Direktlänk till inlägg 9 september 2011
Idag blev det bilfärd till skolan.
Vi påbörjade vår kurs med den lärare som vi skulle haft igår. Han hade varit och haft kurs i Stockholm och åkt Du-lok.
Vi fick lite genomgång av olika trafikplatstyper och sådant samt avstånd vid tågvarning. Ganska kort och grundläggande bara. 9:30.
Tio i elva var det slut och då gick jag och en blivande signalare och åt inne i Ängelholm och sen gick vi till datasalen för jag skulle kolla lite saker på och föra över bilder som skall visas senare.
Så senaste tiden har det inte varit så mycket pluggande men man känner ju att det är nu som allvaret börjar. SOS-ledare ska vi bli. Alltså vi ska kunna ansvara för säkerheten på en arbetsplats.
Och om nån vecka ska vi bege oss ut i spåret också. Redan nästa vecka tror jag vi ska gå ut men hålla oss till skolans område. Men orange väst blir det i alla fall :)
Nytt schema för v38 fick vi också, lite omkastade tider och ämnen.
Vad jag ska göra nu vet jag inte men senare i eftermiddag ska jag åka till Virserum så helgbloggen få väl handla om vad jag gjort där.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.