen märkte jag.
Väl framme i skolan var det fordonsteknik på schemat. I stort sett gick det ut på att vi gick igenom bromssystemet lite snabbt och sen visade läraren bilder från SJK.se och jarnvag.net och lät folk ställa frågor. När han inte ställde frågor till mig :)

Lunch en halvtimme tidigare innebar att vi hade en och en halv timma lunch. Så jag fick först ut och tittade på när några övade med en LRB och en LMV (för oinvigda betyder det Lifträlsbil och Liftmotorvagn.
Därefter åt jag lunch i skolans restaurang. En härlig köttgryta.

Efter lunch var det signalteknik. Uppskattat av en del, men en del tyckte ämnet var tråkigt. Jag tyckte det var kul att få fylla hjärnan med mer onödig kunskap :)

Det var väl det som hände idag. Ingen särskilt spännande dag utan en hel dag i skolbänken.

På hemvägen blev bussen jag åkte med, regionbuss 523, sen pga köer. Ett vägarbete där man stängt av en fil och reglerar trafiken med trafikljus förbi platsen.


I morgon är det kort dag (fredagar slutar vi 11:30) och enda punkt på schemat är Tele.
Efter det kommer jag nog knata runt lite på området. Bekanta mig med omgivningarna. Så länge jag håller mig på gångvägarna borde det inte bli några protester.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards