Direktlänk till inlägg 5 september 2011
Dagen började dåligt.
Jag vaknade och anade oråd. Greppade mobilen för att kolla klockan. Mobilen var avstängd. Slog igång den. Den hade nollställt sig och stod på 00:00 2000-01-01.
Fråga mig inte hur det gått till. Slog på TV:n och kollade klockan. 09:07... jag började 08:45.
Slängde på mig kläder och gick ut till bilen. Körde i spöregn och blåst till skolan och anlände lagom till förmiddagsfikat 09.30 Då slapp jag det pinsamma i att ramla in genom dörren försenad.
Hela dagen pratade vi sedan om organisation och regelverk. Ganska tråkigt.
Till lunch valde de flesta att äta i skolans restaurang eftersom det spöregnade.
Jag valde dagens, dvs Stekt fläsk med löksås och potatis samt ett jäkla väder, som det stod på menytavlan.
Efter lunch stod samma ämne på schemat och vid två var det kaffe. 14:50 slutade vi och nu sitter jag i skolans datorsal och skriver.
I morgon börjar vi också 8:45, då ska jag försöka vakna i tid. Mobilen borde ju inte nollställa sig två nätter i rad?
På schemat i morgon: Miljö. Kommer väl bli sådär lustigt...
För övrigt: Säkerhetskoden för att logga in på bloggen var idag SJDU. Humor för nörden :)
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.