Direktlänk till inlägg 4 september 2011
Inget särskilt har skett i helgen förutom att jag tog mig en liten tur på skolans område för att spana in olika tekniska prylar. Alltså nördgrejer.
Nu delar jag med mig med den befästning jag fann på området:
Den mest kända är nog spikbefästningen som används med träslipers.
Inte lika känd, och faktiskt väldigt ovanlig är fjäderspiken.
En annan vanlig befästning på träslipers är denna: Heyback.
Vanligast, i Sverige, vad gäller betongslipers är nog denna: Pandrol E-clip (populärt kallad "Pandrol").
Numera använder man Pandrol Fastclip. Arlandabanan byggdes med denna men det var inte förrän nyligen man började använda denna på Trafikverkets spår.
På 50-talet ungefär började man med betongslipers i Sverige. Då använde man duoblocksliprar, alltså två betongblock med ett järnrör mellan. Till dessa använde man befästningen Fist.
Till vänster syns en annan betongbefästning: Hambo, som ersatte Fist mer eller mindre. Fist med "normal" slipers till höger.
Ja, det var allt för idag. I morgon blir det skola. På schemat minns jag inte vad som står men det får ni reda på i morgon, om ni följer min blogg :)
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.