bantekniker

Direktlänk till inlägg 7 september 2011

Arbetsmiljö och Ergonomi

Av Bobjörk - 7 september 2011 17:42

Även idag ringde klockan. Frukost och nyhetsmorgon. Känns fortfarande skumt när det inte är TV4 Stockholm.

Tog linje 2 till Ängelholm. Linje 2 körs alltid med Volvo 7700. Himla dum inredning i dom. Kan inte sitta på alla säten. Antingen slår man i knäna i nåt eller så slår man i taket...

Nåväl. Förmiddagen bestod i grupparbeten i Ergonomi och förmiddagsfika.
Till lunch blev det pasta med köttfärssås. Kände inte för lax idag.
I morgon blir det nog matlåda.

Efter lunch blev det arbetsmiljö. Också grupparbeten. Dessutom hade läraren svårt att höra vad dalmasen från Falun sade. Kan inte berott på dialekten. Det var andra gången som en läraren inte hörde så han undrade om han skulle behöva tala Skånska.
Läraren var från Gällivare men hade flyttat till Skåne och bytt dialekt...
Vid eftermiddagsfikat undrade vi om det fanns SFI på skolan. Skånska för invandrare alltså. :)
Efter fikat visade läraren upp sin mätning av luften i klassrummet. Visade sig vara dålig luft, trots öppna fönster.

15:45 slutade vi idag. Tog 523 hem. Vilket var tur för det verkade vara nån störning på linje 2. Dessutom är regionbussarna bättre komfortmässigt.
Och 523 går längs kusten så man får glädjen att åka Scania Scala längs smala kustvägen där man behöver ha vindrutetorkarna igång, inte för att det regnar utan för att det blåser in vatten från havet.

Nu är jag hemma och har nåtts av beskedet att Stefan Liv omkommit i en flygkrasch i Ryssland.
Vila i frid.

I morgon börjar allvaret skulle man kunna säga. Då börjar BASÄSKYDD-kursen. Utan den kan man inte jobba i spår.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards